50 let modelu Volkswagen Polo: zvenku malý, uvnitř velký a úspěšný na celém světě
Volkswagen uvedl Polo na trh na začátku května 1975 a dodnes utváří segment kompaktních vozů. Dosud bylo na celém světě prodáno více než 20 milionů vozů. Novou generaci si můžete aktuálně pořídit od 350 tisíc.
„Small on the outside. Big on the inside“ – zvenku malý, uvnitř velký. Tak zněl slogan, s nímž Volkswagen před 50 lety nabízel svůj nejnovější produkt té doby: Polo. Když tento extrémně kompaktní dvoudveřový vůz přišel na začátku května 1975 na trh, nikdo neočekával, že by mohl být bestsellerem – a přesto se jím stal, v Německu i zahraničí, po pět desetiletí, v šesti generacích, s několika prestižními oceněními, s více než 20 miliony prodanými vozy a jako průkopník v segmentu malých vozů. V České republice si zákazníci, v rámci oslav 50. narozenin modelu, mohou Polo objednat za akční cenu od 350 000 Kč.
Polo ztělesňuje cenově dostupnou vstupní mobilitu
První nové vozy Polo nabízené v showroomech vzešly z nové rodiny modelů Volkswagen, které ovládly silnice na začátku 70. let. Hranatý malý vůz následoval na jaře 1975 modely Passat (1973) a Golf (1974) reprezentující tehdy stále ještě mladou generaci vodou chlazených modelů, které nahradily legendární Volkswagen Brouk. I dnes je celkový koncept modelu Polo, který se osvědčil již v šesti generacích, stále populární. Mezi pilíře jeho úspěchu patří mimo jiné férový poměr cena/výkon, vysoká užitná hodnota, v segmentu malých vozů průkopnická technika a samozřejmě atraktivní design. Polo se díky tomu stalo bestsellerem. Polo kromě toho již po desetiletí úspěšně utváří segment malých vozů. Mezi prestižní ocenění od německých i zahraničních motoristických médií patří především tituly Auto roku 2010 (Car of the Year 2010), Světové auto roku 2010 (World Car of the Year 2010) a Světový městský vůz 2018 (World Urban Car 2018).
Trendsetter a sériový vítěz
To, co v roce 1975 začalo jako jednoduchý dvoudveřový automobil, bylo po dobu pěti desetiletí v mnoha aspektech zdokonalováno a rozvíjeno. Výsledkem je celkem šest generací, které přinesly Polo ve verzích hatchback, kupé, sportovní G40 nebo GTI1, pestrobarevný Harlekin, kombi, sedan s označením Derby, CrossPolo s atraktivním offroadovým vzhledem, mimořádně hospodárné Polo BlueMotion a samozřejmě extrémně dynamické Polo R WRC, které v letech 2013 až 2016 získalo čtyři tituly mistra světa v mistrovství světa v rallye (WRC – World Rally Championship).
Demokratizace inovací
S každou další generací nabízelo Polo ještě více prostoru a komfortu, hospodárnější motory a inovativní bezpečnostní funkce. Postupně byly zaváděny nové prvky výbavy, jakými jsou přední a boční airbagy, posilovač řízení, předepínače bezpečnostních pásů a ABS. Polo díky tomu zůstalo úspěšným modelem. Další významný krok následoval s modulární platformou MQB pro modely s motorem uloženým vpředu napříč, která stanovila nová měřítka z hlediska konektivity, bezpečnosti a jízdní dynamiky. Polo je díky platformě MQB ještě digitálnější a inovativnější. Tento malý vůz se tak může v současnosti pochlubit asistenčními systémy a komfortními prvky, které jsou jinak dostupné pouze pro automobily z vyšších segmentů. Polo je i nadále velmi oblíbené na celém světě a v roce 2025 projde další modernizací. Dokonalým příkladem je Polo GTI umožňující nyní ještě dynamičtější jízdu díky elektronicky řízenému stabilizačnímu systému ESC (Electronic Stability Control), který lze deaktivovat, sportovním pneumatikám a nově nastavenému odpružení a řízení.
Globální výroba a celosvětový úspěch
Sériová výroba modelu Polo I byla zahájena v březnu 1975 v hlavním výrobním závodě značky Volkswagen ve Wolfsburgu, kde bylo do roku 1981 vyrobeno 1,1 milionu vozů. S rostoucím významem tohoto modelu byla výroba rozšiřována do dalších lokalit po celém světě včetně Španělska, Argentiny, Jižní Afriky, Slovinska, Číny, Brazílie a Indie. Polo je s více než 20 miliony vyrobenými vozy jedním z nejúspěšnějších malých vozů na světě.

Přehled jednotlivých generací modelu Polo:
Polo I – První Polo, představené v březnu 1975 v Ženevě, bylo dvoudveřovým vozem s jednoduchou výbavou v porovnání s modelem Audi 50, který byl souběžně nabízen značkou Audi a od něhož nový model značky Volkswagen převzal technický základ. Polo, nabízené zpočátku s motorem o výkonu 29 kW (40 k), ohromilo vynikajícím poměrem cena/výkon (základní verze byla nabízena již od 7500 DM) a vysokou užitnou hodnotou. První Polo s délkou 3,50 metru poskytovalo prostor čtyřem osobám a jejich zavazadlům. První generace byla vyráběna do roku 1978, v modernizované verzi pak do roku 1981. Celkem vzniklo více než 1,1 milionu vozidel, mezi něž patřila také v letech 1977 až 1981 vyráběná verze „Derby“ se stupňovitou zádí, v níž se ukrýval objemný zavazadlový prostor.
