Ford Fiesta ST: Nejzábavnější svezení za poslední dobu

Optimální porce výkonu, výborný zvuk, skvělý podvozek a úžasné řízení. To je recept na zábavné auto. A přesně taková je Fiesta ST. 

Fiesta ST je skvělá. Tečka. Dobrá, asi by to chtělo více rozepsat… Fiesta ST je to nejzábavnější auto, které jsem za poslední dobu řídil a vracel jsem ji se slzou v oku. Tečka. A vlastně by to takto stačilo. Ale já zkusím rozepsat, proč je tak skvělá. A hned začnu negativy, protože pozitiv bude tolik, že si můžu dovolit začít mínusy. 

Interiér je na můj vkus moc tmavý, infotainment má zastaralou grafiku, řadicí páka je celkem daleko od volantu, čelní sklo je vyhřívané drátky, které mě ruší a pokud se vám někdo rozhodne ukrást benzín z nádrže, tak mu nic nezabrání, jelikož se nezamyká. No… a to je vše. Pojďme na ty plusy.

V modré barvě vypadá výborně. Velká kola, červené brzdy. Uznávám, že nová Fiesta působí trochu vzhledově jako MPV a to není jinak ani u nejrychlejší verze ST. Jenže to, že vypadá jako bublina, má své výhody – samozřejmě prostor. Dozadu si celkem pohodlně sedne i dospělý člověk a kufr nabídne 311 litrů. To není moc, ale pořád je to Fiesta, tedy malé auto. 

Můžete ji mít v pětidveřovém i třídveřovém provedení. Tedy můžete… to je v současné době trochu otázka, jelikož ze stránek Fordu zmizela. Tak snad se zase brzy vrátí. A pokud ne, jsou tu i lehce jetá auta a pro ty platí vše, co zde budu psát. Já měl třídveřovou verzi, která se mi k Fiestě hodí více. Nastupování dozadu je pravda trochu složitější, potěší ale, že se přední sedačka jednoduše sklopí a pak se zase vrátí tam, kde byla. 

Zajímavostí je, že nikde na autě není nápis Fiesta. Jen ST. Dobře, možná to není úplně zajímavé, ale mě to trochu překvapilo. 

Pod kapotou je tříválec. Nechytejte se za hlavu, Ford tříválce umí skvěle. A v tomto případě je to trochu jinak. Tento motor není skvělý, ten je prostě vynikající. Nabídne 200 koní a 300 newtonmetrů. Skvělý zvuk, práskání do výfuku a parádní tah i v nižších otáčkách. Je to radost koncentrovaná do tří válců. I s tímto malým motorem je to nejvýkonnější Fiesta ST všech dob. 

Jsem tak plný dojmů, že vlastně nevím, kde začít. A tak to vezmu postupně, jak jsem do auta poprvé nasedl a co jsem zažíval. Po usednutí jsem zapadl do skvělých sedaček Recaro. Obepnou perfektně celé tělo, jsou pevné a prostě výborné. Vzal jsem do ruky volant, který má moc příjemnou perforovanou kůži a nastartoval. Ozval se dost výrazný zvuk, který ke sportovnímu modelu prostě sedí. A nebyl nijak umělý, byl opravdu z výfuků. 

Dal jsem ruku na řadicí páku a trochu mě překvapilo, že je trochu dál od volantu, než bych si přál. Ale drží se skvěle a má naprosto přesné a krátké dráhy. Zařadil jsem jedničku a vyjel. V první zatáčce jsem užasl nad tím, jak skvěle zatáčí. A nejen pod zatížením, kdy pomáhá příplatkový samosvor, ale i při nižších rychlostech. Do města ideální. 

Nechal jsem zahřát motor na normální jízdní režim. Pak jsem přepl na Sport (na výběr je pak ještě režim na okruhové použití, eko režim zde nehledejte) a sešlápl plyn. A nestačil jsem se divit, co tříválec dokáže. Auto zabralo i z nízkých otáček a motor vyloženě vyžadoval více a více otáček. K tomu stále se zlepšující zvuk z výfuků, při ubrání plynu lehké práskání, které ale nijak neruší. Zařadil jsem trojku a jel už neslušnou rychlostí. A tak pořád dokola. 

Neříkám, že jsem celou dobu jezdil takhle. Ale kdykoliv to šlo, tak jsem aktivoval sportovní režim, zařadil dvojku a užil si každou zatáčku. Tam totiž zabere samosvor a auto perfektně drží stopu. Tomu pomáhá i podvozek, který není tvrdý. To je možná pro někoho překvapivé, ale ono je to dobře, protože díky tomu perfektně drží na na rozbité silnici, což je u nás celkem častý případ. Nemusíte se tak bát, že by vám v zatáčce na nerovnosti odskočilo kolo. Tedy stát se to může, ale jen výjimečně. 

I brzdy si zaslouží pochvalu, je na ně naprostý spoleh, protože jsou silné a skvěle se dávkují. Nejsou kousavé a přesně víte, co a jak udělají. Jasně, někdo by řekl, že jsou to brzdy, tak budou brzdit. I to jde ale udělat lépe a příjemněji, což se povedlo Fordu. 

Vzhledem k jízdnímu stylu jsem neměl velká očekávání ohledně spotřeby. Nádrž je na 42 litrů a benzín ubýval dost rychle. Počítal jsem tedy tak s deseti litry na sto a vůbec bych se nezlobil. Ta jízda stála za každý spálený litr. Udávaná spotřeba je sice nějakých 6,5 litru, ale to mi bylo jasné, že je pro mě naprosto nereálné. Překvapení bylo, když jsem zjistil, že můj průměr je 8 litrů na sto. Ano, je to více, než udávaná hodnota, ale o hodně méně, než jsem čekal. 

U Fiesty ST v základu nemáte samosvorný diferenciál, ten je až součástí příplatkového paketu. A pokud žádnou jinou příplatkovou výbavu nechcete (ono ji moc na výběr ani není), tak tento paket kupte, vyplatí se. Já měl v autě ještě další paket s asistenty a to bylo vše. Třeba opravdu skvělé audio B&O máte v základu. Pokud by vás chvíli nebavilo poslouchat úžasné audio z výfuků, můžete si užít to z reproduktorů. 

Že LED světla dobře svítí a automatika dálkových světel funguje spolehlivě je už jen takový příjemný bonus. To hlavní je ale to, že je Fiesta ST úžasně zábavná. To je její hlavní poslání. Má pár much, ale to hlavní dělá skvěle. Skvěle jede, zatáčí, brzdí a baví. Co víc si přát? Kupujte, dokud je. A pokud už není, tak kupujte starší. Není to sice auto, které by posloužilo jako jediné v rodině, ale pokud už nějaké takové rodinné máte, proč k němu nepořídit něco pro zábavu?

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.