RAM 1500: Je libo pořádný kousek Ameriky?

Co se vám vybaví, když se řekne pick-up? Pravděpodobně tohle auto. Je to zkrátka synonymum. A jaké je v praxi? Na to jsem byl moc zvědavý!

Na začátku jsem vlastně nevěděl, co od auta čekat. Jasně, věděl jsem, že je velké. A tušil jsem, že nebude jezdit za pět litrů na sto. Obojí je pravda, ale je tam i dost dalších věcí. Třeba to, jak je to vlastně normálně a v pohodě využitelné auto. Pokud si odmyslíme tedy klasický nedostatek, tedy absenci kufru. Jasně, máte místo pod zadními sedačkami, ale když máte třeba fotobatoh, tak ten tam nedáte. Na korbě ho taky vozit nechcete. Takže není kam s ním, když na chvíli odběhnete z auta. 

Překvapením byla ta pohoda. Verze REBEL má vzduchový podvozek, který sice neznamená, že jedete jako na obláčku, ale že si můžete měnit výšku. A to i na dálku, takže si můžete zvolit nástupní výšku. Pak máte aero, na kterou se auto automaticky sníží při vyšší rychlosti. Pak normální a pak off-road. Praktické. To je první pohoda – při nastupování. Auto si můžete snížit a je to o něco pohodlnější. A pak jsou tu sedadla. Boční vedení tu vážně nečekejte, ale pohodlné křeslo na dlouhé trasy? To si pište. Tohle není auto jen do lesa a terénu. Jezdil jsem s ním jako s běžným osobákem a až na parkování ve městě to nebyl žádný problém. 

Pohodě přispívá i u evropských aut nevídaná věc. Možnost si na dálku auto nastartovat. A ne nějaké přídavné topení, ale prostě ten šestiválec pod kapotou. Když už jsme u motoru – jedná se o šestiválec s výkonem 426 koní. A je to fakt dost. Může být i víc výkonu a válců, mně by tohle ale vážně naprosto stačilo. Však se podívejte na video. Ale je pravda, že jsem za sebou netáhl přívěs s koňmi, nebo tak něco, na co se dá tohle auto využít. 

Pokud si přepnete na ekonomičtější variantu pohonu jen zadní nápravy, tak už je vzhledem k nezatíženému zadku ten výkon až moc velký. Je potřeba na to dávat pozor. Jakmile ale přepnete na sportovní režim, máte automatický pohon všech kol. Ten jsem si aktivoval i když jsem jel v nehezkých podmínkách, zkrátka pro jistotu. Pak také samozřejmě můžete mít trvalý pohon všech kol a ještě i s redukcí, kdyby šlo vážně do tuhého. 

Já s autem ale v terénu nejezdil. Jasně, mohl bych, pneumatiky pro to byly jako dělané, zbytek auta také. Já byl však zvědavý na běžný život. Znáte to, jednou za čas jedete ať už pracovně, či za zábavou, do lesa. Ale ve většině času chcete nasednout, usadit děti, vyhřát si sedačku a pustit si rádio. A v klidu jet. To RAM 1500 umožňuje naprosto v pohodě, dokonce dozadu dáte tři dětské sedačky s isofixy. Dopředu však ne, což je škoda, protože před spolujezdcem je displej s vlastním HDMI vstupem a okruhem bluetooth. Protože proč by ne, že ano. 

Sedačky jsou vyhřívané i odvětrávané. Někdo by se mohl bát, že americké auto bude mít problém s evropskými standardy. U rádia vás uklidním, normálně funguje. Bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto také, to je v dnešní době hodně důležité. Jen zásuvky v autě a na korbě jsou na 115 V a ne na našich 230 V. Plus s jinou zásuvkou, samozřejmě. 

Ohledně spotřeby panují logicky určité obavy. Velké auto, velký motor, hodně síly, žádný Eco režim… tak za kolik může jezdit? Já jezdil za 14 na sto. Jde to i za 12. To se mi povedlo jen krátkodobě, průměr za celou dobu byl 14 litrů. Vzhledem k nádrži na 95 litrů je dojezd naprosto dostatečný. Ale pokud budete jezdit v terénu, počítejte s výrazně vyšší spotřebou. Stejně tak, pokud budete jezdit 150 km/h na dálnici. Což klidně můžete, v autě je pořád klid a pohoda. Kdo by to byl čekal. Jen dejte pozor na to, že tachometr ukazuje úplně přesně, takže když pojedete 130 km/h, budete si připadat téměř nejrychlejší na dálnici. Protože ostatní mají tempomat také nastavený na 130 km/h, ale u nich to není ta skutečná rychlost. 

Jízdě po dálnici pomůže i adaptivní tempomat. Nebo také klasický, tohle mi přijde super. Můžete si vybrat, jestli chcete adaptivní, nebo ne. Super. 

Světla jsou ucházející. Automatika dálkových světel celkem funguje (lépe, než automatika stěračů) a jas nepatří ke špičce, ale neurazí. Potěší opravdu štědré osvětlení celého okolí auta a korby. A pak jedna skvělá a praktická věc – možnost si jednotlivě a manuálně nastavovat jas osvětlení přístrojů a ambientního osvětlení. 

Audiosystém byl pro mě překvapením. Není to ten nejlepší, který můžete v RAMu mít. A i tak hraje dost dobře. Jen jsem moc nepochopil tu hlasitost. V třetině stupnice se dostáváte na práh bolestivosti, v polovině praskají skla a dál… radši nedomýšlet. 

Celkově vzato je RAM 1500 dobré auto. Pohodlné, použitelné v pohodě na dálnici, spotřeba je trochu vyšší, ale vzhledem k velikosti a výkonu naprosto pochopitelná a kompenzovaná velkou nádrží. Ačkoliv se jedná o typickou ameriku, tak vše funguje i dostatečně evropsky. Mě asi nejvíce překvapilo, jak moc jsem se na jízdu těšil. A nedokážu logicky říct, proč tomu tak bylo. Prostě to tak bylo. 

A kolik za to? Za konkrétně tohle auto, které jsem měl zapůjčené, dáte 2 150 000 Kč. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.