Bilance po 3 měsících Inspekce silniční dopravy: téměř 1 200 zjištěných přestupků

Inspekce silniční dopravy (INSID) odhalila během prvních tří měsíců svého fungování na českých silnicích a dálnicích bezmála 1 200 přestupků. Nejčastěji šlo o nedodržování dob řízení a povinných odpočinků řidičů, přetížení vozidel nebo porušování zákazu jízd o víkendech a státních svátcích. Od července do září 2025 provedli inspektoři 4 726 kontrol nákladních vozidel a autobusů, uložili při nich 836 pokut a 459 kaucí v celkové výši 15,1 milionu korun. V příštích měsících se chce INSID více zaměřit na vážení vozidel a také odstartovat společné kontroly s Českou inspekcí životního prostředí.

Více kontrol a vyšší efektivita

„Výsledky tříměsíčního fungování Inspekce silniční dopravy dokazují, jak důležitou změnu jsme pro posílení bezpečnosti na našich silnicích a dálnicích udělali. Kontrol je více, jsou efektivnější a lépe zacílené. Z bývalého Centra služeb vznikla moderní inspekce, která pracuje samostatně, profesionálně a cíleně. To, co dříve dělali čtyři lidé, dnes zvládnou dva. Díky zapojení nových technologií dochází k předvýběru kontrolovaných vozidel, takže minimalizujeme zastavování poctivých dopravců,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Zatímco bývalé Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD) zkontrolovalo v roce 2024 v průměru zhruba 4 380 vozidel za čtvrtletí, nová inspekce jich za stejné období zvládla o téměř 350 více – a to i v počáteční fázi svého fungování. Zároveň se zlepšil předvýběr vozidel ke kontrole: podíl závadových vozidel se zvýšil z 20,5 % na 25 %. Kontrolu navíc zajišťuje poloviční počet lidí – dříve ji obstarávali dva pracovníci Centra společně s policisty, dnes ji provádějí dva inspektoři INSID samostatně.

Spolupráce doma i v Evropě

„Za tři měsíce jsme překlenuli startovní fázi a nastavili procesy tak, aby inspekce fungovala stabilně a profesionálně. Teď se můžeme soustředit i na rozšiřování mezinárodní spolupráce a tematických kontrol. Aktuálně nastavujeme spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Českou inspekcí životního prostředí – v nejbližší době například odstartují společné kontroly zaměřené na přepravu toxických látek a nebezpečných odpadů,“ uvádí ředitelka INSID Lenka Ptáčková Melicharová.

Inspekce zároveň posiluje spolupráci na evropské úrovni. Navázala úzké vztahy s obdobnými kontrolními složkami v dalších zemích, zapojuje se do mezinárodních akcí i výměny zkušeností. V terénu to znamená, že se na kontrolách v Česku mohou objevit inspektoř z jiných států – a stejně tak čeští inspektoři se účastní zahraničních kontrolních akcí, například dnes (23. října) v Žilinském kraji na Slovensku.

„Společně se zahraničními partnery se podílíme na nastavování evropských standardů silničních kontrol a na jejich důsledném uplatňování v praxi. Nejsme jen příjemci zkušeností, ale i aktivně přispíváme svými odbornými znalostmi a pomáháme utvářet jednotný evropský přístup ke kontrolám. INSID se tak stává respektovaným partnerem, oceňovaným pro odbornost svých specialistů. A já jsem na své kolegy opravdu hrdá,“ doplňuje Lenka Ptáčková Melicharová. 

Co a jak INSID kontroluje

Během prvních tří měsíců fungování (červenec–září 2025) provedla Inspekce silniční dopravy 4 726 kontrol. Největší část tvořily kontroly dodržování sociální legislativy – tedy dob řízení, přestávek a odpočinku řidičů. Inspektoři dále sledovali technický stav vozidel, hmotnost, upevnění nákladu anebo přepravu nebezpečných věcí (ADR).

Nejvyšší podíl závad odhalily kontroly hmotnosti vozidel (64 %) a víkendového zákazu jízd (62 %). V praxi se objevuje časté nedodržování zákazu jízdy pro velká vozidla v neděli, zejména ze strany zahraničních řidičů.

U technických kontrol se nejčastěji objevují problémy s brzdami a pneumatikami. U přepravy nebezpečných věcí pak nedostatečné upevnění nákladu – např. toxických látek nebo výbušnin.

