Dacia představila motor, na který jsme čekali

Automobilce Dacia se v poslední době hodně daří. Trefila se do vkusu zákazníků, kteří chtějí slušná auta za slušné peníze. Nyní však budou ještě o něco lepší.

Už předchozí generaci modelu Duster zákazníci a novináři vyčítali, že sice může mít automatickou převodovku, ale ne ve spojení s pohonem všech kol. A když chcete Duster, chcete pohon všech kol. Zároveň ale hodně lidí ocení automat. Mohli jste mít to i to, ale ne najednou.

Pak přišla nová generace, chvíli po ní i větší Bigster… a situace byla stejná. Automat jen ve spojení s full-hybridní motorizací, která je výborná, ale pohání jen přední kola. A nebo pohon všech kol, ale pak manuál, který má navíc krátké první převody, aby byl vhodný to terénu. Tam je to jistě super, ve městě vás ale to neustálé řazení může po chvíli začít rozčilovat.

A teď přišla novinka s názvem G 150 4×4 pro oba modely. I když je to na první pohled možná zmatená kombinace čísel a písmena, dost napoví. Písmeno G znamená pohon na LPG. 150 znamená výkon. A pohon všech kol je jasný. Takže tu máme LPG motorizaci s pohonem všech kol? To není vše. Tento systém je totiž hybridní! Takže ve městě zvládne jet až 60 % doby čistě na elektřinu. Také z názvu nevyčtete důležitou věc – převodovka je automatická. Ne pro automobilku již typická multimódová, ke které mohou mít někteří výhrady, ale použita je šestistupňová dvouspojková, dokonce s pádly pod volantem, což Dacia nikdy neměla.

Kombinace pohonu je řešena následovně. Hlavní slovo má mild-hybridní jednadvojka s výkonem 103 kW, který zvládne jet jak na benzín, tak na LPG. K tomu se přidává elektromotor vzadu s výkonem 23 kW, který pohání zadní kola. Dohromady je to tak 113 kW a 230 Nm pro spalovací motor a až 87 Nm pro elektromotor.

Jak je zajištěný pohon všech kol? O ten se postará elektromotor, který pohání zadní kola a využívá dvoustupňovou převodovku s odpojitelnou spojkou. Takže v nízkých rychlostech pomůže vysokým točivým momentem, ale na druhý stupeň se udrží až do 140 km/h.

Stejně, jako v případě pohonu jen na LPG, i v tomto případě máte k dispozici dvě padesátilitrové nádrže. Dojezd dle WLTP je až 1500 km, pro majitele ale bude hlavní jízda na plyn, proto si toto auto pořizují. Když však dojde LPG, mají k dispozici ještě opravdu slušnou rezervu.

Zdroj foto: Dacia

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.