Čím více hybridů, tím méně emisí. A i díky tomu můžeme mít pořád osmiválce

Občas slyším negativa na hybridy a elektromobily. Vlastně jim ale můžeme být vděční, že si stále můžeme pořídit auta s velkými motory. A tankovat za rozumné peníze.

Nedávno jsem viděl jedno tričko. Byla na něm Toyota Prius a pod ní nápis, že ji musíme poděkovat, že díky ní máme benzín do našich pořádných aut. Nebo tak nějak, už si to přesně nepamatuji, ale ta myšlenka je doufám jasná. 

Celkem často se totiž setkávám s tím, že lidé mají názor, jak by nejmenší motor měl být čtyřlitrový osmiválec se spotřebou dvacet na sto, že nové malé motory nestojí za nic. Natož hybridy a elektromobily, to je pro některé naprostý konec světa. 

Jenže… pokud by to tak bylo, pokud by byly samé osmiválce a více, tak kolik by nyní stál litr benzínu? Ropa stále ještě nepřibývá a zásoby jsou omezené. Jistě, auta nejsou těmi jedinými, kdo ji spotřebovává, ale rozhodně ubírají dost. A pokud by každé auto mělo průměrnou spotřebu dvacet litrů na sto, zásoba by se tenčila podstatně rychleji. A s tím by samozřejmě stoupaly ceny. 

Jakkoliv pochybné se nám mohou zdát emisní limity nastavené v Evropě, je na nich právě toto dobře vidět. Máme zde automobilky, které nemají úsporná (a tedy z pohledu emisí ekologická) auta. A ty si nějaký atmosférický sporťák do nabídky dovolit dát nemohou. Nebo mohou, ale za vysokou cenu, která reflektuje pokuty za emise. 

Na druhé straně je tu třeba Toyota a Lexus. Jejich celkové emise jsou díky hybridům, které umí výborně, tak nízké, že u Lexusu můžete mít stále RC F s atmosférickým osmiválcem. A u Toyoty třeba Supru, či nový Yaris GR, který má trochu paradoxně ještě vyšší emise, než Supra s šestiválcem.

A to je přesná ukázka toho, že díky hybridům a elekromobilům můžeme mít auta s pořádnými motory. Z pohledu nových aut se stále ještě mohou tato auta prodávat, pokud se automobilka díky nízkoemisním autům vejde do limitu emisí. A z pohledu starších aut je benzín stále za rozumné peníze.

A pokud by silnice najednou zaplavily elektromobily – no není to dobrá zpráva pro ty majitele aut, kteří mají z pohledu dnešní doby děsivou spotřebou? Zbyde více pro ně!

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.