Přepnout na potkávací světla je pro některé problém
Nepříjemně často se stává, že potkám auto jen s denním svícením v situaci, kdy je rozhodně potřeba být viděn. Někteří jsou v tom experti.
Optimální situace je taková, že člověk při snížené viditelnosti rozsvítí potkávací světla. Tím je lépe vidět zepředu a hlavně zezadu. Ještě ucházející stav je ten, kdy výrobce moudře rozhodl, že s denním svícením vpředu budou svítit i zadní svítilny. Tím ale celkem překvapivě není hodně aut stále vybaveno, že by snad kvůli snížení emisí?
Pak tedy svítí jen vpředu. Denní svícení je celkem výrazné. Někdy až moc, ve městě se mi občas stane, že potkám auto jen s denním svícením. Dokud jsou okolo lampy, tak zvláště LED světla dodají řidiči pocit, že je vše v pořádku. Vzadu však nesvítí a je neviditelný. To je naštěstí dost výjimečné.
Mnohem častější je nesprávné svícení při dešti a mlze. V případě deště už má naštěstí dost aut funkci, že rozsvítí hlavní světla, když senzor stěračů detekuje déšť. To je paráda, trošku mě někdy překvapí, že určité značky, zaměřené hlavně na bezpečnost (zdravím, Subaru), toto nemají.
Touto funkcí evidentně nedisponují ani vozy Hyundai. Z mého pozorování je to tak, že pokud někdo skoro není vidět, protože špatně svítí, je to Hyundai. Čím to je? Více faktory. Tím hlavním bude to, že vozy nesvítí s denním svícením i vzadu, nerozsvítí potkávací světla při dešti automaticky a hlavně řidiči. Neberte to zle, ale zkrátka řidiči vozů této značky jsou často spíše důchodového věku a auto berou jako nástroj pro přesun z bodu A do bodu B. Chtít po nich cokoliv navíc, třeba rozpoznat sníženou viditelnost, myslet na to, že nejsou vidět, rozsvítit světla, dokonce i mlhovku. A tu pak i zhasnout… to by bylo někdy zkrátka moc.
Co jsem však vypozoroval, tak tu je ještě jedna značka, jejíž řidiči mají problém hlavně v mlze. Jel jsem asi 100 kilometrů v mlhavém počasí a schválně jsem se na to zaměřil. Když jela v protisměru Tesla, měla jen denní svícení. A zezadu nebyla vidět. Navíc převážně v bílé barvě. Mlha je pro auta problém, nedá se tak snadno detekovat, jako déšť, takže tam je to na řidiči. A proč to ti řidiči tedy neudělají? Dle mého je to tím, že si zkrátka zvykli na to, že auto dělá vše samo. Tak to prostě neřeší. A pak nejsou vidět.
Omlouvám se všem, kterých se to mohlo nějak dotknout. Možná si to čte majitel Tesly, který poctivě za mlhy svítí. A já doufám, že je takových většina. Nebo majitel i30N, který si říká, že on přece má auto pro zábavu a dokáže i vnímat podmínky kolem sebe. Jasně. Jen se na to ale zkuste zaměřit, která auta svítí tvrdohlavě denním svícením. Třeba vypozorujete to samé.
Zdroj foto: Pxhere.com