Test Citroën Berlingo 1.2 PureTech 130 a 1.5 BlueHDi 130 / M a XL 2019 (+VIDEO)

Měl jsem možnost současně zkoušet dvě Berlinga. Jedno kratší, druhé delší. Jedno benzínové, druhé naftové. Které je tedy lepší?

Co je lepší než Berlingo? Dvě Berlinga! Možná ne ke koupi, to je až zbytečný luxus, ale pro porovnání určitě. A mně se to podařilo. Týden jsem souběžně využíval dvě auta – jedno v klasické verzi M s benzínovým motorem 1,2 PureTech o výkonu 130 koní a druhé v delší verzi XL s naftovou jednapětkou o výkonu také 130 koní. Před testem jsem myslel, že výsledek bude jasný a hned budu vědět, jakou variantu bych si pořídil. Na konci testu už jsem si vůbec nebyl jistý, každá má totiž něco do sebe. 

Bílé, tedy krátké benzínové, Berlingo, jsem měl opravdu vzhledově zajímavé díky paketu XTR, který přidal oranžové prvky. Ty ve spojení s bílým lakem vypadaly opravdu moderně, svěže a jak nemám bílá auta rád, tady to bylo fajn. To stříbrné Berlingo bylo takové, jaké si asi pořídí většina zákazníků. Prostě stříbrné. U vzhledu je zajímavé, kam se tohle auto posunulo. Pamatujete si předchozí generaci? Asi si matně vzpomínáte. Ano, nebylo to auto, které by vám zůstalo nějak moc v paměti. Jeho vzhled se dal nazvat tak, že nenadchne a neurazí. To u nového neplatí, teď se jedná o opravdu výrazné auto, které designem zapadá mezi ostatní členy rodiny Citroën. 

Největší rozdíl mezi auty byl ve velikosti, vždyť XL je o celých 35 centimetrů delší. Zatímco kratší verze M je plnohodnotně pětimístná i s parádním kufrem, za příplatek může být i sedmimístná, ale ne plnohodnotně a je pak téměř bez kufru, to XL je plnohodnotná i jako sedmimístná. Protože se sedadla ve třetí řadě dají posouvat, můžete si na nich dát téměř nohu přes nohu. Nebo je posunout dopředu, stále se tam v pohodě vejdete i se 184 centimetry a nedotýkáte se koleny sedačky před sebou, ale máte i kufr. Ne obří, ale máte. U kratší verze se sedačky ve třetí řadě posouvat nedají. 

Sedačky ve třetí řadě nejsou nijak elegantně schované v podlaze, pokud jsou sklopené. Můžete sice sklopit opěradla, ale stále máte celé sedačky v kufru. Ty se ale dají naprosto jednoduše vyndat, dokonce ani nejsou moc těžké, a nechat třeba v garáži. Díky tomu pak získáte dokonale rovnou plochu. To je podle mě naprosto ideální řešení, kdy si můžete vybrat, zda chcete sedmimístné auto, nebo pěti/šestimístné s obřím kufrem. Složitější situace ale nastane, pokud třeba někam vezete náklad, ten tam složíte a potřebujete nabrat šest lidí na cestu zpátky. 

Pro mě osobně je také výhoda delší verze v tom, že pokud se sedačky v druhé řadě složí (to jde do roviny u obou aut), naprosto pohodlně si do auta lehnu a ještě plno místa nad hlavou a pod nohami zbývá. Takže pokud hledáte nomádské auto, tak jedině XL. 

Pokud však hledáte jen plnohodnotně pětimístné auto pro rodinu, ve kterém nebudete spát, je velikost M tou pravou volbou. Jízdně je totiž příjemnější, díky kratší délce má na jízdu menší vliv boční vítr a i v zatáčkách je takové veselejší. Ne snad, že by vás s Berlingem jakékoliv velikosti bavilo řezat zatáčky, to ne, ale pokud nějakou projedete rychleji, kratší verze to zvládne lépe. 

U obou aut musím pochválit odhlučnění, které je opravdu super a i na dálnici nemusíte při komunikaci s třetí řadou nijak zvyšovat hlas. Také převodovka patří mezi ty povedené, možná neřadí bleskově rychle, ale řadí naprosto neznatelně a plynule, to je pro tento typ auta podle mě hlavní. 

Interiéry byly téměř stejné, zelený dekor přístrojové desky v bílém autě se mi upřímně nelíbil. Co se mi ale líbilo, tak to byla prosklená střecha s poloprůhledným boxem pod ní. Ten v noci může i svítit a vypadá to super. To děti budou milovat. Pokud si do tohoto boxu však budou odkládat hračky, nebudete je milovat vy. Jako designový prvek mi to přijde super, jako odkládací prostor už tolik ne. 

Praktický odkládací prostor se ale nacházel v kufru. Tedy vlastně na stropě kufru, i když to zní trochu zvláštně. Jedná se o box, který unese 10 kilo, je připevněný ke stropu a výborně tak využívá prostor, který je vždy nevyužitý. Na umístění povinné výbavy je to super místo, nikde vám v kufru nelítá a nezabírá místo. Je na něj navíc přístup i z interiéru, pokud tam tedy povezete například reflexní vesty pro posádku, nemusí vůbec vystupovat ven. 

