BMW i5 eDrive40 Touring: Je libo elektrické kombi?
Elektrických kombíků na trhu moc nenajdete. Pokud ale nechcete SUV a chcete prostor, možná je právě toto auto pro vás to pravé. A pokud vám nevoní elektřina, můžete mít i benzín a naftu.
Jaké je BMW i5? Hlavně dokonale tiché. Když jedete po dálnici v dešti, tak vlastně jediné, co slyšíte, jsou kapky padající na sklo. A to je vše. Pokud si vypnete hudbu, je to až trošku strašidelné. Nebo uklidňující? To je na vás.
Velká výhoda tohoto modelu je právě verze, kterou jsem zkoušel. Tedy kombi. Dobře, možná vám nebude dávat úplně smysl, protože vy máte od kombi požadavky, že s ním jezdíte dvakrát týdně na otočku z Plzně do Ostravy. Pokud ale chcete elegantní a prémiový elektromobil, který ale poslouží i jako rodinný vůz a není to SUV, tak na výběr moc nemáte.
Novou pětku jsem měl nedávno půjčenou, tentokrát se jednalo o plug-in hybrid. Auto jako takové je ale stejné, takže vás odkážu na předchozí test. Tato pětka je elektrické kombi a to je to, co je potřeba probrat. Jelikož jsem měl jedno BMW řady 5 a teď další, využil jsem jednu doslova fantastickou věc, kterou zákazníci možná vyzkouší jen párkrát za život – přenesení nastavení. Původní auto jsem měl připojené ke svému BMW účtu. Nastavil jsem si sedadlo, nastavení displejů, ambientní osvětlení. Prostě vše. Zabralo to vážně dlouho, je toho hodně. A pak jsem sedl do tohoto auta s vidinou, že to vše nastavím znovu. Přihlásil jsem si ale svůj účet a jako zázrakem se vše nastavilo z minulého auta. Geniální. Změnil jsem si tedy jen barvu ambientního osvětlení, které je nádherné, ze zelené na modrou, a bylo to. Jako když si pořídíte nový iPhone.
Jen krátce o interiéru, protože ten se sice stejný, ale tak parádní, že si zaslouží odstavec. Je zkrátka krásný, lišty ambientního osvětlení jsou vkusné a decentní. Displeje přehledné, menu infotainmentu nepřehledné a ikonky působí zastarale. I zde mám výtku k tomu, že ambientní osvětlení nelze nastavit do dvou barev najednou. Což je věc, kterou systém umí, protože je tak na sportovní režim. Ručně to ale nedokážete.
Kufr je opravdu velký, nabídne 570 až 1700 litrů. Pod podlahou se nachází místo pro nabíjecí kabel. Což je nepraktické, pokud máte kufr plný až po střechu. Toto by elegantně řešil přední kufr, který zde ale nenajdete. Pozitivní je, že zavazadelník je opravdu prostorný a tato přihrádka se nachází až u nárazníku, takže i tak lze využít hodně kapacity kufru a neztratit přístup. Na druhou stranu – s takto plným kufrem nejspíš jedete někam daleko a nabíjení budete řešit co nejrychlejším způsobem a pro takové dobíjení váš kabel nepotřebujete, je součástí dobíjecí stanice.
V základním provedení s označením eDrive40 nabídne slušných 340 koní a 400 newtonmetrů na zadní nápravě. A to znamená hlavně to, že se s autem skvěle zatáčí. Na sportovní jízdu to moc není, ačkoliv výkonu je dost, ale hmotnost je zanedbatelných 2255 kilogramů. To na jednu stranu není málo, ale také to není přehnaně moc. Z auta nemáte ten těžkotonážní dojem. Máte pocit, že sedíte v bytelném a pořádném autě, což je příznačné pro velké kombi od BMW.
