Test Audi SQ8: Velikost, styl a osmiválec

Velké SUV s osmiválcem zní jako recept na parádní svezení. Ale také na nemalé provozní náklady. Vyšší spotřebu mu ale rádi odpustíte. 

Potřebujete obří SUV kupé s osmiválcem pod kapotou? Jasně, že ne. Otázka ale zní – chcete ho? V mnoha případech se ozve ano. Sám jsem se o tom přesvědčil ze dvou pohledů. Jeden byl čistě osobní a jeden vypozorovaný. Když mi přišla nabídka vozů k testování, měl jsem možnost vybrat si SQ7 a SQ8. Věděl jsem moc dobře, že SQ7 dává větší smysl a je to prostě celkově vzato logičtější volba. Ale prostě jsem chtěl ten větší nesmysl. Prostě proto. 

A evidentně v tom nejsem sám, protože při ježdění s tímto majestátním dílem jsem jich potkal celkem dost okolo sebe. Nejen SQ8, ale i klasické Q8. Takových Q7 jsem ale potkal jen pár. Lidé, kteří si takové auto nikdy nekoupí, budou vykřikovat, jak je to nesmysl a majitelé si tím možná jen něco kompenzují. Lidé, kteří si takové auto reálně pořídit mohou, si ho prostě pořídí. 

Z mého pohledu je z velkých a silných SUV kupé model SQ8 nejhezčí. Líbí se mi snad ze všech stran, ale prostě ta zadní… ta je vyloženě krásná. Světla přes celou šíři, která navíc ze všech úhlů svítí stejně, což je věc, kterou se u jisté německé konkurence dodnes nenaučili. I přední světla a obří maska působí velmi důrazně, bok zase elegantně. Navíc na auto můžete dát kola až o velikosti 23 palců. A znáte to – kola dělají auto. V takové velikosti však nebude možné mít natáčení kol zadní nápravy, takže je to něco za něco. A také není úplně snadné sehnat zimní obutí.  

Dalo by se říct, že s žádnou Q8 neuděláte chybu. Jenže když dáváte ty peníze, možná chcete to nejlepší. A takový benzínový osmiválec zní jako velice dobrá volba, ne? Pryč je nafta, té zůstává věrná SQ5 (kde je mimochodem motor naprosto skvělý). SQ8 má pod kapotou motor 4.0 TFSI o výkonu 507 koní a na stovku se dostane za 4,1 vteřiny. A samozřejmě výkon na silnici pomáhá přenést klasický systém quattro.

Do úžasné SQ8 jsem přesedl z neméně skvělé SQ5. Takže mohu trochu porovnávat. Co se týká vzhledu, zde u mě jasně vede větší model, který je podle mě spolu s A7 jedním z nejhezčích Audi a možná i aut na trhu. To samé se týká interiéru, ale o tom až dále. Pak je tu takový detail, jako koncovky výfuků – u pětky jsou naprosto falešné, u osmičky stoprocentně pravé. 

A co zvuk? Osmiválec musí mít přece jasně navrch nad naftovým šestiválcem. No… ano i ne. Jelikož si SQ5 pomáhá umělým zvukem, tak zní sportovněji než SQ8. Ta je navíc tak výborně odhlučněná, až mi to někdy přišlo trochu škoda, rád bych slyšel více motor. A pak je tu otázka spotřeby. Jasně, všichni známe to o opici a banánech, ale i tak… dlouho se mi nestalo, abych se s autem nedostal pod průměrných 16 litrů na sto. A to jsem jezdil relativně úsporně. S SQ5 jsem drandil opravdu svižně a přes 10 jsem se nedostal. 

V otázce interiéru a pocitu z interiéru je pro mě naprosto jasný vítěz. Nebo takhle – oba interiéry jsou skvělé. Kvalitní a precizní, jak to prostě u Audi umí. Jenže zatímco u SQ5 je prostě takový klasický, u SQ8 je naprosto moderní s displeji a nádherným osvětlením. Asi jste pochopili, že nepatřím k těm, kteří za každou cenu budou tvrdit, jak nad tlačítka a otočné ovladače není. Pokud vše funguje jak má, tak nejsem vůbec proti moderním řešením. A tady to fungovalo skvěle. Haptická odezva je skvělá, teplotu si nastavíte téměř poslepu a hlavně se zeptejte sami sebe, jak často ji měníte. Dá se změnit i hlasem. Dolní displej, na kterém se dá pohodlně psát cíl do on-line navigace, je silně návykový. Už jen takový detail je funkce, kdy si do auta nahrajete svůj dálkový ovladač od garážových vrat. 

Výkonově není co řešit, toho je plno pro všechny situace. Na dálnici můžete obsadit levý pruh, na okreskách předjet cokoliv, pokud vám to ovšem šířka komunikace dovolí, SQ8 není rozhodně žádný drobek. Navíc ten projev, kdy sešlápnete plyn a auto prostě letí vpřed za doprovodu nádherného (i když trochu tlumeného) zvuku. Nálož asistentů je samozřejmostí, stejně jako fantastická světla, která se naprosto spolehlivě vyhnou ostatním účastníkům provozu. A hlavně skvěle svítí, samozřejmě. 

Audi SQ8 je fantastické auto, protože nabídne ve všech směrech vše tak, jak má být – krásný exteriér, nádherný a moderní interiér a klenot pod kapotou. Možná je to ale dáno i tím, že jsem člověk, který si takové auto nemůže dovolit a palivo platí ze svého, ale já bych se vůbec nebránil modelu Q8 s naftovým motorem. Nevím proč, ale prostě mi SUV a nafta jdou dohromady trochu více. Závidím každému, kdo si SQ8 může dovolit pořídit a provozovat. Já bych naprosto nadšeně zůstal u SQ5. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.