Pohon na LPG i CNG můžete mít přímo od výrobce. Nepřináší však jen úspory, ale i omezení

Leckterá automobilka nabízí vozy s pohonem na plyn, tedy na LPG a CNG. Provozní náklady jsou pak velice příznivé, ale je potřeba počítat i s menšími ústupky. 

Primární myšlenka, se kterou si člověk pořídí auto s pohonem na CNG nebo LPG je ta, že chce ušetřit. A to se na provozu rozhodně potvrdí. Dříve až na výjimky nebyla jiná možnost, než si LPG nechávat do auta instalovat dodatečně. Což samozřejmě přináší nevýhody – jak co se týká záruky, tak samotné instalace, která nebyla vždy dokonalá. 

LPG vychází sice levněji za litr, auto na tento pohon má však vyšší spotřebu. Ve výsledku tak pohon na oba plyny vychází přibližně stejně. LPG ve svých vozech nabízí například Dacia. U nového Sandera se tento pohon jmenuje TCe 100 LPG. CNG zase nabídne například Škoda, zde pod označením G-TEC. 

Výhodou zástavby od výrobce je zaprvé to, že již pořídíte vše hotové a nemusíte nejdříve koupit auto a pak nechávat dodělat další zařízení. A pak samozřejmě to, že na auto máte plnohodnotnou záruku od výrobce a veškerá zařízení jsou v autě instalována dle požadavků samotné automobilky. 

Cenově jsou varianty na plyn o něco dražší, než benzínové, je tedy potřeba vypočítat, zda se nevyplatí pořídit naftový motor, který je ale zase o něco dražší, než plyn. Záleží na nájezdu a preferencích. U zmíněného Sandera na výběr naftovou motorizaci nemáte, můžete tedy vybírat mezi čistě benzínovou verzí TCe 90 a TCe 100 LPG. Zde vzhledem k aktuální akci vychází pohon na LPG dokonce o 5 tisíc levněji, než na benzín. Ale bez slevy je o 15 tisíc dražší. 

V tomto případě je navíc výhoda, že v autě stále zůstává plnohodnotná nádrž na benzín, máte tak tedy 50 litrovou nádrž a k tomu dalších 40 litrů na LPG. Dojezd pak může být přes 1300 kilometrů. 

U Octavie však už můžete vybírat mezi benzínovým pohonem, naftovým a na CNG. Plyn je zde vždy jen s automatem a vychází přibližně o 20 tisíc dráž (dle výbavy), než 1,5 TSI 110 kW. Zároveň o 25 tisíc levněji, než 2,0 TDI 110 kW. 

Co se týká nákladů na kilometr, zde budu raději vycházet z vlastní zkušenosti, než z uváděných čísel. Jezdil jsem s Audi A3 na CNG a náklady na kilometr, co se CNG týká, byly 85 haléřů. S LPG zkušenosti nemám, tak jsem oslovil kamaráda, který si pořídil Fiat Panda s pohonem na LPG. Jeho náklady jsou 0,85 Kč na kilometr. Takže úplně stejné. A zároveň mi sdělil pár zajímavých poznatků s životem s tímto autem. 

Je opravdu rád, že se nemusí o nic starat. Díky zástavbě systému od výrobce nemusí řešit přepínání mezi benzínem a LPG. Hrdlo pro tankování LPG je umístěno u hrdla palivové nádrže, což je sice elegantní řešení, má však nedostatek v podobě toho, že je pro doplnění plynu potřeba redukce a to je další činnost navíc, kterou je potřeba udělat. A navíc je po tankování ledová. Palubní počítač v Pandě s LPG nemá, kdyby byla čistě benzínová, tak by tam byl. To už je ale například u nového Sandera vyřešeno a to umí například dojezd počítat na obě paliva dohromady. 

Ačkoli je u Pandy klasicky nádrž na LPG místo rezervy, i tak je podlaha v kufru zvýšená. A je doporučená častější kontrola ventilových vůlí. Toť vše ze zkušeností uživatele vozu s LPG z výroby. 

V případě CNG ušetříte i na poplatcích za dálnici, jelikož u vozidel poháněných zemním plynem lze využít sníženou Eko cenu. Roční kupon vás tak vyjde na 750 korun. Také jste osvobozeni od silniční daně, takže například pro firmy je vozový park na CNG opravdu lákavý. Tyto výhody však přináší i jednu nevýhodu. Nádrže na benzín u vozů s pohonem na CNG nejsou plnohodnotné, ale jen nouzové.  

Paliva se od sebe výrazně liší, CNG je stlačený zemní plyn, zatímco LPG je zkapalněný ropný plyn. Z toho plynou právě i určité nevýhody, pro oba alternativní pohony však platí, že auto s nimi dosahuje přibližně polovičních provozních nákladů. 

Omezení vycházejí z toho, že se jedná o plyn. A určitě jste se již setkali se zákazovou cedulí před vjezdem do podzemních garáží. Často na ni vidíme obě zkratky, tedy CNG i LPG, občas ale jen LPG. Proč? Jde o odvětrávání. Pokud se jedná o moderní garáže s dobrým odvětráváním, tak CNG nevadí. Oproti LPG je totiž tento plyn lehčí, než vzduch, a tak se dá v případě úniku jednoduše odstranit. LPG se ale drží při zemi a to může být právě v uzavřených garážích velmi nebezpečné. 

Určité komplikace mohou nastat i při plnění. LPG se tankuje v kapalné formě a v naprosté většině případů ho musí doplnit proškolená obsluha. CNG je v plynném skupenství, do nádrže se tankuje pod velkým tlakem. Ale zvládnete to jednoduše sami, u čerpacích stanic se lze setkat i s pistolí, která vypadá jako klasická tankovací, jen s tím rozdílem, že páčkou ovládáte uzamčení spojení. 

Takže otázka zní, zda se vyplatí auto s alternativním pohonem na plyn? Co se týká nákladů na palivo na kilometr, tak ano. Vše má ale své pro a proti a je tak na vás, co si vyberete. Já jsem ale moc rád, že tato možnost přímo od automobilek je. Není na výběr jen benzín, nafta a elektřina. Jsou tu i další možnosti. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.