S nedostatkem výkonu problém rozhodně mít nebudete. A s hlukem už vůbec ne. Ačkoli je to klasicky tak, že od vyšší rychlosti se již rozdíly mezi spalovákem a elektromobilem smazávají, protože aerodynamika se postará o zvukovou kulisu, zde i na dálnici můžete šeptat. Neříkám, že pětky se spalovacím motorem jsou hlučné. Jen, že tahle je ještě tišší. Pohotové reakce jsou návykové, k předjíždění vám navíc pomůže i režim boost, který se skrývá v jediném pádlu pod volantem. To je trošku asymetrické řešení, které nelahodí každému oku. A hlavně není ani moc potřeba, nesetkal jsem se s tím, že bych přidával a řekl bych si, že mi zrychlení nestačí.
Tak pojďme na to. Dojezd. Zaklínadlo všech, kteří si elektromobil stejně nekoupí. Hodněkrát jsem slyšel, že člověk natankuje plnou nádrž a ujede 1000 kilometrů. A pak je otázka – kdy naposledy jel v kuse více, než nějakých 300–400 kilometrů? Pokud často, tak to neznamená, že je elektromobil špatné auto, jen, že není pro něj. Ano, tohle auto neujede 1000 kilometrů na jedno dobití. Papírový dojezd je stále slušných 494–602 kilometrů. Ten zimní reálný je výrazně nižší.
Pokud nechcete patřit do sekty eletkromobilistů jezdících mezi kamiony a nikdy nepřekračujících magickou hranici 110 km/h, tak tu spotřebu zkrátka budete mít vyšší. Hlavně v zimě na dálnici, kde jsem jezdil já. To je zkrátka pro elektromobil ta nejhorší kombinace. Ale ne omluva, je to kombíkové BMW, jezdil bych s ním svižně na dálnici.
Je to ale zásadní problém? Jak pro koho. Jedna strana mince je ta, že máte doma kde nabíjet. Pak paradoxně ušetříte čas, než kdybyste museli jezdit tankovat na benzínku. Benzín a naftu si zkrátka doma nevyrobíte. Takhle máte doma každé ráno plně nabité auto a navíc vás to vyjde doslova na pár korun. Když někdy vyjedete na delší cestu, tak zadáte cíl do navigace, tam se vám ukáží nabíječky, zastavíte na pár minut (maximální nabíjecí výkon je 205 kW a z 10 na 80 % se dostanete za půl hodiny) a jedete dál. Na každodenní ježdění do 400 kilometrů máte stále energii z domova.
Druhá strana mince je, když bydlíte v bytě. Jako já. Nabíjím na veřejné stanici výkonem 22 kW, což toto BMW naštěstí umí. Jedna kWh vyjde na 8 korun (s jiným tarifem na 7) a musím řešit zaparkování auta tam, cestu domů a pak zase vyzvednutí auta na nabíječce. To je něco, co nechcete řešit, pokud jedete pozdě v noci z práce a ráno budete vstávat ve čtyři ráno. V tomhle je rychlé natankování k nezaplacení. Jde ale samozřejmě nabíjet i třeba v obchodních centrech během nákupu, pokud toho zase tolik nenajdete, bude vám to stačit.
Výhoda tohoto auta je maximální, pokud ho máte doma kde nabíjet. Pak si užijete naprosto tichou jízdu, pohotové reakce, skvělou dynamiku a minimální provozní náklady. Plus nulové lokální emise. Ale i pokud nemůžete nabíjet doma, stále vám zůstává dost výhod.
Nové BMW řady 5 v provedení Touring si můžete pořídit s naftovým motorem, benzínovým motorem, jako plug-in hybrid a pak čistě elektrické. Cenově jsou si hodně podobné, takže je výběr na vás. Tato elektrická i5 vás vyjde na 1 799 200 Kč. Naftová se srovnatelným výkonem na 1 892 800 Kč a srovnatelný plug-in 1 758 900 Kč. Cena od, tedy benzínový čtyřválec v 520i je za 1 517 100 Kč.