Při tažení auta na laně dělá hodně řidičů chybu

Každému se může stát, že bude potřebovat odtáhnout na laně. Jelikož to není věc, kterou řešíme denně, je důležité dodržet určitá pravidla, aby byla akce úspěšná.

První důležitou věcí je, že tažené vozidlo při tažení na laně musí mít funkční brzdy a řízení. Bez toho je odtah na laně nemožný. Pak je potřeba také domluvit komunikaci mezi řidiči, naprosto ideální řešení je handsfree v autě a neustálé spojení. Telefon v ruce mít nemůžete ani když jedete na laně, stále se musíte věnovat řízení. Vlastně ještě více, než normálně. Pokud takové spojení není možné, řidič auta vpředu musí dávat blinkr dostatečně v předstihu a při brzdění je dobré nejdříve jen krátce rozsvítit brzdová světla, aby tažený věděl, že se bude brzdit. 

Na začátku je potřeba na auto namontovat přední oko na vlečné lano s červeným praporkem, podívat se raději do návodu u tažného lana, jak auta správně spojit a pustit se do toho. Při jízdě je potřeba udržovat lano napnuté, jinak bude cukat a může se poškodit buď lano, nebo auto. Pokud je to možné, tak by tažené auto mělo mít nastartovaný motor kvůli posilovači brzd a řízení, což však často nejde a právě proto je tažené. Pak dávejte pozor na to, že řízení jde více ztuha a brzdit je potřeba silněji. Minimálně však nezapomeňte odemknout řízení, není nic horšího, než když se vám v první zatáčce zamkne volant. 

Táhnutí je možné do maximální rychlosti 60 km/h, mohou být ale výjimky, například vozidla s automatickou převodovkou, kde je třeba u dvouspojkové omezení na maximálně 50 km/h a vzdálenost 50 kilometrů. Pokud je potřeba auto odtáhnout z dálnice, tak smíte jet jen k prvnímu sjezdu. 

Vlečné vozidlo musí mít rozsvícena obrysová a potkávací světla, vlečené jen při snížené viditelnosti. A teď se dostávám k tomu, co mnozí dělají špatně. Výstražné blinkry se nepoužívají! Není pak totiž vidět, kam auta odbočují. Ani na prvním, ani na druhém autě. To, že jedete pomalu, všichni vidí. To, kam chcete jet, ne. Tažené vozidlo je potřeba označit výstražným trojúhelníkem, aby bylo jasné, že něco není v pořádku. Ideálně ho umístit za zadní sklo. 

Že nemůžete auto táhnout za motorkou je asi jasné, to není třeba dodávat. Místo lana lze použít i speciální tyč, ta má výhodu, že není flexibilní a auta jsou tak pevněji spojena, což je výhoda třeba při brzdění, kdy druhé auto nemusí mít funkční brzdy. Je pak však potřeba dodržet podmínku, že jeho okamžitá hmotnost nesmí být větší, než vlečného vozidla. Tyč však většina řidičů s sebou v kufru nevozí. Alespoň lano ale přibalte, může se hodit.

A na závěr je dobré dodat, že pokud se na to z nějakého důvodu necítíte, zavolejte si odtah. Tím odpadnout tyto starosti a navíc, pokud máte asistenční službu, budete ho mít v rámci pojištění. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.