Inspektoři řešili i situace, kdy řidiči neměli platné povolení či licenci k provozování silniční dopravy. Ve 244 případech řidičům zakázali další jízdu, a to především kvůli přetížení nebo překročení rozměrů.

Kontroly, které mají smysl

Podle ředitele kontrolní sekce Pavla Bergmana se inspektoři zaměřují na to, aby kontroly měly skutečný dopad – posilovaly bezpečnost a férovost v dopravě. INSID disponuje moderními technologiemi, které umožňují například dálkové čtení dat tachografů (DSRC). Nově začne využívat také data z vysokorychlostních vah (WIM), která umožňují v reálném čase vyhodnocovat zatížení vozidel a vybírat k zastavení jen ta, u kterých je pravděpodobné porušení předpisů.

„Naším cílem není dělat co nejvíce kontrol, ale ty, které mají smysl. Díky datům z vysokorychlostních vah chceme dál zvyšovat přesnost výběru – dostat se nad 30 procent záchytu rizikových vozidel. Chceme se soustředit na ty, kteří pravidla porušují, a slušné a férové dopravce zbytečně nezdržovat,“ říká Pavel Bergman.

Zjištění z terénu

Inspektoři během tří měsíců v terénu řešili pestrou škálu případů – od přetížených souprav po technicky sofistikované zásahy do elektronických systémů. Setkali se například s vozidlem přetíženým o 15 tun nad limit, se soupravou o 40 procent delší, než povolují předpisy, nebo s manipulacemi emisních systémů, kdy bylo do vozidel instalováno zařízení simulující funkci systému vstřikování AdBlue, které způsobí jeho faktické vyřazení, a tedy nedochází k zachycení nebezpečných emisí NOX.

Dlouhodobě největší část přestupků ale souvisí s porušováním dob řízení a odpočinku řidičů a s nesprávným zaznamenáváním těchto dob. V praxi jde o jízdu bez vložené karty řidiče, na cizí kartu nebo o překročení povolené doby řízení o více než dvě hodiny. Objevily se i extrémní případy, kdy řidiči jeli bez předepsaného odpočinku i více než 20 hodin.

Kontroly odhalily také podvodné úpravy tachografů – v jednom případě šlo o zásah do snímače pohybu, který záměrně zkresloval záznam o jízdě (tachograf tedy „neviděl“, zda se vozidlo skutečně pohybuje). Na druhou stranu není výjimkou, že se inspektoři setkávají i s řidiči, kteří tachograf neumí správně obsluhovat.

„Zjištěná porušení předpisů mají různý důvod. Některá jsou důsledkem tlaku na výkon nebo splnění nereálných termínů, ale část z nich je naopak projevem vědomého obcházení pravidel. Řidiči i dopravní firmy se někdy snaží získat neoprávněnou výhodu nebo se prostě spoléhají na to, že je na silnici nikdo nezkontroluje,“ vysvětluje metodik inspektor INSID Josef Matěj.

Příkladem jsou situace, kdy si dopravci vědomě nevyřídí povolení pro přepravu nadměrného nákladu v České republice, ačkoli ve všech okolních zemích ano. Inspektoři zaznamenalii případy, kdy řidiči provozovali dopravu bez potřebného oprávnění nebo licence.

„Při řešení porušení rozlišujeme, kdy jde o chybu řidiče pod tlakem konkrétní situace a kdy o cílený podvod. Předpisy ovšem pracují s tím, že přestupku se většinou dopouští jak řidič, tak firma,“ doplňuje Matěj.

INSID v číslech (červenec–září 2025)
  • 4 726 kontrolovaných vozidel
  • 1 188 vozidel se závadou (25 %)
  •  836 uložených pokut / 1,55 mil. Kč
  • 459 vybraných kaucí / 13,56 mil. Kč
  • Celkem vybráno: 15,11 mil. Kč
  •  Poměr kontrol: Češi vs. cizinci = 49 : 51 %

– čeští dopravci: 2 305 kontrol / 601 vozidel se závadou (26,1 %)
– zahraniční dopravci: 2 421 kontrol / 587 vozidel se závadou (24,3 %)

  •  Nejčastěji pokutovaní zahraniční dopravci: Polsko, Slovensko, Rumunsko
  •  Dopravci s nejvyšší závadovostí: Rumunsko, Německo, Bulharsko, Slovinsko a Chorvatsko

Zdroj a foto: Ministerstvo dopravy ČR

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.