Test BMW M550d 2018: Šest válců stačí, když čtyři turba tlačí (+VIDEO)

Vrcholná naftová motorizace BMW řady 5 dostala turbo navíc. Nyní má rovnou čtyři. Říkáte si, jestli to není moc? Vůbec ne, je to tak akorát!

Ačkoli má BMW M550d čtyři turba, nerozběhnou se všechna najednou. Svoji práci si dělí a tak docílí úžasně plynulého zátahu od nejnižších otáček. Tam se totiž roztočí první turbo, pak další a tak postupně. Pokud však potřebujete všechen výkon, sepnou se jen dvě největší a nejmenší se odpojí, aby nekradly cenné koně.

A když jsem u toho maxima výkonu. To je věc, která je u M550d dechberoucí. Vy, jako řidič, si zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy (v případě sedanu je hodnota 4,4 sekundy) budete užívat. Horší to mají spolujezdci. I když jim řeknete, co přijde, budou překvapeni. A pokud mají slabší žaludek, budete nemile překvapeni také. Nejde totiž jen o výkon, který je rovných 400 koní, ale o točivý moment, který má obří hodnotu 760 Nm. To, ve spojení s kvalitními pneumatikami a pohonem na všechna kola, dokáže auto opravdu vystřelit.

V případě BMW M550d oceníte pohon všech kol, zde podle mě prostě dává smysl. Rozjezdy a výjezdy ze zatáček by nikdy nebyly tak rychlé, jak se systémem xDrive. Že je však BMW primárně zadokolka, ale auto nezapomíná a tak preferuje spíše ta zadní kola. Na nějaké driftování to úplně není, ale příjemnému stáčení auta do směru zatáčky to pomáhá. Stejně jako natáčecí zadní náprava, kterou tento model dostává v základu. Ta pomůže při manévrování v nižší rychlosti, ale i ve vysoké, kdy má skvělý vliv na stabilitu.

Při jízdě s tímto autem si uvědomíte, že má vlastně i uklidňující účinky. Pokud před vámi jede někdo pomalejší, není to problém, protože ho předjedete úplně kdykoliv. Jedete v koloně? Zapnete adaptivní tempomat a udržování v pruhu a o nic se nestaráte. Adaptivní tempomat navíc umí i přebírat rychlost podle čtení dopravních značek a údajů v navigaci. Funguje to fantasticky a hlavně jednoduše, takže to vážně budete používat.

Jakmile vyjedete za město, poznáte tu pravou tvář. Díky velkém head-up displeji máte rychlost stále na očích, což se opravdu hodí, protože ani nevíte jak, a jedete 160. Nebo třeba 200. Tohle auto nedělá rozdíly, jestli zrychluje z 0 na 100, nebo ze 100 na 180. Je to na jednu stranu fascinující, na druhou dost nebezpečné pro váš řidičák. A také pokud se necháte unést a do zatáčky vjedete přehnaně rychle. Stále máte těžké auto s těžkým motorem a fyzika se obelhat nedá. Stačí si však před zatáčkou přibrzdit (skvělými brzdami z divize M) a ze zatáčky vystřelit rychlostí světla. No tak rychle zase ne, ale rychlostí zvuku už ano.

Testované auto bylo v konfiguraci, která je téměř bez kompromisů. Můžu tak alespoň zhodnotit, co jak dobře funguje. Moc příjemná a praktická věc jsou odvětrávaná sedadla, u kterých se navíc dá nastavit, při jaké venkovní teplotě se začnou automaticky odvětrávat, případně vyhřívat. Čtyřzónová klimatizace mi osobně přijde jako lehce zbytečná, ale to je dáno tím, že většinu času jezdím sám a tak mi jedna zóna úplně stačí.

Mezi moderní hračky patří i systém automatického parkování. Tady zapomeňte na nějaké šlapání na pedály, tenhle systém funguje plně automaticky. Jen držíte tlačítko a on zaparkuje. A zaparkuje opravdu dobře a téměř kamkoliv. Na to se můžete podívat ve videu. Stejně tak i na to, jak funguje dálkové ovládání parkování pomocí klíčku, který vypadá jak menší telefon. Ten navíc můžete bezdrátově nabíjet v přihrádce, která však nemá nabíjecí celé dno, takže se při prvním rozjezdu klíček dostane mimo tuto zónu. Naštěstí je ve výbavě i kabel.

V mém hodnocení nikdy nesmí chybět audio a světla. Začnu tedy světly – úžasná. Adaptivní LED, které se vyhýbají ostatním účastníkům provozu, svítí fantasticky silně, reagují rychle a nemusíte se o ně vůbec starat. Tak to má být. Audio bylo příplatkové Harman Kardon, za které dáte necelých 30 tisíc. Hraje skvěle, ale stále to není koncertní síň. Tu získáte za příplatek dalších 100 tisíc v podobě audiosystému Bowers & Wilkins. V ceně auta to není tak vysoká položka a zážitek získáte nekompromisní.

Možná si říkáte, proč nepořídit verzi 530d. Je to správná otázka, zvláště, když si uvědomíte, že ji koupíte o nějakých 700 tisíc levněji. Můžete si k ní pak tedy jako bonus vzít ještě Octavii RS, případně menší chatu. Cenový rozdíl je to opravdu velký. Ale M550d je ukázka té nejlepší techniky. Je to ta nejlepší naftová motorizace, kterou můžete mít. Je neuvěřitelně rychlá, zvládne být i relativně úsporná (okolo 9 litrů na sto) a nabízí výbavu, za kterou byste jinak museli draze připlácet. Takže pokud chcete to nejlepší, ale benzín vám z nějakého důvodu nevoní, je M550d jasná volba. Jasná a skvělá.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.