Přijíždí nejsilnější BMW M v historii – přivítejme BMW M5 CS

S označením CS se setkáme u BMW M2, M3, M4. A nově i u nejvýše postaveného modelu v nabídce, tedy M5. Nejde jen o výkon, který je nyní nejvyšší v historii BMW M, ale i o zajímavou výbavu.

Samo BMW řadu CS označuje jako ultra sportovní modely. U M je to například právě v případě řady pět tak, že můžete mít M550i, což ještě není to pravé M, ale i tak máte od kapotou benzínový osmiválec s výkonem 530 koní. Pak samozřejmě M5 s výkonem rovných 600 koní. Z něj můžete povýšit na M5 Competition, výkon vzroste na 625 koní. A samotný vrchol je právě M5 CS s výkonem 635 koní. 

Jistě, možná si řeknete, že nárůst výkonu o deset koní není moc. V označení CS se však neskrývá jen vyšší výkon, ale třeba i nižší hmotnost. Ta klesla o 70 kilogramů oproti BMW M5 Competition. Dále také unikátně naladěný podvozek a pohon všech kol M xDrive se zadním aktivním M diferenciálem. 

Cestující vpředu budou na svém místě držet M karbonová sedadla, vzadu má každý cestující samostatné sedadlo. Ta jsou tam dvě, takže tato pětka není pětimístná. Takový hravý detail je silueta okruhu Nürburgring, která je na opěrkách hlavy. 

Co je však u moderních aut téměř nevídané, tak to jsou žlutá světla. Nebojte, BMW se nerozhodlo vrátit žárovky zpátky do hry. Jde o světelnou trubici ve světlech, která je ve tvaru písmene L a ta svítí žlutě. Děje se tak při zapnutí potkávacích či dálkových světel. A nebo, což bude nejvíce viditelné, když auto odemknete. Tento prvek odkazuje na závodní vozy kategorie GT. Samotná světla jsou laserová, takže využívají tu nejlepší technologii, jaká je u BMW k dispozici. 

Exteriér odlišují detaily v barvě Gold Bronze (například loga M5 CS, rámeček masky chladiče a dvacetipalcová kovaná kola) a řada prvků z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Karbon zde není pro parádu, ačkoli té pomáhá také, ale hlavně kvůli hmotnosti. Použitý je na kapotu, spodní nástavec předního nárazníku, kryty zrcátek, přídavný zadní spoiler na víku kufru a zadní difuzor. Žádná z těchto věcí není na autě jen kvůli vzhledu, plní důležitou aerodynamickou funkci. 

K dispozici budou tři barvy: šedá metalíza Brands Hatch Grey, kterou ale můžete mít i u M5 a M5 Competiton. Speciální pro verzi CS bude matný šedý lak BMW Individual Frozen Brands Hatch Grey a matná zelená Frozen Deep Green. Já osobně bych byl opravdu moc zvědavý na zelenou variantu. Ve spojení se žlutě svítícími trubicemi ve světlech to musí být opravdu zajímavý pohled. 

Zadní část odlišují čtyři výrazné koncovky výfuku. Výfuk obsahuje dvě klapky, takže zvládne jak sportovní a nápadný zvuk, tak i tišší režim. To se hodí, když se vracíte pozdě v noci domů a nechcete vzbudit půl ulice. 

Co se toho hlavního týká, tedy motoru, tak ten má osm válců, 4,4 litru a výkon 467 kW, tedy 635 koní. Točivý moment dosahuje hodnoty 750 Nm a je k dispozici od 1800 do 5950 otáček. Omezovač je až u hodnoty 7200 otáček, takže je jasné, že tento motor bude mít otáčky rád. A řidič jistě také. Hodnota zrychlení z nuly na sto jsou úžasné 3 sekundy. A pokud budete chtít vyrazit na 200 km/h, tak tam se dostanete za 10,4 sekundy. Omezovač vás zarazí v rozletu při 305 km/h. 

Zrychlení a výkon jsou dechberoucí. Když už se ale rychle rozjedete, je potřeba auto i zastavit. O to se postarají M karbon-keramické brzdy, které získáte v základu. Vybrat si můžete, jestli třmeny budou lakované červeně, nebo pro BMW typicky zlatě. A nejen, že skvěle brzdí, ale také ušetřily 23 kilogramů oproti standardním dvoudílným M brzdám u BMW M5 Competition. 

Klasikou pro BMW zůstává skvělý head-up displej, na kterém si můžete zobrazit otáčkoměr, tlačítko Setup, které řidiče navede rovnou do nastavení motoru a podvozku. A dále třeba skvělý 12,3 palců velký centrální displej, který zobrazuje systém, jehož ovládání patří k tomu nejlepšímu v současném motoristickém světě. A samozřejmě nesmí chybět ani tlačítka na volantu M1 a M2. Pod ta si můžete uložit oblíbená nastavení a díky tomu nemusíte sundavat ruku z volantu, když chcete přepnout na sportovní režim. To vše jste mohli vidět například v mém nedávném testu BMW X5 M Competition. 

Důležité je, že i tato nejsilnější M5 je stále univerzální čtyřdveřový sedan pro čtyři cestující, který vás může pohodlně odvézt na dovolenou. Stejně tak ale zvládne ostrá kola na okruhu a ani se při tom moc nezadýchá. A na kolik vyjde? Na 4 833 400 Kč. Prodej já plánovaný na jaro 2021. 

Foto: BMW

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.