Škoda Scala 1,0 TSI DSG: Dokonalé auto pro tajného agenta
Scalu můžete mít s automatem i litrovým motorem. A nefunguje to vůbec špatně. Navíc nově můžete mít Matrix LED, jaké jsou?
Nenechte se zmást titulkem, Scala nenabídne ukryté kulomety a ani nebude vypouštět olej na silnici. I když, to by se sice mohlo stát, ale ne, když budete chtít, aby pronásledující řidič skončil ve smyku. Jde spíše o nenápadnost. Zvláště ve stříbrné barvě. Jste extrovert, který miluje pohledy lidí? Tak tohle auto není pro vás. Nechcete vyčnívat z davu a chcete fakt dobře fungující auto, které nabídne optimální kompromis vlastností? Tak to jste tu správně!
Scalu jsem dlouho neměl. Vyzkoušel jsem jich několik, když to byla horká novinka. A když to zpětně vezmu, tak jsem z ní nadšený nebyl. Nevím, přišla mi taková nedotažená. Když měla digitální budíky, tak to okolo drnčelo. A celkový pocit byl takový… raději bych si koupil Fabii. Ale to byla první auta a tak jsem k tomu přistupoval, věci se vychytávají časem.
A vychytaly. Minimálně, co se drnčení týká. Teď už bylo v autě naprosté ticho. Tradiční část popisující vzhled v tomto případě s dovolením přeskočím. Snad jen zmínka o tom, že novou Scalu poznáte podle podpisu denního svícení. A zadní světla stále při denním svícení nesvítí, tohle není simply clever.
Byl jsem opravdu překvapený prostorností. Zvenku zkrátka nevypadá, jako nějak velké auto. O to víc jsem nechápal, jak se podařilo uvnitř vyčarovat tolik místa. Za sebe jsem si sedl naprosto pohodlně a zbývalo mi ještě místo ve všech směrech. Kde se to vzalo? Že by se ubralo na kufru?
Ten nabídne 467 litrů, což není vůbec málo. A navíc geniální síťový program. Ten si představte jednoduše tak, že máte sítě prostě všude. I pod platem. K tomu typické cargo elementy, které vám pomohou zabezpečit třeba krabici proti ježdění po podlaze. A pak háčky – ty po stranách jsou klasické, nepřekvapí. Ale ty na zadních opěradlech jsou skvěle vymyšlené. Zakrývají totiž Top Tether body pro uchycení dětské sedačky. Vezete sedačku? Máte je tam. Nevezete? Máte háček. Tohle je simply clever! Trochu ale zamrzí, že na tohle v noci skoro neuvidíte, protože se zavazadelník musí smířit s jedním slabým žárovkovým světlem.
A je tu tma! Tak jo, pojďme na to, proč jsem si tohle auto vybral k testu. Světla. Scala s modernizací dostala více novinek, třeba otevření víka kufru podkopnutím pod nárazníkem, ale světla jsou pro mě důležitá. A asi pro každého, kdo někdy jezdí v noci. Je super, že Matrix LED může mít i auto střední cenové kategorie. Ale nejsou světla nějak ošizená? Vůbec ne. Svítí naprosto skvěle. Pokud nevykrývají ostatní auta, září do dálky. I potkávací svítí výborně. A jakmile je před vámi někdo jiný, stíhají rychle a spolehlivě vykrývat. Díky tomu tedy stále dobře vidíte a neoslňujete. V základu je máte jen ve výbavě Monte Carlo, jinak jsou za příplatek a navíc ne ke každé výbavě. Radím vám, jděte do výbavy, kde je mít můžete. Stojí to za to.
Co se týká auta samotného – motorizace je tříválcový litr, který nabídne 85 kW. A může být ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Výkonově by mi taková Scala naprosto stačila, ale nutno uznat, že čtyřválcová 1,5 TSI je znatelně kultivovanější. Zde se rychle naučíte, že start-stop je potřeba vypnout, jelikož start není zrovna nejhladší. Vysoké otáčky si nijak zvlášť také neužíváte. Když už se do nich auto dostane, tak jede hezky svižně. Pokud navíc použijete pádla pod volantem, tak je to ještě lepší. Například na výjezdu z obce pomohou, jelikož při 50 km/h převodovka už řadí čtyřku a na svižnou akceleraci je potřeba dvojka, takže to chvíli trvá. Ručně si tam necháte trojku a je to hned. Teď si možná říkáte, že tohle by řešil manuál. A ano. Navíc ušetříte. Ale to pohodlí s automatem za to někomu stojí.
Je tu trošku paradoxní situace, kdy je papírové zrychlení na stovku s automatem pomalejší, než ho máte s manuálem. Já naměřil pod 10 sekund, to mi přijde dostatečné. Hlavní je pro mě pružné zrychlení a tady se nemá za co stydět. Ani v dálničních rychlostech netrpíte nedostatkem výkonu. Ani hlukem, Scala je překvapivě dobře odhlučněná.
K dobrý vlastnostem patří ještě brzdy a podvozek. Brzy jsou krásně lineární, brzdí silně a je na ně spoleh. Podvozek je pevný, takže se auto v zatáčkách moc nenaklání, zároveň zvládne krásně filtrovat nerovnosti.
V testovaném autě mi chybělo pár věcí, které ale můžete mít. Tak je zvažte. Tedy adaptivní tempomat a hlídání mrtvého úhlu. Ani jedno není nutné, ale obojí je příjemné. Možná by adaptivní tempomat vyřešil nedostatek toho, který jsem měl v autě já. Když jsem chtěl na dálnici změnit rychlost z 80 na 130 km/h, šlo to jen po jednom kilometru v hodině. Bez ohledu na to, jak moc jsem tlačítko držel. To je trochu otrava.
Takže slovo na závěr? Scala je prakticky velká zvenčí a překvapivě prostorná uvnitř. Matrix LED fungují skvěle a doporučuji si za ně připlatit. Můžete třeba ušetřit za čtyřválec, který sice nabídne více výkonu a kultivovanosti, ale ani s litrem nijak trpět nebudete. Charakter (ne ten zvukový) mi přišel možná i příjemnější u testovaného tříválce. Pokud budete chtít poradit výbavu, tak Top Selection s Matrix LED, paketem Asistovaná jízda 1.5+ a paket City plus. Navigaci nepotřebujete, na to tu funguje skvěle bezdrátové propojení s telefonem.