Polo II – V září 1981 představil Volkswagen druhou generaci modelu Polo – se zcela nově navrženou karoserií, jejíž délka se zvětšila na 3,66 metru. Polo se strmě zakončenou zádí mělo charakter dvoudveřového malého kombi s velkorysou nabídkou vnitřního prostoru. Jen o rok později následovalo kupé se splývavou zádí vybavené výkonnějšími zážehovými motory. V limitované edici bylo v roce 1987 uvedeno na trh Polo Coupé GT40 jako dosud nejvýkonnější varianta s výkonem 85 kW (115 k). Rovněž v roce 1987 debutoval nejmenší vznětový motor v modelové řadě Polo, který v mimořádně hospodárné variantě poskytoval nejvyšší výkon 33 kW (45 k). Polo II vydrželo ve výrobě celkem 13 let, během nichž bylo prodáno více než 2,7 milionu exemplářů.
Polo III – V roce 1994 následovala třetí generace, která byla komplexně přepracována. Polo III mělo novou karoserii, nový podvozek a motory – a poprvé bylo nabízeno také v pětidveřové verzi. Větší vnější rozměry přinesly ještě více prostoru uvnitř vozu, do jehož výbavy byly zařazeny moderní bezpečnostní systémy od airbagů přes předepínače bezpečnostních pásů až po ABS. V roce 1995 byla na trh uvedena jedna z nejvíce kuriózních variant modelu Polo: Polo Harlekin, jehož čtyři barvy bylo možné modulárně kombinovat. Od roku 1997 mohli zákazníci objednávat Polo i ve verzi Variant. V roce 1998 debutovala limitovaná speciální edice: Polo GTI s výkonem 92 kW (125 k) poprvé neslo označení se třemi magickými písmeny. Celkem bylo vyrobeno 3,5 milionu vozů Polo III.
Polo IV – Čtvrtá generace modelu Polo, která byla uvedena na trh v roce 2001, měla nový design se čtyřmi velkými světlomety s čirými skly. Karoserie byla o 15 centimetrů delší a o 5 centimetrů širší než u předchůdce. Polo IV nabízelo při sklopených zadních sedadlech zavazadlový prostor o objemu 1030 litrů. Vyšší výkon poskytovaly nové motory, mezi něž patřily také tříválce a výkonné přeplňované jednotky pro model Polo GTI. Sériová výbava zahrnovala bezpečnostní prvky, jakými byly čelní a boční airbagy, posilovač řízení a ABS. V roce 2006 následovalo Polo GTI (nyní s výkonem 110 kW/150 k), CrossPolo v robustním offroadovém stylu a Polo BlueMotion (s emisemi CO2 pouhých 99 g/km). Montážní haly opustilo celkem 4,1 milionu vozů čtvrté generace modelu Polo.
Polo V – Pátá generace modelu Polo oslavila světovou premiéru v březnu 2009 a s téměř čtyřmetrovou karoserií byla oproti svému předchůdci delší. Design byl charakterizován čistými liniemi. Modelovou řadu doplnilo pět nových motorů. V prosinci 2009 byla na trh uvedena verze Polo BlueMotion s průměrnou spotřebou pouhých 3,3 litru nafty na 100 kilometrů. Součástí modelové řady bylo znovu i sportovní Polo GTI a poprvé si zákazníci mohli objednat speciální edici Polo R WRC Street s motorem TSI o výkonu 162 kW (220 k). Do té doby nejrychlejší sériově vyráběné Polo přineslo na silnice atmosféru světových automobilových soutěží WRC (World Rally Championship). Volkswagen v letech 2009 až 2017 prodal celkem 6,3 milionu vozů Polo V.
Polo VI – Šestá generace modelu Polo byla představena v roce 2017 na základě modulární platformy MQB pro modely s motorem uloženým vpředu napříč. Její výbava díky tomu zahrnovala řadu na přání dodávaných systémů a funkcí z vyšších automobilových segmentů. Mezi ně patřilo automatické nouzové brzdění (Front Assist) s funkcí City Emergency Braking System a systémem sledování chodců, systém pro změnu jízdního pruhu s monitorováním mrtvého úhlu a adaptivní tempomat (ACC). Díky konstrukci využívající modulární platformu vyrostlo Polo do délky o 81 milimetrů a nyní nabízí zavazadlový prostor o objemu 351 litrů. V roce 2021 bylo Polo komplexně modernizováno ještě ostřejším designem karoserie a novými prvky výbavy dodávanými na přání, jakými jsou světlomety IQ.LIGHT LED Matrix a asistenční funkce včetně systému IQ.DRIVE Travel Assist. Digitalizovaná přístrojová deska nabízí displeje s úhlopříčkou až 25 centimetrů a velký počet digitálních funkcí, například bezdrátové nabíjení a App Connect. Hned v létě 2021 následovalo nové Polo GTI1 s přeplňovaným dvoulitrovým zážehovým motorem, který nyní dosahuje nejvyššího výkonu 152 kW (207 k) a poskytuje vysoký točivý moment. V roce 2023 debutovala limitovaná speciální edice Polo GTI Edition 252 s exkluzivní výbavou k 25. výročí modelu Polo GTI. Volkswagen doposud vyrobil celkem více než 2,5 milionu vozů Polo VI.
Zdroj a foto: Volkswagen