Test Subaru Impreza 2.0i-E S e-Boxer: Elektrifikace drobná, ale znatelná

Dvoulitr je zpět! Bez drobné elektrifikace se to sice neobešlo, ale ta je skromná a povedená, spotřebě navíc opravdu pomáhá.

Když se na našem trhu objevila nová Impreza, na výběr byly dva benzínové boxery – jednašestka a dvoulitr. Postupem času větší motor zmizel a zbyla jen jednašestka. Která není vůbec špatná, jen v ní má člověk pocit, že auto je stavěné na víc. Dvoulitr je zase ale zpět, jen k označení Boxer přidává písmeno e, takže e-Boxer!

Nejedná se o žádnou velkou novinku, takový hybrid v podání Subaru je třeba u Foresteru a samozřejmě i u modelu XV, což je vlastně dvojče Imprezy. A v obou případech funguje výborně. U Foresteru nahradil nehybridní motorizaci, takže tam se toho moc nezměnilo. U XV doplnil nabídku jako silnější pohonná jednotka. A zatímco bych si XV klidně pořídil s jednašetkou, která nabídne 114 koní, u Imprezy bych zase zvolil tento nový hybrid. Proč? Protože je silnější, nabídne pádla pro ruční řazení a je to vážně zábava. 

Možná teď máte dojem, že se jedná o nějaký sporťák, který na stovku zrychlí za pět sekund, má přesnou manuální převodovku a anatomická sedadla. Taková Impreza není. Ta je stále více pohodář, který ale vykouzlí úsměv na tváři. Na tom má hlavní podíl podvozek, motor je až v druhé řadě. Papírové zrychlení z nuly na sto je deset sekund, když jsem ho měřil, bylo o něco lepší. Ale ano, stále to není pět sekund. 

Manuál by byl určitě fajn, ale ten by nespolupracovat se systémem EyeSight, který slouží třeba jako skvělý adaptivní tempomat, tak jako bezpečnostní asistent. A jelikož si Subaru v současné době potrpí hlavně na bezpečnost, bez EyeSightu by to nešlo. 

U e-Boxeru máte ale pádla pod volantem. A ta dělají hodně, jelikož můžete držet motor v ideálních otáčkách a nečekat na převodovku. To jsem využíval celkem často, motor nad čtyři tisíce otáček a před zatáčkou nebrzdit… a další a ještě rychleji… protože podvozek to dokáže. 

V případě jednašestky je podvozek hodně před motorem. Což je fajn, máte dost bezpečného prostoru v blbnutí, kdy víte, že vás auto za rychlé vjetí do zatáčky nevytrestá. Dvoulitr náskok podvozku stahuje, stále je však značný. A to je samozřejmě vždy ta lepší možnost, nikdo nechce mít motor rychlejší, než podvozek. 

Takže dvoulitr je zpět. V hybridním provedení. Ale co kromě koní přináší? No samozřejmě spotřebu! S klasickým dvoulitrovým boxerem jsem v Impreze jezdil za nějakých devět litrů na sto. A nyní? Není problém jezdit za sedm a půl. A bavit se! Na to, že motor balancuje na pomezí mild-hybrid a hybrid, protože baterie není veliká a elektromotor silný, je to výborný výsledek. 

Při nižší rychlosti můžete jet čistě na elektřinu, ale udávané hodnoty až 1,6 kilometru se mi nepodařilo nikdy dosáhnout. To ale nevadí, hlavní je, že se o to nemusíte starat. Když auto usoudí, že pojede na elektřinu, tak pojede. Když usoudí, že naopak potřebujete výkon, tak elektromotor přispěchá na pomoc. Vy jen tankujete benzín. 

Pokud by se někdo ptal na můj názor, tak pokud Impreza, tak s tímto motorem. Pokud bych vybíral mezi Imprezou a XV, tak by nastalo dilema. Impreza je jízdně skvělá. Ale XV je univerzální, jelikož nabídne světlou výšku 22 centimetrů a X-MODE. To je o 30 tisíc dražší. Nakonec bych ale možná vybral takové trochu polovičaté řešení, tedy XV s jednašestkou. To vyjde na 725 tisíc v prostřední výbavě, která nabídne vše důležité. A měl bych parádního univerzála. 

Pokud ale světlou výšku nevyužijete a chcete se bavit, jezdit úžasně pohodlně a hlavně bezpečně, je Impreza skvělá volba. Její cena začíná na 620 tisících se slabším motorem, s testovaným e-Boxerem vyjde na 800 tisíc v nižší výbavě a na 900 ve vyšší. Pohledem do ceníku ale zjistíte, že ta nižší bohatě stačí, pokud tedy nevyžadujete například kožené sedačky. Zamrzí snad jen, že tato nižší výbava nemá detekci vozů v mrtvém úhlu. 

Impreza se nepodbízí cenou. To nedělala nikdy. Nabídne vám ale za vaše peníze kvalitu, bezpečí, pohodlí, zábavu a originalitu. No a samozřejmě také to, že když potkáte jiné Subaru, pozdravíte se. A to vám v dnešní době nabídne opravdu málokdo. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.