Test Nissan Navara 2.3 dCi (2016): Prostě sexy auto

Když se řekne sexy auto, většina lidí si představí nějaký sporťák. Pravda je ale jiná, nejvíce sexy jsou pick-upy.

Chlap v takovém autě totiž vypadá, že něco umí, proto potřebuje takové auto, a že má peníze, tak si ho může dovolit. To v případě Nissanu Navara není tak úplně pravda, protože tohle auto není nijak drahé.

Nissan Navara je krásné auto. Klasický pick-up jak má být. Velký, těžký s pořádným pohonem 4×4, který nic nerozhodí. Můžete si přiobjednat i kryt korby, který podstatně zvýší praktičnost, podle mého ale ubírá vzhledu, protože pak už to prostě není ono.

Ovšem bez krytu korby celkem brzo narazíte na jeden problém, který nemusí být hned zjevný – nemáte kufr. Jste tak odsouzeni k tomu vše nosit s sebou. Můžete věci nechat na zadní sedačce, zatmavení zadních oken ale není nejsilnější, takže je tam stejně vidět. A nikam jinam už věci dát nemůžete. Chodil jsem tak neustále se svým batohem s fotovýbavou, ačkoli bych ho někdy mohl jen hodit do kufru. No, hodit ho na korbu mi nepřišlo ideální.

Že se v tohle autě sedí vysoko je asi každému jasné. Stejně ale překvapí, jak moc vysoko. Měl jsem sedačku na nejnižší pozici a stejně jsem na všechny okolo mohl koukat hodně s nadhledem. Máte tak dokonalý přehled o dění kolem vás a vlastně i takový pocit, že jste nad věcí. Navara je hrozně uklidňující auto. Nemusíte si v ní nic dokazovat, jen si tak jedete a kocháte se. Nemůže vás rozhodit ani nějaký mráz, či vedro, na to je totiž myšleno tak, že v autě není teploměr. Ne, vážně není. Tedy v testovaném autě nebyl, pokud si teď koupíte novou Navaru, tak už ho mít budete, s příchodem Euro6 přišel i teploměr.

S neagresivním stylem jízdy souvisí i motor, v mém případě to byl diesel o výkonu 190 koní. Díky zpřevodování je zrychlení docela zdlouhavé (na poměry osobáků, tady je plně dostačující), ale pružné zrychlení je úžasné. Jakmile se rozjedete, můžete na trojku, čtyřku a pětku akcelerovat takovým stylem, že se ostatní nestačí divit.

Spotřeba? Okolo 8 litrů na sto. Objem nádrže? 80 litrů. Vypočítat dojezd je tedy hračka. Já jezdil v průměru za 7,5 l/100 km. Je to auto, které působí velkolepě a tomu by měla odpovídat i spotřeba. Ale není tomu tak, a vy díky tomu nemusíte osobně znát obsluhu každé benzínky na cestě na chatu. Spíše naopak, než pojedete tankovat příště, tak už tam budou jiní zaměstnanci.

Nissan Navara má jednu specialitu – pohon všech kol je buď vypnutý (máte pak poháněnou zadní nápravu), zapnutý, zapnutý s redukcí a zapnutý s redukcí a uzamčeným zadním diferenciálem. Není tu žádná možnost “auto”, která by v případě potřeby sama zapnula pohon všech kol. Díky tomu zjistíte, že pohon všech kol vlastně potřebujete jen v minimu situací. Jezdil jsem na pohon zadních kol (pohon všech se podle návodu nedoporučuje na běžné suché silnici) a i když jsem vjel do terénu, tak jsem ho projel bez zaváhání a až pak si uvědomil, že jsem možná měl zapnout 4×4. U většiny aut máte automatický režim, říkáte si pak, jak je ta čtyřkolka nezbytná a že bez ní se nikam nedostanete. Protože nevíte, že po většinu času jedete stejně jen na jednu poháněnou nápravu.

Pokud už ale zapnete pohon všech kol, projedete vše. Nedostal jsem se za celou dobu do situace, kdy bych potřeboval zapnout redukci, natož uzamknout diferenciál. Samotná výška a dobré pneumatiky stačí na projetí absolutní většiny terénu, kam se dostanete. A přitom tohle auto není vlastně určené do terénu, je určené na přepravu nákladu. 

V terénu si uvědomíte jeden malý paradox – jak může být Navara hlučná na obyčejných kostkách ve městě, tak dokonale tichá dokáže být na rozbité polní cestě. Tam můžete jet osmdesát a v klidu si povídáte. Je vlastně na polní cestě nějaký rychlostní limit? Protože někdy může být rychlejší jet po polní cestě, než po ucpané silnici. Navaře je to jedno.

Co si budeme povídat, praktické využití pro auto s korbou bude mít málokdo. Alespoň tedy pro nějaké pravidelné. Ale o to tu nemusí jít. Tohle auto má hlavně dobře vypadat! Mně se tohle auto líbí vzhledem a sebevědomím, které z něj přímo čiší. Na korbu se vejde rozměrem europaleta, můžete tam naložit přes tunu, samotné dveře od korby unesou 300 kg. A samozřejmě můžete zapřáhnout přívěs o hmotnosti 3,5 tuny. To už vám sice nestačí klasický řidičák, ale které auto tohle má? Moc jich není. A dá se s tím dobře machrovat.

Schválně jsem se zatím vyhnul pojmu praktické. Navara je praktická. Potřeboval jsem odvézt vánoční stromek, dal jsem ho na korbu a nikde jsem neměl jehličí. Je praktická ze všech ohledů, kromě parkování. Můj pokus o zaparkování v podzemních garážích jednoho obchodního centra skončil nezdarem. Buď jsem se nevešel na šířku, nebo, když už jsem zaparkoval, jsem zablokoval díky délce polovinu pruhu. Díky kamerovému systému kolem auta není problém zaparkovat, ale většinou nemáte kam, protože vhodně velké místo, zvláště ve starších podzemních garážích, prostě nenajdete.

Co říci na závěr? Je to skvělé auto. A překvapivě levné, cena začíná na 750 000 Kč, za které dostanete absolutně vše, co potřebujete, jen s trochu slabším motorem. Ale 160 koní bude úplně stačit.

Od chvíle, kdy jsem si ji převzal, jsem se těšil na každou jízdu. Tohle je něco jiného. Tady nehoníte rychlost a neděláte machra. Tady prostě víte, že na to máte. A že máte styl a vkus. Jen mě mrzelo, že nemám kostkovanou košili a nerostou mi vousy. Pak bych se hodil i já k Navaře úplně dokonale.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.