Škoda Octavia RS: Je rychlá, praktická, jen někdy až moc hlučná

Nově už jen s jedinou motorizací, tedy tou benzínovou. Silnější a stále parádně univerzální. Rychlá, velká, hezká. Jen na dlouhé dálniční přesuny moc není. 

Nehodlám se pouštět do úvah, zda je Octavia RS sportovní auto. To je totiž pro každého něco jiného. Někdo bere za sportovní auto svého Golfa SDI, na kterého dal o palec větší kola. Já to beru tak, že Octavia RS je dost rychlé auto, které nabídne i komfort, prostor a nestojí přehnaně moc peněz. 

Takže takový univerzál. A to pro někoho znamená, že je vše univerzálně špatně. V tomto případě ale vůbec ne. Hlavní je to, že se jedná o Octavii. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale v Čechách je zkrátka důležitý kufr. A ten má parádní i v provedení liftback, které nabídne 600 litrů. A není to jen o velikosti, ale o chytrých řešeních, které mu dost pomáhají v praktičnosti, například různé háčky, sítě a různé praktické detaily. Pokud zvolíte Combi, tak máte litrů ještě více. Ačkoliv mám rychlé kombíky rád, v případě Octavie ale dávám přednost verzi liftback, stejně jako u Superbu. 

Prostoru uvnitř máte dost vpředu i vzadu. Vzadu navíc rodinnému cestování pomáhají roletky nejen na bočních oknech, ale i na tom zadním. Zóna klimatizace vzadu je již skoro samozřejmostí, stejně jako USB porty. Co se stává také samozřejmostí, a to mě u auta za milion mrzí, jsou tvrdé plasty v zadních dveřích. 

Podvozek by mohl být ultimátně tvrdý. Drsňáci by řekli, že to je to, co je sportovní. Jenže tohle je pořád primárně rodinné auto. A tak je optimální volba sice snížený, ale stále adaptivní podvozek, který umí být i dostatečně komfortní. Nebo také dost tvrdý. Ale můžete si to vybrat. 

Sedačky nabídnou boční vedení, prodloužitelný sedák s možností změny sklonu, ale třeba i masáž. Ta je tu dle mého trochu zbytečná, pokud se projedete v novém Superbu nebo Kodiaqu, tak vám masáž zde přijde hodně chabá. Možná bych raději o trochu tvrdší sedačky a bez masáže. 

Vzhled je díky barvě výrazný a mně se moc líbí. Pokud zvolíte usedlejší barvu, máte prostě Octavii. V téhle barvě je ale jasné, že chcete trochu budit pozornost. RS má tuto barvu (a šedou Steel) bez příplatku, pak ji může mít ještě výbava Sportline, ale obyčejný model ne. 

Ačkoliv RS, stále je to Octavia, jen s tříramenným volantem a pár RS prvky. S tím souvisí i klasicky dobrá funkčnost bezdrátového nabíjení a zrcadlení telefonu, snadné vypínání otravných asistentů, pohledný interiér, který působí celkem bytelně a kvalitně. A také jedna nevýhoda, kterou zkrátka nechápu. Při parkování jistě oceníte panoramatický pohled. Teda ocenili byste, kdyby auto na obrazovce nebylo asi tak o polovinu větší a nezakrývalo tak čáry, mezi které se chcete vejít. Tohle je nepochopitelná chyba táhnoucí se snad všemi modely.

A pak tu máme motor. Nově silnější a jen jediný. Pryž je doba naftového a plug-in hybridního RS. Teď je jen benzínový dvoulitr s výkonem 195 kW. Výkonu je to na předokolku až moc, naštěstí dost pomáhá samosvor. I pokud si, stejně jako já, nastavíte individuální režim, kdy budete mít pohonnou jednotku v ECO nastavení, nebudete mít problém s nedostatkem výkonu. Tohle je zkrátka plno a tohle je prostě rychlé auto. Zrychlení na stovku za 6 sekund je s ohledem na pohon jen jedné nápravy skvělé. Zde je to tedy pořád krásně univerzální auto. Výkon můžete využít, ale také nemusíte. Je ho dost a je to na vás. 

Ranou do univerzálnosti je ale zvuk. Ten je výborný, hodně slyšet i venku, auto si zapráská do výfuků. To je v pořádku. Jenže čím jsou vyšší otáčky, tím je zvuk intenzivnější. Jasně, to je přesně to, co chcete na té divoké okresce. Ale fakt to nechcete, když jedete 600 kilometrů po dálnici. Jedná se o takový akustický omezovač rychlosti, protože cokoliv nad 140 km/h je už otravně hlasité a dunivé. 

A právě ta poslední věc by v mém případě rozhodla. Když jsem koukal na ceník Octavie, říkal jsem si, proč by si někdo koupil Sportline se slabším benzínovým dvoulitrem za skoro stejné peníze. Už to ale začínám chápat. Pokud chce někdo cestovat tiše na dálnici, je to rozhodně lepší možnost. Výkonu má stále dost (150 kW), navíc pohon všech kol. O nějakou výbavu méně, ale i barvu může mít tuhle jedovatě zelenou. A navíc s tímto slabším dvoulitrem nemusí být jen výbava Sportline, ale i nižší a tím pádem levnější. 

Nejsilnější Octavia vás vyjde na 1 069 900 Kč. Připlatil bych si za balíček s head-up displejem. Ten jsem neměl a chyběl mi. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.