e-SALON 2024: Tentokrát opravdu hodně novinek
Elektromobilita je tu s námi a nemá smysl před ní zavírat oči. To rozhodně nedělá e-SALON, tedy autosalon, zaměřený jen na elektrifikaci. Na stáncích však nejsou čistě elektrická auta, ale také hybridy a některé velice zajímavé.
V roce 2024 se na tomto autosalonu odehrálo několik odhalení. Fotky modelů najdete v galerii, představený zde byl nový Ford Capri, ukázaný hodně zajímavý Ford Mustang Mach-E Rally, cenově dostupný malý elektromobil od Hyundai s názvem Inster Cross, dále pak byl k prohlédnutí aktuálně nejdostupnější elektromobil od Škody, tedy model Elroq. Nechyběla ani novinková KIA EV3, MG ZS s hybridem pod kapotou a velice zajímavé velké SUV od Volksagenu s názvem Tayron. Ten působí opravdu majestátně a zadní podsvětlené logo se mi vážně líbí. Uvidíme, jestli z toho časem nebude stejně okoukaná zbytečnost, jako se stala ze svítící linky mezi předními světly.
Opel představil svůj Grandland, který může být elektrický, ale také nemusí. Modelová nabídka automobilky se trošku prostřídala, některé modely již v nabídce nenajdeme, ale nyní je vše prý lépe rozvržené, aby každý model zaplnil určitou mezeru a každý si tak mohl vybrat. Máme tak model Mokka jako takové základní spíše městské SUV, pak Fronteru, která měla na e-SALONu také premiéru. A pak právě nový Grandland. Ten nabídne i nová chytrá světla, která by dle slov automobilky měla být téměř dokonalá. Mají desítky tisíc segmentů a tak naprosto jemné a přesné vykrývání. No, těším se, až to budu moci vyzkoušet. Stejně jako sedadla, která měl Opel vždy super a zde by to mělo být snad ještě lepší. Ceny jsou velice příznivé, základ se 48V hybridem vyjde na 769 990 Kč a plně elektrický Crossland stojí 1 079 990 Kč.
Samostatnou kapitolou je Renault, který v rámci svých značek nabídl hned čtyři stánky. Renault, Dacia, Alpine a pak ještě užitkové vozy Renault v jiné hale. Tam bylo k vidění vše elektrické, co může nabídnout, tedy Kangoo, Trafic a hlavně nový Master, který sklízí chválu všude, kde se objeví. Renault na stánku přestavil nový plug-in Rafale v krásné matně modré barvě, který nabídne nejen pohon všech kol (ve světě Renaultu je to v současné době unikát), tak hlavně 300 koní a adaptivní podvozek, který spolupracuje s kamerou, která čte povrch silnice. Hlavním lákadlem však byl nový model 5. Zářivě žlutá pětka vypadá skvěle! Není agresivní, je zkrátka hezká. Jak jsem zaslechl, a celkem to odpovídá, je to takový bonbónek. Je jen elektrická a cena bude začínat na 675 tisících. Ve výbavě už ale máte rovnou tepelné čerpadlo a rychlonabíjení. Jasně, bez toho by „cena od“ byla nižší, ale stejně by takové auto nikdo nekupoval.
Hned vedle na stánku Dacia byl k vidění nový elektrický Spring. Ten je opravdu nový, alepoň tedy vzhledově, pod kabátem to zůstává stále stejné auto. Ale vzhled bylo to hlavní, co se dalo vylepšit. Nově vypadá opravdu k světu jak zvenčí, tak uvnitř. Hlavním tahákem byl však nový a velký Bigster. Jak název napovídá, jedná se o velké auto. Škoda, že vedle nestál Duster, aby byl vidět rozdíl. Bigster nabídne věci, které zatím žádná Dacia neměla. Třeba panoramatické střešní okno, elektrické víko kufru, nebo třeba ledničku mezi předními sedadly. Ceny oznámeny nebyly, což je škoda, na ty jsem byl dost zvědavý. Bigster čistě elektrický nebude, jeho největší elektrifikace je v podobě hybridu, který je modernizovaný a místo atmosférické jednašestky nabídne jednaosmičku a 155 koní. Tak uvidíme, jak to bude fungovat!
Posledním, a také o kus dál, byl stánek Alpine. Tam byl představen model A290, který vypadá skvěle. Je to zkrátka taková nabušená pětka v krásné modré barvě. Pod kapotou motor z elektrického Megane o výkonu 220 koní a hydraulické dorazy na všech kolech. Z mého pohledu vypadá dramatičtěji, než jaká ve skutečnosti je, 220 koní není žádný zázrak, ale uvidíme, jak to bude fungovat.
Na akci si můžete ještě zajít, záleží na tom, kdy čtete tento článek. Pokud až po akci, můžete se alespoň podívat na fotografie a třeba trochu nasát atmosféru.