Test Renault Megane Grandtour TCe 140: Zlatá střední cesta

U Renaultu Megane Grandtour máte na výběr ze tří výbav. A ta prostřední s tím nejlevnějším motorem je podle mě úplně nejlepší volba. 

Automobilky často půjčují auta jen v nejvyšších výbavách a s nejsilnějšími motory. To však není případ Renaultu, kde mi nabídli nový Megane v základní výbavě ZEN a ve vyšší INTENS. Má volba byla jasná, chtěl jsem vyzkoušet základní výbavu. Ale narazil jsem na fotografický problém – auto bylo stříbrné. A já věděl, že budu fotit na sněhu, takže jsem sáhl po vyšší výbavě v nádherné červené barvě. 

Někdo říká, že kola dělají auto. Něco na tom je. Ale podle mě barva dělá auto! Když potkáte nový Megane ve stříbrné barvě, tak vás dvakrát nezaujme. Když však v této červené, která je nádherně sytá, tak se za ním otočíte i pokud nemáte zrovna slabost pro francouzská auta. 

Nový Megane rozpoznáte na první pohled podle blinkrů. Ty přední jsou nyní opravdu obří, protože blikají celá céčka denního svícení v předních světlech. A zadní jsou zase dynamické. Uvnitř na vás čeká nový infotainment, který si Megane už opravdu zasloužil. Je to ten, který známe z Clia. A to byla právě chvíli trochu ostuda, když Clio mělo modernější systém, než větší Megane. 

Infotainment je online, zobrazí vám tak třeba počasí, nebo ceny na čerpacích stanicích. Ty jsou navíc i barevně odlišené, takže pokud vidíte nějakou červenou, je vám hned jasné, že poblíž bude nějaká výhodnější. Spolupráce s telefonem je skvělá, Android Auto funguje výborně. A navíc, což není vůbec běžná věc, auto dokáže pokyny z navigace v telefonu zobrazovat i na displejích v autě – třeba na head-up displeji, takže vše máte krásně na očích. 

Vzhledem k tomu, že se jedná o Grandtour, tedy kombi, nemohu nevěnovat odstavec kufru. Ten nabídne 521 litrů (s naftovým motorem jen 449 a u plug-inu 389) a po sklopení zadních opěradel 1504 litrů. Dá se chytře rozdělit na dvě části, takže pokud ho nevyužijete celý, což bude po většinu času, nebudou vám věci lítat po celé ploše. 

Základní, nebo chcete-li nejlevnější, motorizací pro Megane Grandtour je benzínový čtyřválec s výkonem 140 koní označovaný jako TCe 140. U krátké verze můžete mít i TCe 115. U kombi máte pak na výběr ještě TCe 160 ve výbavě R.S. LINE, 160 koňový plug-in hybrid a naprostou klasiku v podání Blue dCi 115 – tedy úžasně úsporné naftové jednapětky. 

Testovaný benzínový motor mi přijde jako naprosto optimální volba. Má dost síly, rozumnou spotřebu a stojí málo peněz, můžete ho mít aktuálně za nějakých 490 tisíc, v testované vyšší výbavě za 535 tisíc. TCe 160 můžete mít jen v nejvyšší výbavě, která je logicky dražší a přináší i určitá negativa, která rozeberu dále. Plug-in hybrid je téměř o 300 tisíc dražší a naftový motor má zase méně výkonu. I tak by ale dCi 115 bylo mou druhou volbou. Motor je to totiž opravdu povedený a na dlouhé trasy jako dělaný. 

140 koní je dostatečná porce výkonu i pro jízdu s naloženým autem, což jsem v praxi vyzkoušel. Ani pak nemáte problém s rychlou jízdou na dálnici. Zároveň nežere trávu kolem silnice – udávaná kombinovaná spotřeba je nějakých šest litrů na sto a opravdu s takovou spotřebou můžete jezdit. 

