Jak jde dohromady elektromobil a bydlení v bytě

Mít dům, na střeše solární panely a v garáži stále nabité auto. To zní parádně. Mnozí však takovou možnost nemají, třeba jako já. Takže jaké to je, když bydlíte v bytě?

Lákalo by mě mít dům, u něj garáž, v ní wallbox (ideálně v rámci nějaké akce zdarma při pořízení auta), speciální tarif pro dobíjení elektromobilu a pak neustále nabité auto. Na solární panely to pořád moc nevidím, ačkoliv chápu výhodu minimálně v tom, že kdyby nastal totální výpadek elektřiny, já budu moct i tak fungovat. Jak se říká – benzín si doma nevyrobíte. Ale abych omezil vstupní náklady, tak bych se smířil s tím tarifem, kdy i tak nabíjení vyjde na pár korun. Soláry třeba časem. 

Realita je ale taková, že bydlím v bytě. Takže co teď, když mám elektromobil? Jasně, veřejné nabíječky!

Občas někde slyšíte, že když máte elektromobil s velkým dojezdem, stačí vám dobít jednou za týden při nákupu na rychlonabíječce. A ano, je to tak. Otázkou však zůstává, jakou výhodu vám pak elektromobil nabídne. Je tichý, nečekáte na zrychlení, máte nulové lokální emise, neměníte olej a skoro ani brzdy, ihned topí. Ale také je dražší než spalovací alternativa, takže je super mít nízké provozní náklady. Ty se však rychlonabíjením zvyšují, když budu brát tarif od PRE, tak kWh vyjde na 13 Kč s měsíčním poplatkem 150 Kč. Počítaje s průměrnou spotřebou 20 kWh/100 km nám jednoduše vyjde, že je kilometr za 2,6 Kč. Takže pro vás ty ostatní výhody musí být dost důležité. 

Já takto dobíjet nechtěl, protože je to sice pohodlné, ale dlouhodobě zbytečně drahé. Co pak zbývá? Pomalejší AC dobíjení. To vyjde na sympatičtějších 8 Kč za kWh, tedy se stejnou spotřebou kilometr na 1,6 Kč. Zde je velká výhoda, pokud vozidlo podporuje AC dobíjení o výkonu 22 kW. To překvapivě stále není standard, častěji se setkáte jen s polovičním výkonem. 

Takových nabíječek je všude dost. I tak to ale neznamená, že ji budete mít za domem. Někdo má to štěstí a má u domu trafostanici, u které se taková nabíječka nachází. Pak to chce ještě další štěstí, aby byla volná, protože se tam často nachází jen třeba dva konektory. Častěji ale budete muset někam chodit. V mém případě to není nijak daleko, i tak to chce ale plánování. A na to není vždy chuť. 

Představte si situaci, kdy jste dlouho v práci. Jedete domů úplně vyřízení a víte, že druhý den musíte zase brzy ráno do práce. Varianta jedna – máte spalovací auto, cestou se zastavíte na tři minuty na benzínce a jedete dál. Varianta dvě – dobíjíte doma, takže přijedete, dáte auto dobít a ráno s plnou baterií vyrážíte vstříc novým pracovním zážitkům. Varianta tři – bydlíte v bytě a nabíječka je pár stovek metrů daleko. Chce se vám tam? Jasně, že ne. Chcete být doma a spát. Stejně tak nechcete ráno vstávat dříve, abyste cestou dobili na rychlonabíječce. Jak asi tušíte, píši to ze své zkušenosti. Elektromobil je zkrátka v případě, kdy bydlíte v bytě, omezující. 

Pak je tu ještě další věc a tou je placení za minuty u nabíječky. To zní možná složitě, ale je to jednoduché – pro dobíjení máte nějaký čas zadarmo. U AC je to 180 minut. To vám pro doplnění s 22 kW bude stačit, je pak ale potřeba auto odpojit. Takže další cesta na nabíječku. Nově je naštěstí možnost tarifu pro noční nabíjení, kdy od 22 do 6 hodin můžete stát u nabíječky bez příplatku za čas. Jen je ale pak otázka, zda to takto nebude využívat až moc lidí a vy večera narazíte na plnou nabíječku až do rána.

Nabíječky rostou jako houby po dešti, takže snad v každém městě budete mít nabíječku do kilometru od domu. To samozřejmě jednou za čas není problém, chcete tak ale chodit pravidelně? Je potřeba si tohle promyslet před pořízením. Mít dům a možnost dobíjet, tak nad elektromobilem vážně uvažuji. Ta jízda je totiž nesmírně příjemná, zároveň se ceny již přibližují spalovacím alternativám. A představa stále „plného“ auta je lákavá. Slyšel jsem na to takový příměr – pokud by vám v garáži kapal benzín ze zdi (skoro) zadarmo, budete radši čekat tam, nebo si zajedete na benzínku, kde to máte rychleji, ale za plnou cenu?

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.