BMW X1 sDrive18i 2021: Když základ naprosto stačí

X1 zní jako malé auto. Vždyť je nad ním ještě plno dalších čísel. Ale zdání klame, tohle auto rozhodně není malé. A ani se základním motorem není vůbec pomalé.

BMW X1 není na našich silnicích žádnou novinkou, dalo by se říct, že ho již všichni známe, jako své boty, protože ho potkáváme denně. I to je známka toho, jak oblíbené auto to je. Mě však zaujalo to, že je tak nějak větší, než jsem si myslel. Jak zvenčí, to zase takové překvapení nebylo, tak ale uvnitř. Malou nápovědu dá objem zavazadelníku – 505 až 1550 litrů. To nejsou malá čísla! Vzadu si zase pohodlně sednou i dospělí a ještě jim zbyde dost místa. Takže to není tak, že by kufr byl na úkor cestujících vzadu – místa je dost pro posádku i náklad.

Zpátky ale k exteriéru, ten se vlastně od jiných BMW moc neliší. Což je v pořádku, na první pohled vidíte, s kým máte tu čest. V testované modré barvě je to opravdu fešák, pokud se vám tedy líbí vozy typu SUV. Ale i pokud ne, tak X1 vám to nijak nevnucuje, nemá žádné bezúčelné plasty, díky kterým má vypadat, že dokáže brodit metr hlubokou řeku. Tohle je elegantní auto, jak se od automobilky očekává. 

Testované auto bylo v takové rozumné výbavě. I když je mi jasné, že slovo rozumná pro každého znamená něco trochu jiného. Pro mě je to taková výbava, kdy auto již dobře vypadá a nic zásadního mu nechybí. O to se tu stará prvek příplatkové výbavy pojmenovaný Model xLine. Ten obsahuje jak praktické věci, například LED světlomety, automatickou klimatizaci a automatické otevírání dveří zavazadlového prostoru, tak designové prvky, jako jsou osmnáctipalcová kola, čelní masku s chromovaným orámováním a černými matnými příčkami z boku a matně chromovanými zepředu. 

Dále mělo auto ještě jako příplatkovou výbavu větší nádrž. A to je věc, kterou bych do auta určitě chtěl, ačkoliv v základu není nádrž malá, má 51 litrů, tak se dalších 10 litrů hodí. Navíc jen za 1352 korun. Dále v autě byla také navigace, tu bych normálně nepotřeboval, ale vzhledem k absenci podpory Android Auto jsem ji uvítal. 

Fantastický příplatek byl za sportovní sedadla. U toho bych vůbec neváhal. Sice se nastavují manuálně, ale je možné prodloužit sedák, změnit jeho sklon, upravit bočnice… ano, sedačky jsou trochu tvrdší, ale dobře podrží, ani po delší cestě z nich nebolí záda a o komfort se tu stará hlavně podvozek. A dělá to výborně!

I na celkem velkých kolech je auto pohodlné, jisté a hlavně tiché. Pohodu na cestách zajistí hlavně to, že se cítíte bezpečně, neruší vás hluk a jste obklopeni kvalitním prostředím. Tady platí vše z toho. Slovem komfort se nemyslí jen to, že můžete přejet nerovnost a auto ji utlumí. Ale celkový pocit, jak se v autě cítíte. Sebepohodlnější podvozek nedokáže zastínit to, že jsou okolo vás tvrdé a ošklivé plasty se smradlavým lepidlem. Což tu samozřejmě není, toto je BMW a tak na co sáhnete, to je kvalitní. Interiér možná není nejmodernější, vše ale najdete přesně tam, kde to očekáváte a má to mechanický ovladač se skvělým chodem. 

To hlavní, co mě však u auta zajímalo, byl motor. Tedy základní motorizace 18i, což znamená benzínový tříválec o objemu 1,5 litru a s výkonem rovných 100 kW. Jeho zrychlení na stovku je za 9,7 sekundy a maximálka 205 km/h. Tento motor nemůžete mít s pohonem všech kol a v základu je s manuálem. Ten jsem k dispozici neměl, ačkoli by mě moc zajímal, ale příplatkový automat si zaslouží jen slova chvály. Řeknu to rovnou, tento motor je asi ten nejlepší tříválec, se kterým jsem jel. Má výkon, má točivý moment, v nízkých otáčkách není vůbec slyšet a ve vyšších má příjemný zvuk. Co víc si přát? Udávaná spotřeba je 6,2 l/100 km. Té se mi dosáhnout nepodařilo, byl jsem na 7,1 litrech, což je ale stále příjemná spotřeba vzhledem k množství kolon, které jsem s autem absolvoval. 

Pokud bych kupoval BMW X1 a nevyžadoval pohon všech kol, klidně bych vzal tento motor. V případě, že by čtyřkolka byla nezbytná, sáhl bych po nejlevnější variantě, tedy naftové verzi 20d s výkonem 110 kW. Benzínový tříválec byl pro mě velkým překvapením, schválně jsem si ho vybral, protože jsem ho chtěl vyzkoušet a jsem za to moc rád, protože funguje výborně. I ve spojení s automatickou převodovkou, která řadí jemně a rychle. Co k BMW patří, to je inteligentní sportovní režim, který drží vyšší otáčky motoru. I když jedete ustálenou rychlostí. Zde mají často automaty u jiných značek snahu řadit vyšší stupeň, ale u BMW ne. Máte sportovní režim, tak asi víte proč, automat podrží vyšší otáčky. 

S autem se dá i bavit, ačkoliv k tomu nijak prvoplánově nevybízí, zvládne to. Řízení je přesné, podvozek jistý a sedačky rozhodně podrží. Výkonu není na rozdávání, ale také ho není úplně málo. Chvíli sice trvá, než na rovince naberete rychlost, do zatáček ale zase nemusíte tolik brzdit. 

LED světla svítí hodně silně, světlo je krásně jednolité. Neměl jsem možnost vyzkoušet automatiku dálkových světel, protože ve výbavě nebyla. Věřím ale, že bude fungovat dobře, jako u každého jiného BMW. O audio se staral příplatkový HiFi systém a nehrál vůbec špatně! Není to sestava reproduktorů, kterou si budete chodit poslechnout do garáže, když si budete chtít vychutnat oblíbenou písničku, hrají ale fakt dobře. 

Testované auto rozhodně nebylo ve výbavě „cena od“. To, že má základní motor, ještě neznamená, že nebude mít příplatky. Ty byly ale celkem rozumné a tak nějak bych si asi auto nakonfiguroval. Chyběl mi jen trochu adaptivní tempomat, ale musím vyzdvihnout ten klasický, který umí i brzdit, což je věc, kterou často tempomaty nedokáží. V základu vás X1 sDrive18i vyjde na 787 800 Kč. S příplatky se snadno dostanete přes milion. Není to úplně málo, ale je to kvalitní auto od prémiové značky, ze kterého je kvalita cítit. A je jedno, že máte nižší výbavu, nedává vám to nijak sežrat, hodnotně působí i tak. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.