Motor má dost točivého momentu, příjemný projev, sympatický nenásilný zvuk a na sportovní režim opravdu pohotovou odezvu na plynový pedál. Auto však dokáže produkovat umělý zvuk, který je… jak to jen říct… na první poslech umělý. Zde dávám ale Renaultu palec nahoru. Ne za ten zvuk, který byl pro mě dost otravný, ale za to, že je na vás, zda ho budete mít zapnutý. Může být vypnutý, méně intenzivní a více intenzivní. První volba je za mě ta správná. 

Nový Megane v mých očích není o výkonu a rychlosti. Ale o pohodlí. A jak jsem zjistil, působí tak i v očích spolujezdců, kteří si chválili, jak pohodlná jízda to je. Auto je totiž příjemně tiché a přes nerovnosti se jen tak plavně přesouvá. Tato pohodlná jízda dokáže neuvěřitelně zkracovat vzdálenosti. Protože pokud sedíte v pohodlných sedačkách a pod vámi je pohodlný podvozek, je vám jedno, že jedete na 400 kilometrů dlouhou cestu. I takové jsem absolvoval a naprosto jsem si to užíval. 

Výbavu INTENS označuji jako prostřední, lze to ale brát tak, že je to ta vyšší. Protože třetí je R.S. LINE a ta je spíše do sportovna – nejen vzhledově, ale i co se týká sedaček. A to je trochu kámen úrazu. Sportovní sedačky jsou totiž opravdu sportovní. To zní fajn, pokud si představíte sedačky s trochu výraznějším bočním vedením. Ale tato sedadla jsou spíše jako z Megane R.S. Pokud nemáte optimální postavu, nebude se vám v nich moc pohodlně sedět. Boční vedení je opravdu hodně intenzivní. Na druhou stranu, pokud chcete opravdu sportovní sedačky, málokterá automobilka vám v nesportovním modelu takové nabídne. 

Proto mi přijde zkoušená výbava jako ta nejlepší. I základ je dobře vybavený, LED světla získáte i tam, stejně jako dvouzónovou klimatizaci a třeba zadní parkovací senzory. Výbava INTENS ale přidá i další prvky výbavy, třeba volbu jízdních režimů, LED mlhovky s přisvěcováním do zatáček, bezklíčový přístup a startování, kožený volant a plno dalšího. 

Pokud budete chtít, můžete přikoupit nějaký ze zvýhodněných paketů výbavy. Zde si dovolím malý tip – pokud budete zvažovat paket Navigace, berte rovnou paket Bose. Ten obsahuje totiž to samé, je o 10 tisíc dražší, ale získáte s ním i skvělý audiosystém Bose. Já osobně bych ještě připlatil za adaptivní tempomat, který jsem v autě neměl a občas mi na dálnicích chyběl. Ten vás v paketu Safety Plus vyjde na 18 tisíc. 

Světla jsou v základu Full LED a mám k nim malou výtku. Která se netýká toho, jak svítí. K tomu naopak žádnou výtku nemám, svítí výborně a automatika, která zhasíná dálková světla, funguje spolehlivě a rychle. Což je dobře, dostávám se k nedostatku. Pokud automatika rozsvítí dálková světla, vy je nemůžete jednoduše zhasnout. Jedině otočením přepínače do polohy vypnuté automatiky světel. Pak je ovládáte ručně. Nebo pokud v menu systému vypnete automatiku dálkových světel. 

Možná si říkáte, že to není potřeba. Já ale celkem často zhasínám dálková světla v předstihu, když vidím, že je za horizontem auto. I seberychlejší automatika nezhasne dálková světla dokud nevidí světla toho protijedoucího vozidla. Což znamená, že ho na chvíli oslní. Tomu se snažím vyhnout a zhasínám je předem.

Nový Renault Megane Grandtour je krásné auto, zvláště, pokud zvolíte nějakou z výrazných barev, kterých se naštěstí tato automobilka nebojí. Je to skvělý parťák na dlouhé cesty, protože nabídne hodně pohodlí. S motorizací není potřeba nic vymýšlet, stačí vzít tu nejlevnější a budete naprosto spokojeni. Takže střední výbava, základní motorizace a za 535 tisíc máte hezké pohodlné kombi s velkým kufrem a plno místem pro posádku.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.