DS přiváží dvě novinky: vlajkovou loď a auto pro běžné smrtelníky

Je tedy pravda, že v případě DS je i auto pro běžného člověka spíše pro toho majetnějšího. To lidovější je N°4 a to luxusnější nese název N°8.

Na prezentaci byla větší pozornost věnována nové vlajkové lodi, což je pochopitelné. Je to nový model, zatímco N°4 je pokračování současného modelu. Musím uznat, že cestou na tiskovou konferenci jsem studoval zahraniční videa, jak se název vlastně čte. Ve většině případů to bylo anglicky Number eight. Pokud ale řeknete osmička, nikdo se na vás asi zlobit nebude. Určitě ne, pokud si toto auto půjdete koupit.

Vzhledově je N°8 nádherné auto. Tedy alespoň zepředu a z boku. K zadním světlům bych měl určité výhrady, ale podívejte se sami na fotografie. Podsvětlená maska lehce připomíná auta jedné mnichovské značky. Ale proč by ne, zkrátka luxusní sedan. Interiér pokračuje v dojmu z exteriéru, zde je radost sedět. Vpředu i vzadu, těžko říct, kdo na tom bude lépe. Aktuálně sedá vzadu prezident Francie a rozhodně tam nijak netrpí. Novinkou jsou reproduktory ve stropě. Panoramatická střecha interiér ještě více provzdušní, kvalitní materiály vám dají znát, že sedíte v autě prémiové značky. A zároveň značky z Francie, která se nebojí být trošku odvážná a hodně stylová.

N°8 je vlajkovou lodí, jak se sluší a patří. A k tomu v dnešní době patří i elektrický pohon. To mě trošku mrzí, neříkám, že elektřina by zde neměla být, ale pokud by byl na výběr i třeba naftový šestiválec, cestování by se tak dostalo ještě na jinou úroveň. Narážím na to, že nabíjení není úplně nejrychlejší. Nabídne 160 kW, což není vůbec málo, ale ani přehnaně moc. Zvláště, když máte větší baterii, která má 97 kWh. V praxi to tak znamená, že se z dvaceti na osmdesát procent dostanete za 27 minut. DS to ale kompenzuje spotřebou, která je díky příkladné aerodynamice velmi příznivá, hodnota Cd je 0,24.

Na výběr máte základní verzi s pohonem předních kol, výkonem 260 koní a baterií o velikosti 73,7 kWh. Pro větší cestování je vhodnější druhá volba, která nabídne také pohon jen jedné nápravy, ale 280 koní a hlavně baterii o velikosti 97,2 kWh. S touto baterií můžete mít i pohon všech kol, taková verze má však o něco vyšší spotřebu. Trošku zamrzí maximální rychlost omezená na 190 km/h.

Dle informací od zastoupení by neměl být problém ujet na dálnici 500 km bez nabíjení, což je pro většinu případů naprosto dostačující. Po takové porci kilometrů již je přestávka potřeba i s klasickým spalovacím autem. Pro pohodovější cestování nabídne EV routing, což znamená, že při zadání cíle do navigace vidíte, kde a na jak dlouho máte zastavit kvůli nabíjení. Víte tak tedy celkem přesně, kdy dorazíte do cíle a co vás čeká. Předehřev baterie je v této třídě samozřejmostí.

A kolik za to? V základu 1 590 000 Kč. Nebo pak na operativní leasing měsíčně za 16 700 Kč bez DPH včetně služeb. I cenově je to zkrátka vlajková loď, ale máte téměř jistotu, že se jen tak neokouká a že v ulici nepotkáte dvě další. Co se týká servisu, tak to je také v pohodě, servisních míst je v Čechách dost. Jen pro pořízení si budete muset udělat výlet do Prahy.

N°4 trošku ve stínu

Zatímco na prezentaci byla čtyřka ve stínu osmičky, v prodejích to tak jistě nebude. Nabídne také podsvětlenou masku, tentokrát však linkou, která vypadá možná o trošku vkusněji, než celá svítící maska na větším sourozenci. Kliky skryté, zepředu jasné DS, zezadu zase zkrátka hezký hatchback. A komu by nebylo jasné, že se jedná o DS, je tu i nápis DS AUTOMOBILES. Já mám s tímto modelem spojenou jednu vzpomínku. Kdysi jsem s DS 4 (nějakou starší ještě se slovem Citroën v názvu) jezdil a říkal jsem si, že to je ale fakt dobré auto. Je to hodně let zpět a v té době jsem si říkal, že to bude tak za 400 tisíc. Pak jsem zjistil, že stojí milion. A už mi tak super nepřišlo.

Teď je situace jiná. Zaprvé je N°4 výrazně zajímavější auto, zadruhé nabídne vlastně i slušnou cenu. Slušnou cenu v rámci toho, že se bavíme o jediné francouzské prémiové automobilce. Tedy akčních 770 tisíc za výbavu Jules Verne, která je o něco vybavenější, než dražší základ. Je to trošku zmatené, ale výhodné. Tato výbava je nyní totiž zlevněná o 120 tisíc, to není málo.

Čtyřka může být také elektrická, pak nabídne 213 koní, dojezd 450 kilometrů a baterii o kapacitě 58,3 kWh. Důležité je slovo „může“. Protože nemusí. Může být i plug-in hybridní. Nebo jen hybridní. A teď pozor, nádech… i naftová! Tak hezky postupně – plug-in hybrid má výkon 225 koní, maximální rychlost slušný 233 km/h a dojezd jen na elektřinu 81 km. Pokud máte tedy doma kde nabíjet, můžete takové auto využívat jako čistý elektromobil. A pokud potřebujete jet někam dál, jen za pár minut natankujete a nemusíte se omezovat.

A pak je tu klasický hybrid, tedy nabídka „cena od“. Výkonem nenadchne, má 145 koní. Nevyžaduje od vás nic jiného, než jednou za čas natankovat benzín. Opravdu jednou za čas, protože normovaný dojezd je 1000 km. Ve městě dokáže využívat polovinu času elektřinu.

No a pak naftový motor, který teprve přijde. Nevíme tedy detaily, ale řekněte sami – kdo vám tohle nabídne? Tohle je kompletní palivová paleta. Dobře, není tu LPG, CNG a vodík. Ale i tak je to dle mého dost dobré.

I auto položené níže v nabídce může mít Matrix LED světla, což je super, protože dobře vidět potřebujete i v levnějším autě. Stejně jako head-up displej, ten se také hodí vždy.

Ano, ani jedno z aut se nepodbízí cenou. Berte to ale tak, že si s DS kupujete francouzské BMW. Jen s ním budete o něco zajímavější.

Zdroj foto: DS

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.