Jelikož zatím žádné dítě nemám, tedy alespoň o kterém bych věděl, musel jsem rodinnou stránku nechat na kamarádovi, který má bohaté zkušenosti. To zní, jako že má pět dětí, tak to není, ale mají s ženou jedno a čekají další. A to už je situace, kdy člověk začne řešit rodinné auto, protože občas potřebujete někam odvézt třeba babičku a bude vás v autě pět. A dva z toho počtu budou potřebovat dětské sedačky. 

Prvním bodem je tedy uchycení ISOFIX – ten mají všechny tři sedačky, které jsou navíc všechny stejné a jednotlivé. V čem je to výhoda? Díky tomu můžete dát dvě dětské sedačky vedle sebe a sednout si na boční místo. Člověk si pak nepřipadá jako uvězněná sardinka a navíc má jedno z dětí super výhled dopředu. 

Dalším bodem je snadné umístění sedaček do auta. Ona to totiž vůbec není lehká záležitost, zvláště, pokud v ní máte už naložené dítě. U Berlinga jsou zadní dveře posuvné, takže prostor pro naložení je ohromný, a zároveň jsou sedačky celkem vysoko, není potřeba se tedy moc naklánět. 

Takovým bonusovým bodem byla možnost vytvoření místa pro přebalení sklopením sedačky. To u Berlinga možné je, jen je opěradlo pak v rovině s podlahou. Prý to ale nevadí a účel to splní. 

Věc jako druhé vnitřní zrcátko pro monitorování dění na zadních sedačkách je samozřejmostí. 

Interiér samotný je pravda spíše takový užitkový. Na měkké plasty téměř nenarazíte (nutno však uznat, že ty tvrdé vypadají opravdu bytelně), loketní opěrky jsou trochu jako z autobusu a držáky na nápoje jsou jen dva, každý na druhé straně palubní desky. Což může být trochu problém, když máte například vodu a kafe. Z užitkovosti ale plynou i výhody. Třeba plno odkládacích prostor. Ve dveřích nemáte jednu kapsu, ale dvě. Nad hlavou další velké. Nebo třeba jednu za displejem infotainmentu. Ten mimochodem zvládá i Android Auto a hlasové ovládání, které funguje výborně. 

Pozitivní je, že se ale nesedí jako v dodávce. Jistě, sedí se vysoko, ale poloha za volantem je přirozená a díky většímu nadhledu nad situací okolo vás jste více v pohodě. To se rozhodně u řidiče rodinného auta hodí. Voličem automatu se řadit ručně nedá, což je na něm vidět na první pohled, jedná se jen o kruhový ovladač. Na ruční řazení jsou ale k dispozici pádla pod volantem. Funguje to dobře, ale podle mě je to zbytečné. 

Co mi ve výbavě chybělo, nemělo to ani jedno auto, byly středové odkládací prostory. Ty mohou být mezi sedačkami řidiče a spolujezdce a neplní jen funkci dalších kapes, ale i ventilace pro zadní sedačky a dalších USB portů. Do toho bych já určitě šel. 

Motorově je situace velice příznivá. Vlastně až moc, takže mi trochu komplikuje výběr. Oba motory totiž byly super. Ale ačkoli se mi lépe jezdilo s benzínovým, nemůžu si pomoct, ale přijde mi, že pro tento druh auta je lepší volbou naftový motor. Má menší spotřebu a vyšší točivý moment, což se při naložení může hodit. Když už jsem u té spotřeby, tak s benzínovým Berlingem jsem jezdil za 7,3 l/100 km a s naftovým za 5,7 l/100 km. 

Audio nepatří mezi světovou špičku, to je každému asi jasné. Nemá žádné vyloženě silné stránky, ale ani slabé. Basy jsou celkem nevýrazné, to samé platí pro výšky. Oboje ale není nijak otravné. Světla jsou vždy halogenová. A vlastně všude najdeme jen žárovky, tedy kromě denního svícení a osvětlení poloprůhledného tunelu u prosklené střechy. Potkávací světla svítí silně, dálková by mohla být silnější, což by se ale mohlo dát vyřešit lepšími žárovkami.

Citroën Berlingo je tedy opravdu pětimístné rodinné auto. Nebo může být i opravdu sedmimístné. Zároveň ale plní funkci i menší dodávky (ve verzi XL už větší menší dodávky). Pokud by vás zajímalo, jakou verzi bych si vybral, asi by to byla velikost M s paketem XTR a naftovým motorem. Prostoru bych měl k dispozici plno, posádka také a jízdně je o něco málo lepší, než XL. Ale je tu jedno ale. A tím je cena. Protože výše napsané by platilo, pokud by delší verze byla i dražší, což se dá očekávat. Tomu tak ale teď není, díky slevám stojí verze XL jen o pár tisíc víc a v určitých kombinacích výbav a motorů je dokonce levnější, než M. Asi by tedy zvítězila racionalita a když už mi někdo nabízí velký kus auta zdarma, ve kterém se pak můžu navíc i případně pohodlně vyspat, neodmítnu to. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.