Kia Picanto 1.0 T-GDI: Malé, milé a zábavné auto

Sto koní, malé rozměry, dobré řízení a nízká hmotnost. To je recept na zábavu i u auta, do kterého by to možná málokdo řekl. Kia Picanto toho zvládne víc, než na co vypadá.

Kia Picanto je na první pohled typické auto do města. A je to tak, ve městě je Picanto skvělé. Rozměry se vejde téměř všude, dobře zatáčí a řekněme si upřímně – nestojí až tolik peněz, aby vás nějaký šrám přehnaně mrzel. Jenže když vyjedete mimo město, tak se karta neobrací, ale skvělé vlastnosti zůstávají. Jen se plusy přesouvají na přesné řazení, silný motor a výborné řízení. Že tedy jízda na dálnici musí být za trest? Také chyba! Potřeboval jsem se někam rychle přesunout a i v rychlostech nad limit se nejedná o nic nepříjemného. 

Samozřejmě ale záleží na motorizaci. K dispozici jsem měl vrcholnou, tedy tříválec s turbem a výkonem 100 koní. Picanto váží i s touto nejtěžší motorizací pod tunu, takže výkon a točivý moment 175 Nm zajistí dost zábavy. Je jedno, že jsem měl výbavu X-Line, která působí spíše jako crossover. Jedná se jen o optický paket, můžete mít i GT Line. Pod povrchem se nic nemění, ale auto vypadá trochu dynamičtěji. 

Tato motorizace je sice zábavná, ale pro někoho může být drahá, nebo se najdou i odpůrci tříválců a motorů s turbem. A nebo někdo prostě bude jezdit jen ve městě a výkon a zábavnost nepotřebuje. Pak jsou tu další motory, v základní výbavě 1.0 DPI s výkonem 67 koní a ve vyšších výbavách silnější 1,2 DPI s 84 koňmi. Základní výbava je pravda dost chudá, je určená pro ty, kteří za auto prostě chtějí dát co nejméně peněz. Konkrétně 269 980 korun. Manuální klimatizace je sice v základu, moc jiných věcí tam ale nečekejte. Příjemné je, že za dalších 20 tisíc můžete mít automatickou převodovku. 

To vyšší výbavy, tedy GT Line a X-Line jsou o dost vybavenější. Na LED světla je u Picanta potřeba zapomenout, ale automatická klimatizace, šest reproduktorů a třeba LED denní svícení se tam najde. Stačí přikoupit balíček za 15 tisíc a máte i tempomat a hlídání mrtvého úhlu. Plus plno dalších věcí. 

Jak je na první pohled vidět, tak v kufru moc prostoru nenajdete, přesně je tam 255 litrů a po sklopení opěradel 1010. Mě tam ale překvapila jedna věc, kterou jsem opravdu nečekal. Rezerva! I v takto malém autě a relativně malém kufru se našlo místo pro rezervu, za to automobilka zaslouží palec nahoru. Kufr sice nenabídne moc litrů, ale asi jen málokdo pojede Picantem v pěti na dovolenou. Na běžné nákupy bohatě stačí. 

Díky menšímu kufru je dostatek místa na zadních sedačkách. Ani jsem nečekal, že si sám za sebe se svými 184 centimetry tak pohodlně sednu. Před koleny je dost místa, do stran také (pokud tedy vzadu nesedí tři). Jen nad hlavou je to slabší, tam jsem se při vzpřímené poloze dotýkal stropu. 

Auto je primárně pohodlné, tomu odpovídají i sedačky. Přední však dokáží celkem obstojně podržet v zatáčce, i když je ale jasné, že Picanto nemá sloužit k žádnému okreskovému dovádění. To ale zvládá moc dobře a mě to opravdu bavilo. Rychlosti jsou dobře poskládané, převodovka je sice jen pětistupňová, ale to ničemu nevadí. Jen u rádce řazení mi občas přišlo, že má pocit, že je v autě šestikvalt. Ne snad, že by radil zařadit šestku, ale někdy radil přeřadit ve chvíli, kdy by auto jelo na až nepříjemně nízké otáčky. Je tak třeba se na něj nespoléhat a řídit se sluchem a citem. 

Se zkoušeným motorem vám na rychlostní limity u nás stačí první tři rychlosti. A dvojka a trojka jsou na okreskách velice příjemné, auto skvěle zrychluje a dobře drží v zatáčkách. Klidně můžete ale zařadit pětku a jet v pohodě na delší trasu. Lehce rušivé je slabší odhlučnění, při vyšších rychlostech je uvnitř slyšet aerodynamický hluk a pokud přejedete nějaký štěrk, nebo jedete po mokré silnici, tak poznáte, že odhlučnění podběhů není úplně nejlepší. 

Celkově vzato je Picanto moc povedené auto. Není nejlevnější, pokud sáhnete po turbomotoru se sto koňmi, jste na necelých 370 tisících. Získáte ale nejen praktické auto do města, ale i zábavu na okreskách a dost výkonu v rezervě. Pro městské využití ale klidně sáhněte po levnější variantě bez turba, budete mít stabilnější spotřebu a ušetříte minimálně 35 tisíc. Navíc turbomotor není možné spojit s automatem, který se pro městské určení hodí. 

A k té spotřebě – udávaná je 5,4 až 5,7 l/100 km. Já měl i s rychlou jízdou po dálnici a pár kolonami 5,8 litru. Nádrž je jen na 35 litrů, takže palivo celkem rychle mizí. Ostatní motorizace mají spotřebu dost podobnou, u turbomotoru však při dynamičtějším ježdění může výrazně povyskočit. 

Na trhu malá auta ubývají. A Picanto je hodně povedené, takže pokud nějaké takové auto hledáte, tak berte, dokud je!

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.