Dvě děti v autě nezní jako problém. Nezní.
Pokud chcete převážet dvě děti v autě, tak to nevypadá jako něco složitého. Vždyť máte pět míst. Jenže realita je o dost náročnější.
Hlavní věcí je to, že to nejsou jen děti. Děti vyžadují dost příslušenství, které zabírá dost místa. Jako výhru by šlo označit situaci, kdy jedno z dětí už nepotřebuje kočárek. Jenže to pak zase máte kolo, koloběžku, brusle. Nejlépe vše najednou.
Z praxe vím, že se jde ve složení dva dospělí a dvě děti vejít i do Clia. Výhodu to má, že to přinese obdivné pohledy okolí. Nevýhody jsou zjevné – málo místa pro náklad, kočárek tak musíte rozložit na prvočinitele a nic jiného se do kufru nevejde. Samozřejmě zapomeňte na to, že by si dospělý sedl k dětem dozadu. Pak začíná řešení, kdo bude sedět kde. Dospělí vpředu a děti vzadu? To ale nemáte kontrolu nad tím nejmenším, které je ve vajíčku. Větší dítě vpředu? To není ideální. Vajíčko vpředu a druhý rodič za ním? Často ideální volba. Pokud navíc dáte pryč hlavovou opěrku, máte na dítě dobrý dohled a dosah.
Jenže co když chcete cestovat trochu komfortněji a vzít si i nějaké další věci, ne jen kočárek? Překvapivě vám větší auto zase tak moc nepomůže. Ano, bude víc místa pro posádku a do kufru se toho vejde o něco více, stále to však bude dost kompromisů.
Pokud si chcete jako dospělý plnohodnotně sednout dozadu s dětmi, budete odkázání na vozy typu Berlingo, Kangoo, Caddy a tak dále. Výhody jsou zjevné – plnohodnotná místa vzadu. Pokud navíc pořídíte prodlouženou verzi, tak se vám vše v pohodě vejde do kufru. Vzadu můžete mít dvě sedačky i dospělého. Velikou výhodou jsou posuvné zadní dveře, které usnadňují nandavání dětí.
Nevýhoda je ta, že tato auta vycházejí z dodávek. Takže jsou zkrátka trošku dodávkovitá. Tvrdé plasty mohou být v případě dětí výhodou, větší hluk už méně. U některých značek narazíte na to, že zadní okna nejdou stahovat, maximálně za příplatek vyklopit. Cena také není úplně nejnižší. Pozor je potřeba dát na kategorii vozidla, papírově je nejlepší mít osobní a ne nákladní automobil.
Jak už jsem psal v článku o topení, i to je zde trošku problém. Tato auta zkrátka nebyla primárně dělaná na vození lidí. Takže s tím souvisí i rozvod vzduchu, nastavení teploty a tak. Zkrátka si na teplo chvíli počkáte, máte plno objemu, ale nižší rychlost výhřevu a ochlazení. To s dětmi úplně nechcete. Pokud navíc vzadu nemůžete stáhnout okna, máte problém.
A pak je tu další kategorie auta. Sedíte vysoko a všichni se vejdete. Do kufru dáte v pohodě kočár, který nemusíte ani rozkládat. Všichni mohou sedět vzadu a dokonce mít sedačku s dítětem natočenou proti sobě. Okna se zde sice také nestahují, ale mají často alespoň výklopnou „střílnu“, klimatizace a topení s prostorem počítá a tak si vzadu můžete nastavit teplotu i foukání. Pokud si připlatíte, dostanete vyloženě luxusní svezení se stolečkem, kůží a silným naftovým motorem s rozumnou spotřebou. Ale i když si nepřiplatíte, tak místa máte stále na rozdávání. A o jaké auto se jedná? Možná už tušíte. Osobní dodávka typu Renault Trafic. V prodloužené verzi máte na všechno dost místa, dle konfigurace můžete mít až 9 míst. Je to sice nejdražší verze a v bazarech je o ně opravdu zájem, když se ale zadaří, může to být ta pravá volba pro vás.
Jen je tu ten klasický problém. Auto na dovolené je to super. I na cesty na chatu. Ale co když chcete jezdit přes týden třeba na nákupy? Jo, nejlepší je pořídit další auto. A to už může být vyloženě malinké, ideálně i zábavné. Nebo třeba elektrické. Volbu rozumu už máte, teď je čas na volbu srdce.
Zdroj foto: Image by DC Studio on Freepik