První dojmy ze svezení sRenault Express Van, Kangoo Van a Trafic SpaceClass

Renault připravil představení nových užitkových modelů a já si je tedy všechny vyzkoušel. Některá řešení jsou opravdu povedená a velice praktická.

Express Van jako příjemný základ

Vstupním modelem do světa užitkových vozů u Renaultu je Express Van. Pokud by někomu připomínal svým přístupem Dacii Dokker, tak se nemýlí, je to tak. Ta totiž končí a Express Van ji nahrazuje. Takže to, že se jedná o malou dodávku s cenou pod 300 tisíc, od ní přebírá. Stejně jako absenci prvků, které patří až do vyšší řady. 

Cenová nabídka je ale opravdu lákavá, s benzínovým motorem TCe 100 vyjde na 290 tisíc, pokud budete chtít naftový motor, tak si můžete vybrat Blue dCi 75 za 310 tisíc a Blue dCi 95 za 350 tisíc. A co vám takové auto nabídne?

V základu toho moc není. Třeba mlhovky, sklopný klíček, klimatizace, velký displej infotainmentu, hlídání mrtvého úhlu, parkovací senzory. Zvláště s tím posledním jsem měl trochu potíže, ale člověk si časem zvykne. Pokud však trochu připlatíte, vše z toho můžete mít. Pokud si budete přát i lepší výhled dozadu, je možnost mít v interiéru displej, který zobrazuje obraz z kamery na zádi vozu. Obraz se ale při couvání vypne, protože tato kamera má slepý úhel za autem a záběr není dostatečně široký, neslouží tedy jako plnohodnotné zrcátko. 

Zde, stejně jako v modelu Kangoo Van, je jeden hodně zajímavý detail. Tedy velké zrcátko na cloně spolujezdce. Člověk si v prvním okamžiku řekne, že spolujezdec musí hodně dbát na svůj vzhled, když má tak obří zrcátko. Ale to tam není kvůli němu. Nebo ne primárně. Slouží k tomu, že vám odhalí, co se děje těsně vedle auta. Takže vám pomáhá ve výhledu a hlídat mrtvý úhel. Chtělo by se až říct, že je to simply clever řešení. 

Express Van nedostane lepší, než halogenová světla. Ale to se v této cenové kategorii tak nějak očekává. Stejně jako jiné, než tvrdé plasty v interiéru. Tam je ale na řidiče dobře myšleno, takže odkládací plochy jsou velké a dobře dostupné. Jen pokud si pořídíte bezdrátové dobíjení, tak to má plochu mezi předními sedačkami, kam se přes loketní opěrku nedá moc dobře dostat. I tak je ale super, že tu může být. A ještě víc super je, že je tu loketní opěrka!

Na sedačce se sedí pohodlně, absolvoval jsem i delší cestu a nic mě nebolelo. Příjemné je, že je možné sedačku celkem dost posunout dozadu, což je častý problém tohoto typu aut, že ve větším rozsahu vám brání přepážka. Ani tady nejde dát tak dozadu, jak bych si úplně přál, ale je to celkem blízko. 

Nákladový prostor nabídne na délku 1,9 metru, ve variantě se sklopnou sedačkou spolujezdce pak 2,36 metru. Objem nákladového prostoru je 3,3 m3

Kangoo Van a jeho super řešení

Vyšším modelem je pak Kangoo Van. A to, že je to vyšší model, vám neprozradí jen cenovka, ale hlavně interiér. Ten působí kvalitněji, ačkoli i zde najdete tvrdé plasty. Ale zatímco v Expressu Van na mě dýchala spíše Dacia, zde je to Renault. A ne nějaký užitkový, ale příjemně osobní. Tento dojem měli z interiéru i další lidé, kteří ho viděli. Vzhledem k tomu, že v něm někteří budou trávit hodně času, je super, že to nebude žádné utrpení. 

I zde se myslelo na odkládací prostory všude, kde to bylo možné. A na dostatečný počet USB portů. Z pohledu řidiče vám vlastně ani nedojde, že sedíte v dodávce. Pokud se do vás tedy neopře boční vítr, což jsem zažil a to vám realita dojde hned. 

U Kangoo Van můžete mít zajímavé řešení, kdy v autě není B sloupek na straně spolujezdce. To znamená, že po otevření dveří a sklopení sedačky vznikne krásně velký otvor. Ten jde využít buď pro nakládání větších věcí – někdy je potřeba je naložit z boku, třeba ve městě je to častý problém, kdy za autem někdo stojí. Nebo při nakládání ve dvou lidech, auto je pak vlastně průchozí. No a pak je tu další možnost a tou jsou různé vestavby. Sám jsem jednu viděl, jednalo se o otočný regál a auto se pak stane vlastně pojízdnou dílnou, kde máte vše perfektně po ruce. 

