Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4: Ta správná kombinace
Když SUV, tak s pohonem všech kol. A motor naftový, který má dost síly. Alespoň tak bych vybíral já. A přesně takový byl testovaný Kodiaq. Byl tedy dokonalý?
Pamatuji si, jak jsem kdysi zkoušel první Kodiaq. V hlavě mi utkvěly dvě věci. První byla ta, jaký zájem auto budilo. Byla to novinka, všichni byli zvědaví a pohledy na sebe přitáhl kdekoliv, kde se ukázal. A druhá věc – měl pohon předních kol a pamatuji si, jak mi to bylo až trošku trapné, když se mě lidé na to auto ptali. Protože prostě takto velké SUV má mít podle mě pohon všech kol, jinak je to prostě jen velké auto. Což někomu ale naprosto stačí.
Punc jedinečnosti se vytratil. Ačkoliv má Kodiaq stále na stránkách přídomek „nový“, tak jako nějaká žhavá novinka na silnicích nepůsobí. Je to dáno tím, že je jich zkrátka hodně. To může být mínus pro majitele, který doufá v originalitu, na druhou stranu je to známka oblíbenosti modelu. A ruku na srdce, pokud si někdo pořídí auto s okřídleným šípem ve znaku, těžko hledá originalitu.
Novou generaci poznáte na první pohled. Ne tak snadno zepředu, i když i tam to jde, maska je nová a může v noci svítit. Z boku je to již jednodušší, se stříbrným dekorem mezi zadními okny má občas někdo problém, mně nijak nevadí. A pak je tu zadní část. Ta je jiná na první pohled a pokud by někoho zajímal můj názor, tak ta se nepovedla. Světla mezi sebou mají pruh, který však nemá žádnou funkci. Samostatnou kapitolou je barva, na testovaném autě je naprosto mimo můj vkus, ale to je otázka výběru při koupi. Ta světla ale neovlivníte.
Jak říká můj kamarád – auto se ti musí líbit hlavně zevnitř, tam trávíš většinu času. A to je v tomto případě naprosto v pořádku, uvnitř jsem se cítil jako doma. Není to zrovna nejútulnější interiér, je však funkční, kvalitní a dobře vymyšlený. Třeba držáky na nápoje, u kterých můžete snadno ze dvou udělat čtyři. Plus chytrý systém pro otevření lahve jednou rukou. Pak z mého pohledu geniální otočné ovladače s displeji uvnitř, takže prostřední může sloužit ke změně hlasitosti, ale třeba i ke změně jízdních režimů.
Do výbavy se dostal i head-up displej, dle mého je kvalitnější, než ten použitý v Superbu. Tam jsem okolo čísel viděl podivnou linku, ta zde je výrazně menší. A hlavně tu je. K funkčnosti systému nemám výhrady, pravdou ale je, že jsem využíval Apple CarPlay, protože vůz neměl hlavního uživatele a tak byla vestavěná navigace offline. Telefon můžete připojit bezdrátově, co je pak fantastická věc, která by měla být všude, to jsou dva sloty pro bezdrátové nabíjení. Které je navíc rychlé a chlazené. Paráda.
Samostatnou kapitolou jsou sedačky. Naprosto super Ergo Seat, které mají masáž, za kterou by se nemusel stydět model prémiové značky. Sice je jen pro oblast zad, ale masáž pozadí stejně nepatří mezi mé oblíbené. Je detailní, silná, funkční. Můžete si nastavit, jakou masáž chcete. A někdy je to jako by se vám po zádech prošla Thajka.
Příjemnému cestování pomáhají nejen sedačky, ale i podvozek. V tomto případě adaptivní a skvělý. Nastavil jsem si režim individual, kde jsem si dopřál to největší pohodlí podvozku, ale zároveň pohotový adaptivní tempomat a převodovku, která po ubrání plynu vyřazuje. Opravdu si můžete vyhrát. Rozdíl mezi režimy podvozku je velmi znatelný, díky rychlému přepínání si to můžete sami vyzkoušet – jen jedno otočení udělá velký rozdíl mezi Comfort, Normal a Sport.
Motor nabídne 142 kW. Pokud chcete více síly, musíte sáhnout po benzínu. U nafty je toto maximum. A naprosto to stačí. Na stovku se dostanete za osm sekund, jezdit budete za sedm litrů a vždy máte k dispozici dostatek výkonu. Pokud by někdo chtěl, je pak na výběr ještě benzínový motor a plug-in. Ten je také novinkou, má dobrý dojezd a rychlé nabíjení, někomu může dávat smysl. Plug-in však ale jen jako předokolka.
Místa je v autě plno, dokonce i ve třetí řadě jde cestovat i pokud nejste dítě bez nohou. Neříkám, že extra pohodlně, ale jde to a není to nijak hrozné. Ve druhé řadě je to však úplná paráda, k dispozici máte i zónu klimatizace, vyhřívané sedačky, zkrátka vše, co si můžete přát. Kufr dokáže být nekonečný, vždyť v největším uspořádání nabídne 2035 litrů. V tom nejmenším, za třetí řadou sedadel, je to 340 litrů, což je stále více, než mají některá malá auta. A ten střed, tedy za druhou řadou, je 845 litrů.
Nový Kodiaq je parádní. V této verzi mi vadila jen barva a to je věc, kterou ovlivníte při objednávce. Síly plno, místa plno, pohodlí plno. A navíc pohon všech kol, kdyby byl náhodou potřeba. A cena? Základní Kodiaq vás vyjde na 995 tisíc, tento však vyjde na 1 195 000 Kč, ve vyšší výbavě pak na 1 440 000 Kč. Není to zrovna málo, ale vzhledem k tomu, jak často je vidíme na silnicích, je to asi snesitelná částka. Je to zkrátka povedené auto. A i tak bych si já osobně koupil Superb. Líbí se mi více a není to obří SUV, které nevyužiji.