Oddělení Technického vývoje Škody nemá na starosti jen motory

Škoda Auto přebírá zodpovědnost za vývoj motorů řady EA 211. To však není vše, co má na starosti mladoboleslavská automobilka. Je toho mnohem více, tyto motory jsou jen jedním dílkem. 

Možná si říkáte, jaký má smysl mít zodpovědnost za vývoj motorů, když víme, že spalovacím motorům nejsou evropské emisní normy dvakrát nakloněny. Do roku 2035 je ještě celkem daleko, do komplikované normy Euro 7 ještě také pár let zbývá, takže by se hodilo použít hlášku z nového Top Gunu „but not today“. No a pak je tu další a důležitá věc – vývoj motorů není jen pro Evropu. Tam budou tyto motory jezdit i dál. 

Už nyní měla Škoda na starosti část motorů EA 211, jednalo se o MPI. Nově však získává kompletní řadu EA 111/211, takže i novou generaci evo2. Tyto motory jsou všem známá TSI s objemem od 1,0 do 1,6 litru, včetně hybridních verzí. A samozřejmě je nepoužívají jen vozy Škoda, ale i Volkswagen, Volkswagen užitkové vozy, Seat, Audi a Cupra. 

Více se o novém vývoji těchto motorů dozvíte v tiskové zprávě automobilky

Co dále se zde ale vyvíjí? Mechanické převodovky, automatické převodovky DQ200, globální platforma pro malé vozy MQBA0 a bubnové brzdy. 

Tato výzva však přináší i potřebu nových zaměstnanců. Automobilka do oddělení Technického vývoje bude přijímat na sto padesát kvalifikovaných zaměstnanců. Zejména absolventy středoškolských a vysokoškolských oborů zaměřených na technologie související s vývojem motorů. Někdo by si mohl říct, že v dnešní době již nemá smysl do tohoto oboru jít. Vývoj motorů však poběží dál a dál. Bude mít před sebou nové výzvy, nové technologie a hlavně – ne vše se točí okolo Evropy. 

Já měl možnost se do oddělení Technického vývoje podívat a je to zkrátka krása. Nejedná se jen o motorové brzdy a zkušebny, ale i například o vývoj a testování software. Jak toho pro jízdní funkce, což se zkouší na speciálním zařízení, tak toho odpovědného za emise. Věděli jste třeba, že naprostá většina vypouštěných emisí z vozu je prvních pár desítek vteřin po nastartování? Poté se již všechny systémy zahřejí a běží naplno. To je důvod neklidného volnoběhu po nastartování u některých moderních aut – prioritou je zahřát katalyzátor a tomu se podřídí i chod motoru. 

Dalo by se říct, že celé toto oddělení je jako taková továrna na čokoládu pro velké kluky. A holky, samozřejmě. Od analýzy toho, kam všude se dostane v krajním případě prach, přes testování spotřeby oleje při běžícím motoru, až po software, aby vše skvěle dohromady fungovalo. Myslím, že si sami uděláte obrázek z fotek níže. 

Foto: Škoda Auto a.s.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.