Toto řešení ale přináší i nevýhody. Jedna z nich je, že sedačka spolujezdce není polohovatelná. Ta druhá, že do interiéru proniká z nákladového prostoru více hluku, než kdyby přepážka byla plná. Zde je v části jen pletivo, které logicky nic neodhluční. Můžete mít ale i klasické řešení s B sloupkem a tichem v interiéru. Je to na vás, tohle řešení mi ale přišlo opravdu dobře využitelné a setkal jsem se s nadšenými reakcemi. 

Nákladový prostor nabídne 3,9 m3 a při sklopené sedačce spolujezdce dovnitř naložíte předmět až o délce 3053 milimetrů. Zajímavé řešení je možnost úložného prostoru u stropu, který vede od zadní části až nad hlavu spolujezdce. Štafle pak nemusíte převážet na střeše, ale klidně uvnitř, kde budou mít své místo. 

Mnohé zajímá, zda bude k dispozici i osobní verze, tedy se sedačkami vzadu, která je praktická například pro rodiny s dětmi, nebo pro řemeslníky, kteří chtějí ale převážet nejen materiál, ale někdy i pasažéry. A tato verze je, ne však zatím pro náš trh. Takže uvidíme, zda se podívá i k nám. Snad ano. 

Cenově je Kangoo Van logicky nad Expressem Van. A to tak, že jeho základní cena s motorizací TCe 100 je 467 000 Kč. Pokud budete chtít silnější benzínový motor, je pro vás připraven TCe 130 za 494 000 Kč. Z naftových motorizací si můžete vybrat Blue dCi 75 a silnější Blue dCi 95 s cenami 482 000 Kč a 497 000 Kč. 

Trafic SpaceClass pro cestování na úrovni

Na závěr jsem si nechal největší model, tedy Trafic. Nejedná se o nový model, ale o modernizovaný. Já si hlavně chtěl vyzkoušet verzi SpaceClass, která nabídne pro cestující vzadu opradu luxus. Je mi jasné, že to nebude nejprodávanější verze, k dispozici jsou samozřejmě i klasické pro osm až devět lidí a pro náklad, tahle je ale moc zajímavá. 

Vzadu je možné sedačky v druhé řadě otočit o 180 stupňů, uprostřed umístit stolky, které je možné i výškově nastavit. Cestující vzadu mají k dispozici LED světla, zásuvku na 220 voltů a hlavně pohodlná křesla a nadbytek prostoru. Ano, tohle auto není primárně pro řidiče, ale pro ty vzadu. A tam se sedí opravdu skvěle. 

Zaujala mě ještě jedna varianta modelu Trafic – s možností vytvoření lůžka v zadní části, kde by se měl vyspat člověk, který měří do 1,9 metru. Což já jsem, takže bych to někdy moc rád vyzkoušel. Jistě, není to žádné obytné auto, vaší koupelnou je nejbližší rybník a toaletou zase křoví, ale pohodlně se vyspat po delší cestě musí být fajn. 

S modernizací přišly nové prvky výbavy, je zde například hlídání mrtvého úhlu a adaptivní tempomat. Praktická věc u klasického tempomatu je ta, že umí i brzdit, takže když nastavíte například 85 km/h, tak auto i z kopce pojede plus mínus 85 km/h. Také má Trafic větší zrcátka, to se vždy hodí. 

Motorizace nabídne jen naftové, od 110 koní po 190. Ceny samozřejmě záleží na verzi, pokud si vyberete Combi, vyjde vás na 750 000 Kč, Combi Van na 780 000 Kč a tato luxusní, kterou jsem zkoušel, na 1 070 000 Kč. Není to málo, ale to pohodlí je opravdu super. K dokonalosti už by chyběl jen ještě o trochu pohodlnější podvozek a lépe odhlučněný motor. 

A to bylo z představení nových užitkových modelů značky Renault vše. Chtěl bych takto na závěr pochválit automobilku za to, že auta byla naložená. Čehož jsem si nejdříve nevšiml, vyjel jsem s Expressem a říkal jsem si, že ty rozjezdy jsou trochu náročnější. A ono vzadu bylo téměř 300 kilogramů. Stejně tak v Kangoo. A tak to má být. Tahle auta budou jezdit naložená a tak se mají i zkoušet. Jelikož jsem obě dodávková auta měl se stejnou motorizací, tedy Blue dCi 95, tak mohu říci, že jedou vlastně úplně stejně. Ale paradoxně jsem se na dálnici cítil jistější s levnějším Expressem Van.

Renault Express Van / Foto: Tomáš Devera
Renault Express Van / Foto: Tomáš Devera
Renault Kangoo Van / Foto: Tomáš Devera
Renault Kangoo Van / Foto: Tomáš Devera
Renault Kangoo Van / Foto: Tomáš Devera

Úvodní foto: Tomáš Devera

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.