Kia e-Soul 2021: Elektrický extrovert s parádním dojezdem

Pokud nechcete zapadnout v davu, je pro vás e-Soul tím pravým autem. Tohle auto ale není jen výrazný automobil, ale i skvělý elektromobil.

Předně je potřeba říct, že pokud se vám vzhled tohoto auta úplně nelíbí, ale rádi byste elektromobil s opravdu výbornou spotřebou, Kia pro vás má i usedlejší e-Niro. To už jsem zkoušel dříve, zde najdete odkaz. Já byl však moc zvědavý na e-Soul, protože mám rád výrazná auta. Je příjemné vidět, že automobilky nejdou jen tím směrem, aby se auto líbilo všem.

Přední část vypadá naprosto moderně. Úzká a široká světla s LED technologií, linka, která je spojuje. Jen škoda, že i tato linka nesvítí. Vpředu je i nabíjecí konektor, což je výborné umístění, kdy se vám nestane, že by byl moc daleko a kabel by nedosáhl. To se občas může stát, když je na boku. 

Boční část zase ukazuje, jak lze využít prostor. Ano, možná to nezní lichotivě, ale nic lepšího, než tvar krabice, prostě není. Díky tomu mají všichni pasažéři plno místa nad hlavou a i kufr něco pojme. Konkrétně 315 až 1339 litrů. Já vím, není to dechberoucí hodnota, ale baterie si berou svou daň, s tím se nedá nic dělat. 

Kia e-Soul je auto dvou tváří. Alespoň tedy pro mě. Zatímco ta přední se mi moc líbí, tak ta zadní… no, jak to jen říct… není úplně můj styl. Zadní světla jsou opravdu hodně velká a naštěstí využívají také LED technologii. Proč naštěstí? Protože třeba blinky, nebo osvětlení značky, ne. To u takto moderního elektromobilu zamrzí, takže jsem rád, že si tato technologie našla cestu alespoň do světel, které svítí nejčastěji. 

V kufru nehledejte žádné složitosti, stejně jako celé auto je i on prostorově jednoduchý. Jedno světlo (zase ta žárovka) a dvojité dno. Nějaké místo zaberou sice kabely, ale ty vlastně není potřeba vozit. Minimálně ten, který auto dobije i z 230 voltové zásuvky. Tak nejspíš na cestách nikdy nabíjet nebudete, do plna to totiž trvá 29 hodin. Je to tedy jen nouzová možnost, já bych raději volal odtahovku. 

Jak jsem už naznačil, uvnitř je místa pro posádku opravdu dost. I vzadu se může posadit opravdu vysoký člověk a sedí se tam celkem pohodlně. K většímu komfortu by přispěly více nakloněné sedáky. Nejsou ani tak krátké, jako prostě rovné. A tak člověk nemá podepřené nohy, což by při delší cestě mohlo být nepohodlné. Často se u elektromobilů toto nemusí řešit, protože stejně moc daleko mezi nabíjením neujedou, toto je však jiný případ. O tom ale až později. 

Vpředu se sedí příjemně a jak vzadu byly třeba výplně dveří z tvrdého plastu, zde je už měkčený. Na můj vkus je zde moc tlačítek a interiér úplně neodpovídá tomu, jak je auto vzhledově odvážné zvenčí. Klidně bych uvítal nějaký větší odvaz. Ale pokud máte rádi tlačítka, kolečka a vše tak, jak jste zvyklí, budete tu jako doma. 

Trochu matoucí je tlačítko EV u klimatizace, které s klimatizací nijak nesouvisí. Ale to je jen detail. Infotainment má hezky široký displej, dobré rozlišení a Android Auto fungovalo naprosto bez problémů. Sedí se celkem vysoko a díky slušnému prosklení je z auta dobrý výhled. Head-up displej je přítomný ve verzi promítané na destičku, tedy ne na čelní sklo. To je sice trochu zastaralé, ale účel to rozhodně splní. 

A co samotná jízda, dojezd a dobíjení? Jízda je jako s elektromobilem, To je věc, která se musí zažít. Nečekáte, až se motor zahřeje, jakmile přidáte, tak auto vystřelí vpřed. Ano, nebojím se použít slovo vystřelí, protože jsem měl silnější verzi, která nabídne 150 kW a i sportovní pneumatiky měly s točivým momentem 395 Nm od nulových otáček co dělat. Předjíždění je tak naprostá radost, svižnější jízda také. 

