Banální servisní úkon na několik dní aneb Výměna lambda sondy těžko a pomalu

Stalo se, že jsem neprošel kontrolou emisí. Na vině byla špatná lambda sonda. Pustil jsem se tedy do její výměny, protože to znělo jednoduše. Znělo. Realita však byla jiná.

Na technickou kontrolu jsem jel naprosto bez obav. Vždy jsem prošel bez problému, auto vím, že je v dobrém stavu, vše funguje a nejsou s ním žádné problémy. Najeto 120 tisíc, takže skoro nové. Jaké nastalo překvapení, když si mě pozvali na emise. A tam mi řekli, že takhle to nepůjde. Že je špatná lambda sonda, v horším případě i katalyzátor. Naměřené hodnoty byly mírně vyšší. Místo maximálně povolené hodnoty 0,3 bylo naměřeno 6,7. Na to ani přimhouřené obě oči nestačí. 

Plán zněl jednoduše – podívat se na nějaké video a pak to zvládnout sám. Vzhledem k tomu, že se jedná o staré auto za pár tisíc, nedávalo mi smysl jet do servisu. A navíc jsem chtěl mít dobrý pocit z toho, že něco vyměním vlastníma rukama. To asi každý zná. 

Když jsem začal hledat náhradní díl, nastala nečekaná otázka. Která lambda sonda to je. Na výfuku jsou totiž dvě – jedna před a druhá za katalyzátorem. Studiem diskuzních fór a různých informací jsem zjistil, že to nejspíš bude ta první, která je řídící, druhá by měla být kontrolní. Vzhledem k tomu, že nesvítila žádná kontrolka, vsadil jsem na první, která to bývá většinou. 

Teď jen najít tu pravou – zadal jsem tedy typ auta, rok výroby, jaký motor mám a objednal jsem. A pustil se do sledování videí, jak výměna probíhá. 

Ve videích auto zvednou na zvedáku, použijí velikou ráčnu na krásně přístupnou lambda sondu, trochu se do toho opřou, v horším případě použijí ještě předem trochu WD-40. Starou sondu povolí, vyndají a novou nainstalují. Hotovo za pět minut i s kávou. Říkal jsem si, že jelikož nemám zvedák a žádné profesionální nářadí, bude mi to trvat třeba půl hodiny. To mi pořád přijde fajn. Na výměnu jsem měl 30 dní, než skončí platnost zkrácené technické. 

Sonda dorazila a já se do toho pustil. První fáze by se dala pojmenovat – kde je lambda sonda. Na ní hned navazuje druhá fáze – jak se k ní mám dostat?! Zjistil jsem, že ne vždy je tak dobře přístupná, jako ve videích. V mém případě se k ní nedalo dostat pořádně vrchem ani spodem. Ale vrchem trochu více, k dispozici jsem měl tak 10 centimetrů prostoru. Použil jsem tedy klíč 22, který dobře seděl. A nic. 

Přešel jsem tedy do fáze, kdy jsem klíč prodloužil dalším klíčem, byla to celkem sofistikovaná nástavba, díky které vznikla pořádná páka. A nic. Vlastně něco ano. Začal jsem postupně ničit původní sondu. A to se mi nelíbilo, protože pak už by nebyla žádná šance na výměnu. Nebylo jiné cesty, než pořídit speciální nástroj na povolení lambda sondy. Ještě jsem raději vyzkoušel, zda ta nová sedí. A zjistil, že naprosto ne. 

Při koupi nové lambda sondy je důležitý tvar konektoru a počet drátů. Já měl vše jinak. Až později jsem zjistil, že ke konfiguraci mého auta jsou tři možnosti. Naštěstí nebyl s obchodem problém domluvit výměnu, takže jsem čekal na novou, tentokrát správnou. Čas pomalu ubíhal. 

Když dorazila ta správná, už zbývalo asi 14 dní konce platnosti technické. Ale to už jsem měl i speciální nástroj na povolení sondy, zásobu WD-40, které jsem během čekání na zásilku aplikoval, aby se dostalo do závitu a pomohlo. Mezitím ještě zničil jednu ráčnu a koupil novou. 

Zkrátím to. Nepomohlo to. Sonda se ani nepohnula. Každý den jsem několikrát aplikoval WD-40. Nic. Zkoušel jsem to na studeném a zahřátém motoru. Nic. Pořídil jsem i speciální sprej, který spoj zmrazí a díky tomu se olej dostane do závitu. Nepomohlo. Čas už ubýval rychle a já to potřeboval vyřešit. Nezbylo nic jiného, než jet do servisu, jelikož technická končila za tři dny. 

V servisu ocenili mojí snahu, která byla rozhodně na odřené sondě vidět. A ve tváři mechanika jsem viděl úšklebek, že jsem tak složitě řešil něco, co on vyřeší hned. Vzal velký klíč. A nic. Tak tedy ráčnu, ustřihnout kabely a zabrat. Překvapivě nic. Takže auto na zvedák, co nejdelší ráčna a pak už se sonda pohnula. Ale ne tak, jako ve videu, že povolí a pak ji vyšroubujete rukou. Bylo potřeba dost síly celou dobu. 

Ale byla venku. Přišel čas na novou. A ta nešla našroubovat, jelikož byl závit zapečený a dost poničený. V té fázi jsem byl rád, že se mi nepodařilo sondu vyndat. Protože bych se dostal do fáze, kdy bych nedokázal instalovat novou. A jezdit s dírou ve výfuku není ideální. Nakonec pomohl speciální závitník, dost síly, nervů a přesnosti. Povedlo se. Za pět dvanáct a v servisu, ale povedlo. 

Takže jaké je mé doporučení? V první řadě koupit správnou sondu. A pokud se vám nepodaří povolit starou, nebojte se to vzdát a jet do servisu. Ušetří vám to plno času, nervů a třeba i krve, jako v mém případě. Bylo tam opravdu málo prostoru a hodně ostrých hran. 

Příští den jsem jel na nové měření emisí. A hodnoty? Z původních 6,7 bylo najednou 0,03. Takže vše v pořádku a dvouletá nálepka je na značce. 

Ilustrační foto: Pixabay

lambda sonda
Stará lambda sonda. Foto: Tomáš Devera
lambda sonda
Nová lambda sonda. Foto: Tomáš Devera

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.