BMW 550e xDrive: Nádherné auto s šestiválcem pod kapotou
Nové BMW řady 5 je zkrátka krásné auto. V provedení sedan se jedná o luxusní limuzínu, kterou můžete mít navíc i s benzínovým šestiválcem. Jen mu pomáhá elektřina.
V barevném provedení, které jsem měl k dispozici, jsem se za autem vždy rád otočil. Nádherná zelená metalíza je originální a k prémiovému sedanu hezky sedí. Ačkoliv nejsem žádný odpůrce velikosti ledvin u řady 7, tak je fakt, že tyto menší mi přijdou výrazně elegantnější. I když svítí, což zde svítily. Přes pět metrů délky elegantní karoserie udělá parádu všude, kam přijedete. A to je pro někoho zkrátka důležité – přijet na schůzku v dobře vypadajícím autě mnichovské automobilky. Tady ho máte.
V interiéru nastává menší zmatek, protože na první pohled jsem nepoznal, zda jsem v luxusní sedmičce, nebo jen v „lidové“ pětce. Což je skvělá vizitka pro pětku. Interiér snese ta nejpřísnější měřítka, je zkrátka nejen krásný, ale i výborný. Možná jen drobná výtka k polstrování kapes ve dveřích, které tam není. To je dost nepraktické, protože vám pak cokoliv ve dveřích dělá rámus. A to v tak tichém autě nechcete.
Úžasná je možnost konfigurace všeho. Tedy ta obsáhlost může být až k zlosti, protože si nastavit můžete vlastně vše (kromě dvoubarevného podsvícení palubní desky, to jde jen na sportovní režim a je to škoda), ale jakmile si vše nastavíte, máte to k dokonalosti. Třeba bočnice sedadel, což je věc, kterou mám moc rád. A co je skvělé – když si pak třeba jen půjčíte jiné BMW, přihlásíte se pod svým účtem a veškeré nastavení máte i tam. Hotovo. Nastavíte to tedy jen jednou a v každém dalším autě to pak už máte stejné. Geniální a usnadňující život.
Nenechte se mýlit vzhledem, vzadu není přehnaně moc místa. Pohledem to sice sedmička je, prostorem ne. Když si tedy sednete dozadu za řidiče měřícího 184 centimetrů, tak se tam vejdete, ale na nějaké natažení nohou to není. Ty se vám hlavně ani nevejdou pod sedačku, pokud ji řidič má co nejníže. To je ale samozřejmě snadno řešitelné. Kufr je velký, jen sedanovitě přístupný.
Z pozice řidiče nedostatky prostoru řešit nemusíte. Překvapilo mě, jak nízko lze nastavit sedačku. Jako ve sportovním autě. Co mě také překvapilo, ale už ne tak příjemně, je nemožnost mít masážní sedačky. To je věc, kterou můžeme mít v podstatně levnějších autech, u BMW ji beru téměř jako základ… ale ne, zde být prostě nemůže. Škoda.
O pohon se v tomto případě stará benzínový šestiválec, který je skvělý. Jeho projev, ale i spotřeba, to je zkrátka paráda. Jelikož se jedná o plug-in hybrid, tak mu výrazně pomáhá veliká baterie, díky které zvládne na elektřinu ujet až nějakých 100 kilometrů. 100 kilometrů v naprosté tichosti a až do 140 km/h. Až mě napadlo, že by vlastně auto šlo primárně brát jako elektromobil, na takové to běžné ježdění klidně. Ale v tom je drobný zádrhel. Můžete ho tak brát těch cca 100 kilometrů. Pak ale přijde chvíle nabíjení a ta je zde hodně dlouhé. Z mé praxe jsou to tři hodiny. Ano, tento plug-in nemá rychlé nabíjení, které už u konkurence můžeme vidět. I u podstatně levnější konkurence.
Na druhou stranu – rychlé nabíjení u plug-in hybridu je věc, kterou využije asi opravdu jen malé procento lidí. Kdyby byla možnost příplatku, bylo by to hezké, ale asi to není nějaký zásadní nedostatek.
Systém motorů funguje skvěle a auto jede opravdu svižně. Díky pohonu všech kol se nemusíte bát problému s adhezí a všech 489 koní a 700 newtonmetrů se dostane na silnici. U výkonu i technických parametrech najdeme informaci, že výkon elektrického pohonu záleží na stavu nabití baterie. Nevím, jestli to bylo tedy tím, ale při měření zrychlení jsem se dostal na horší hodnoty, než uvádí výrobce. Ty jsou 4,3 sekundy a já dosáhl nějakých 5. Což je pořád skvělá hodnota.
Výkon každopádně máte k dispozici kdykoliv, jen je potřeba si dát pozor na to, aby nezůstala aktivní možnost jen elektrického pohonu. To se mi jednou stalo a všiml jsem si toho, když jsem potřeboval na dálnici uvolnit svižně levý pruh. Nešlo to. Auto pak nejede nad 140 km/h při běžném sešlápnutí pedálu. Nic příjemného. Pedál na podlaze to však bleskově vyřešil.
A teď – pro koho toto auto je? V první řadě logicky pro někoho, kdo chce výkonný plug-in hybrid od prémiové značky, který vypadá skvěle. Má ho kde nabíjet a na běžné cestování využívá elektřinu a má tak nulové lokální emise. O úspoře nákladů asi moc mluvit nemá smysl, když auto v základu stojí téměř dva miliony. Ale tak proč utrácet zbytečně navíc za palivo.
V portfoliu značky pod modelem pět najdeme ještě slabší plug-in hybrid se čtyřválcem, ten má 299 koní a může mít pohon jen zadních kol. Logicky je o něco levnější, takže pokud by někomu šlo primárně o tu plug-in hybridní stránku věci, může sáhnout po něm a ušetřit. Ano, pak je tu ještě jeden plug-in pod označením M5, ten má osmiválec a kvůli jízdě na elektřinu si ho asi nikdo kupovat nebude. No a pak čistě elektrická i5, která vyjde vlastně na stejné peníze, jako plug-in hybrid, což je dost zajímavé. Takže proč nejít rovnou do plné elektřiny?
No a pak je tu další řada lidí, kteří nad tímto autem mohou uvažovat. To jsou ti, kteří ho nabíjet nebudou. Prostě jen chtějí BMW s benzínovým šestiválcem. Že má bateriovou přítěž berou jako nutné zlo, aby se takové auto mohlo vůbec prodávat. O jízdu na elektřinu jim nejde, chtějí si užívat projev skvělého šestiválce. I pro takové mám ale dobrou zprávu – pokud nebudete nabíjet, tak stejně nepřicházíte o skvělou spotřebu. Auto je totiž úsporné i tak, dokáže vážně skvěle hospodařit s rekuperovanou energií. A pokud navíc zadáte cíl do navigace, jezdíte i bez nabíjení se spotřebou, o jaké se vám u takového motoru ani nesnilo.
Jak jsou na tom ceny? Základní BMW řady 5 s benzínovým čtyřválcem a pohonem zadních kol můžete mít za 1 467 700 Kč. Levnější plug-in pak za 1 647 100 Kč. Testovaný silný plug-in za 1 968 200 Kč. A vrchol nabídky v podobě 727 koňové M5 za 3 653 000 Kč. K dispozici je ale také nafta, pro někoho jasná volba. Ta pak vyjde na 1 524 900 Kč ve variantě „cena od“ po 1 843 800 za šestiválec s pohonem všech kol. No a na závěr ceny elektrické i5, která rozhodně není nijak mimo – začíná na 1 749 800 Kč.