Mazda CX-80: Naftový šestiválec žije!

Znáte to, motory se zmenšují. Elektrifikace se rozšiřuje a samozřejmě ani Mazda není výjimkou, můžete si pořídit výkonný plug-in hybrid. Mě však víc nalákala možnost vyzkoušení nového naftového šestiválce.

CX-80 je veliké auto. Jasně, ne tak veliké jako CX-90, ale z toho, co u nás můžete pořídit, je zkrátka největší. Je to dlouhá loď, která překvapivě není tak široká, jak by se mohlo zdát. Při jízdě zkrátka nemáte pocit, že se na silnici nevejdete. K lodi se sluší, aby tomu odpovídal i podvozek. Protože loď má plout. A to zde tak není. Člověk čeká pohodlnou plavbu krajinou a místo toho dostane až sportovní podvozek, který se zkrátka k takovému autu nehodí. Tohle není sportovní trojka. Jak jsem u CX-30 chválil podvozek, který vozovku pokrýval sametem, tak zde musím trošku kritizovat.

Ještě jedna drobnost ke kritice. Tedy dvě, ale jedna je velmi individuální. Bezdrátová nabíječka nemá ohraničení a není moc pogumovaná, telefon z ní tak může snadnou vyjet. Třeba při akceleraci do kopce. Ve výsledku to však takový problém není, protože nabíječka se neustále vypíná a zapíná, takže tam telefon stejně dávat nebudete. A ta individuální věc je ta, že po otevření dveří vidíte výrazný výstupek, který při zavřených dveřích navazuje na jejich dekor. Při nastupování však navazuje na vaše (moje) koleno a je to velmi bolestivé.

A tím mínusy končí. Plusy jsou doslova velké! Prostornost auta je skvělá. V testovaném voze bylo šestimístné uspořádání, tedy dvě, dvě a dvě sedačky. S tím, že prostřední řada má luxusní polohovatelná křesla. Tam je sedět zkrátka za odměnu. Ale ani třetí řada není nepoužitelná, i dospělý člověk se tam vejde. Vpředu to je klasicky pohoda, to se tak nějak čeká. Co je zde ale nutné zmínit, to je celkový pocit z kabiny, který je zkrátka skvělý. Krásné světlé materiály, vše působí kvalitně, bytelně a útulně. Je to Mazda? Je to Lexus? Tady se opravdu Mazda dostává do prémiové kategorie.

Pokud chcete trochu ušetřit, sáhnete po plug-in hybridním pohonu. Ten je výkonnější (327 koní), nejspíš i úspornější (s nabitou baterií rozhodně) a také to není žádný drobek, základem je 2,5 litrový čtyřválec. Zde však mám šestiválec o objemu 3,3 litru s výkonem 254 koní. Pohon všech kol máte vždy. Ačkoliv výkon naftového motoru nevypadá nějak úžasně velký, pocitově je naprosto skvělý. Točivý moment 550 Nm vás dokáže i v plném obsazení zatlačit do sedačky. A vlastně je jedno, jestli jedete sami, nebo je vás šest. Na výkonu to nepoznáte. A pak je tu ten projev. Šlápnete na plyn, motor začne příjemně hučet a auto letí vpřed. Uznávám, že ne každý má rád naftové motory. Já ano a hlavně šestiválce. Pak tu máte ten plug-in hybrid, u kterého i nějakých 30 tisíc ušetříte. V základu jste tedy na nějakém 1,4 milionu. Testované auto vyšlo na 1,7. A to je také to maximum.

Mazda CX-80 nabídne sice jen dva motory, ale oba jsou velmi zajímavé. Nabídne také plno prostoru, originální vzhled, který však nemusí sednout každému. A to za celkem rozumnou cenu. Jasně, jsme ve vysokých částkách pro běžné smrtelníky, ale za vaše peníze dostanete kvalitní auto s pořádným motorem.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.