Klesající ukazatel teploty nemusí znamenat jen špatné čidlo

Ukazatel teploty létá nahoru a dolů, někdy se vůbec nezvedne, k tomu svítí kontrolka motoru. Internet a diagnostika řeknou jasně, že je potřeba vyměnit čidlo teploty. Ne vždy to však pomůže.

Kdyby auta byla naprosto spolehlivá a bez poruch, neměl bych o čem psát. Není to ale tak a jednou za čas se naskytne něco, co musím řešit. A pak o tom napíšu, aby to třeba někomu dalšímu pomohlo. Tentokrát to byl ukazatel teploty na mé Fabii RS první generace.

Začalo to nenápadně – jednou při jízdě teplota klesla asi do čtvrtky a pak zase vyskočila nahoru. Všiml jsem si toho, ale nevěnoval jsem tomu pozornost. Později se zase rozsvítila kontrolka motoru, která ale po nějaké době zhasnula, takže jsem ji také nebral jako něco extra důležitého. Časem se to ale zhoršovalo.

Že je něco špatně šlo poznat hned při startu. Auto totiž i v létě žhavilo maximální možnou dobu. A tam už začíná být jasné, že je problém. Kontrolka motoru se také zase rozsvítila a ukazatel teploty nezůstal dlouho uprostřed, ale různě klesal. A někdy se ani nepohnul. Tak bylo jasné, že to bude chtít řešit. Diagnostiku naštěstí mám, její doporučení bylo jasné – čidlo. Konkrétně se jednalo o chybu 17664, tedy “přerušení / zkrat na plus (G62)”. Dle všech rad na internetu zkrátka špatné čidlo.

Není problém ho sehnat, dokonce je i hodně možností. Fabia má jen dvoupólové, tedy to, co vidí jednotka motoru, vidí i budíky. Někdy je to tak, že do budíků jdou jiné hodnoty – pak může být problém jen v tom, co vidíte vy, ale motor vidí správnou teplotu. Tady to tak není. Koupil jsem tedy nějakou střední cestu asi za 800 Kč. I s těsnícím kroužkem a přídružnou pružinou. Paráda.

Výměna už taková paráda není. Nachází se totiž na zadní straně motoru, kam nevidíte. A musíte tak hmatem najít pojistku konektoru (rada po zkušenostech – odpojit ho můžete až když je čidlo venku a také ho můžete s celým čidlem otočit, aby byla pojistka lépe dostupná), vypojit, vyndat pružinu (ta se jen vytáhne nahoru) a pak začíná veselá část, tedy vyndání samotného čidla. Jak asi tušíte, je za ním chladící kapalina. Nejlépe ji tedy vypusťte a budete na to mít klid a čas. To se totiž bude hodit, já to neudělal. Řekl jsem si, dle veškerých rad, že to bude rychlá akce. Jen vyndám staré čidlo, hned dám nové, zajistím a hotovo. Kapalinu zachytí vhodně umístěná nádoba a hadr. No… nové čidlo nešlo zajistit. Prostě ne. Navíc na místě, kam není vidět a špatně se tam dostává. Musel jsem ho tedy vyndat a jasně, že tam zůstal těsnící kroužek z toho vyndaného. Tak znovu. Další kapalina pryč. Nešlo zase zajistit. Zase vyndat. No… kapalina už byla venku všechna a já ho tam v klidu vrátil, zajistil a připojil konektor.

Nastartoval jsem a jel se projet. Tedy samozřejmě po doplnění chladící kapaliny. Vše se tvářilo v pořádku. Teplota uprostřed, krásná projížďka. A pak to přišlo – při další projížďce zase ukazatel zlobil. Ach jo. Takže dle mých úvah špatné čidlo, koupil jsem raději originál (o tolik dražší nebyl). Vyměnil jsem ho, což už šlo lépe, měl jsem zkušenosti. A nic. Byl jsem trochu bezradný. Dočetl jsem se však ještě jednu možnost, která by to mohla způsobovat. Tou byl konektor. To mi přišlo logické, když jsem s ním něco dělal, tak to pak chvíli fungovalo. Sehnal jsem nový dokonce i s kabely, což je super, nechtěl jsem pracovat s piny. Přístup zase strašný, i když jsem vyndal vzduchový filtr a vedení k němu. Ale povedlo se! Šup na projížďku. A… zase nic. Teplota se tak nějak držela ve čtvrtce, párkrát šla do půlky, pak zase spadla na nulu. A někdy vůbec nic. A já byl v koncích.

Teď se dostávám do fáze, kterou mnozí z vás rovnou začnou. A já bych to už také asi tak udělal. Dal jsem auto do servisu. První diagnóza byla špatné čidlo. Chápu, to jim nemohu vyčítat, příznaky byly jasné. No, že to tím není jsem věděl, ale ať si na to přijdou. Nebylo. Tak tedy proměřit kabely. A hele, tady je chyba. Já jsem tedy tušil, že bude problém tady, neměl jsem však techniku na ověření. A už vůbec ne zkušenosti na opravu. Problém byl v kabelovém svazku, což je slabost těchto aut. Bylo tam toho víc, kabely se vyměnily, vše se zaizolovalo a je to, ukazatel funguje jako kdysi. Kdo ví, co by odešlo jako další.

Problém s kabelovým svazkem se časem v servisech řešil. Má Fabia je vyrobená až v roce 2006 a navíc servisovaná v autorizovaném servisu, bral jsem to tedy tak, že je toto již vyřešeno. A možná i bylo, problém byl však ten, že jsem s autem málo jezdil. A to je vždy špatně. Držela se voda v kabelech, auto se nehýbalo, takže se nevyklepala a nevysušila od zahřátého motoru. Nevím, jestli to byla ta příčina, ale možné to je. Určitě to neprospělo.

Takže rada na závěr? Jezděte se svými auty. A nebojte se dát auto do servisu. Mají vybavení a zkušenosti, ušetří vám plno času a ve výsledku třeba i peníze.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.