Jasně, tohle auto nevypadá sportovně. A překvapivě není. Když má ale dobré obutí, tak přepnutí na sportovní režim rozhodně vykouzlí úsměv na tváři. Zde palec nahoru pro zastoupení automobilky, že na auto nedávají nějaké eko pneumatiky, které by možná o nějakou desetinku zlepšily spotřebu, ale ubraly by hodně zábavy. Auto váží 1682 kilogramů, což na elektromobil není žádná závratná hodnota. 

Na výběr je pak i slabší verze, která nabídne 100 kW, točivý moment stejný a menší baterii. Ta v testovaném autě měla 64 kWh, u levnější verze pak 39,2. Vzhledem k tomu, že nižší výkon a menší baterie ušetří 100 tisíc z ceny, šel bych určitě do silnější verze. 

Z nuly na sto to trvá 7,9 sekundy, maximální rychlost je 167 km/h a udávaná kombinovaná spotřeba je 15,7 kWh na 100 kilometrů. Což je na poměry elektromobilů málo, zvlášť, pokud vezmeme v úvahu to, o jaký tvar auta se jedná. Jenže znáte to, udávaná hodnota je jedna věc, ta reálná jiná. A ani tady tomu není jinak, reálnou spotřebu jsem měl odlišnou od udávané. Ale nižší! Měl jsem 15,3 kWh na 100 km. A to jsem jel na otočku do Plzně po dálnici a využíval jsem na okreskách sportovní režim. Tohle je ale taková klasika, moc nevím, jak to Kia dělá, ale i elektrické Niro mělo skvělou spotřebu. 

No a co nabíjení. To je věc, kterou řeší hlavně ti, kteří na elektromobil chtějí přejít z auta se spalovacím motorem, protože porovnávají tankování a nabíjení. V reálném životě ale majitelé elektromobilů nabíjí mnohem levněji doma a rychlonabíjení využívají spíše jen jako nouzovou možnost. Pokud tedy auto připojíte k domácímu wallboxu, do plna to bude trvat u této větší baterie 7 hodin. Takže klasické noční nabíjení. Trochu škoda je, že je to možné jen 11 kW, kdyby bylo 22, bylo by to logicky o něco rychlejší. 

V případě spěchu, nebo třeba bydlení v bytě a nemožnosti nabíjení doma, to při 50 kW trvá z 0 na 80 procent 75 minut. Pokud někde narazíte na nabíječku s výkonem 100 kW, tak je to 54 minut. Nutno však podotknout, že ke stojanu nikdy nepřijedete s nulou. Já nabíjel vždy nějakých 40 minut a bylo to. 

Vzhledem k tomu, že dojezd auta je přes 450 kilometrů (dříve byla i udávaná hodnota ve městě přes 600 kilometrů, ta však nyní už uváděná není, tak počítám jen těch 450), tak se dá říct, že si takové auto můžete pořídit i bez možnost nabíjení doma. Prostě jednou za týden při nákupu dáte auto nabít a na týden máte vystaráno. Někdo možná i na dva týdny. Jasně, není to levná varianta. Pokud budu počítat nabíjení u ČEZ při nejčastějším tarifu, tak kilowatthodina vyjde na 4,5 Kč. Kapacita baterie je 64 kWh, takže plné nabití stojí 288 korun. Nebo lépe – při spotřebě 15,3 kWh na 100 kilometrů vás vyjde 100 kilometrů na 69 korun. Není to žádná hrůza, ale nabíjení doma je prostě o dost výhodnější. 

Kia e-Soul se mi líbí. Vypadá jinak a to mám rád. V testované modré barvě ji to opravdu sluší. Dojezd je hodně slušný, výkon také. Cena… ta je přes milion, konkrétně 1 199 980 korun u testované verze. Není to málo, ale je důležité říct, že vše máte v ceně. Nejsou tu výbavy, takže třeba LED světla, head-up displej a nebo výborné audio Harman Kardon máte automaticky. Elektromobily jsou stále trochu specifická auta pro specifické zákazníky. Kia e-Soul ale díky dojezdu a praktičnosti dělá krok do vod, kde lidé teprve uvažují nad prvním elektromobilem a nechtějí se omezovat. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.