Mazda CX-5 Newground Skyactiv-G194 AWD AT: Auto skvělé, výbava horší

Mazda CX-5 prošla modernizací, která není moc výrazná, ale je tu. Navíc je i nová výbava, ta mi tak trochu nedává smysl. Proč? To se samozřejmě dozvíte.

Na začátku mám lehké dilema. Začít tím, proč já bych si osobně Mazdu CX-5 v této výbavě nekoupil, nebo tím, jak je to povedené auto? Udělám to asi stejně jako ve videu, pojďme se zaměřit na to, co se mi úplně nelíbilo. 

Není toho moc, ale u mě by to bylo rozhodující pro to, abych si vybral jinou výbavu. Ideálně Revolution. Tato nová se jmenuje Newground a je taková více drsná. V přední masce najdete zářivě zelené prvky, ty jsou pak i na sedačkách a palubní desce. Zatímco na sedačkách se mi líbí a hezky ozvláštní interiér, tak na palubní desce mi přijdou až nevkusné. Do interiéru a vlastně “důstojné Mazdy” se podle mě nehodí. Navíc působí hodně lacině. Což je paradoxní, protože vůbec nejsou, jedná se o kvalitní a pevný vlast. 

Sedačky jsou z umělé kůže a vypadají, že se budou i celkem dobře udržovat. Což jsem sice nezkoušel a není to nikde uvedeno, je to ale logické. Součástí výbavy je dno zavazadlového prostoru s voděodolnou vrstvou, které je praktické a z mého pohledu se jedná o jediný pozitivní prvek této výbavy. 

Součástí stupně Newground je i Off-Road Mode. Možná si řeknete, že to je super, tak to je ta výhoda této výbavy. No… ne tak docela. Tento mód má i výbava Revolution. Samozřejmě vždy jen s pohonem všech kol. Co však Revolution má a Newground ne, to jsou adaptivní světla, adaptivní tempomat a pádla pod volantem. Zatímco pádla jsou věcí, kterou někteří řidiči za celou dobu vlastnictví auta nevyužijí, adaptivní světla využijete hodně často a k modernímu autu tak nějak patří. Co ale k modernímu autu za milion patří určitě, to je adaptivní tempomat. A ten tu není. 

Jasně, ta cena… jak to s nimi je? Při pohledu do ceníku se vám možná zatočí hlava. Pokud ale víte, že chcete nejsilnější benzínový motor a pohon všech kol, výběr se dost usnadní. V této konfiguraci testované auto stálo 1 021 100 Kč a Revolution by vyšla na 1 017 100 Kč. Takže na ještě méně peněz, já bych neměl o čem přemýšlet. Oželel bych trochu offoadového vzhledu a šel za více výbavy. Ale je to samozřejmě na vás, jsou to vaše peníze. 

Když si to tak čtu, zatím to zní negativně. Tak to ale není. Že mně osobně nesedla jedna výbava nic nemění na tom, jaká Mazda CX-5 je. A je skvělá. Mohl bych říct stále skvělá, protože i dříve jsem ji měl rád. Nyní prošla modernizací, což je poznat například na světelném podpisu jak vpředu, tak vzadu. Také je tu nová barva, kterou mělo testované auto. A já jsem za ní moc rád! Ony červené mazdy jsou krásné. Jsou. Jenže díky tomu si je v této barvě kupuje většina lidí. Takže jsou sice krásné, ale ne originální. Tato khaki barva originální je a já jsem za ní rád. 

Mazda CX-5 skvěle kombinuje prostor, komfort a zábavu. Ano, i s větším SUV si můžete užít zábavu, pokud budete chtít. Primární je ale pohodlí, které je zde naprosto skvělé. S tím jde ruku v ruce i ticho, kterému pomáhají třeba dvouvrstvá skla. A i projev samotného motoru, tím je pod označením Skyactiv-G194 skrývající se benzínový čtyřválec s důstojným objemem 2,5 litru. Můžete mít ale i dvoulitr a naftové motory, jak budete chtít. Tento největší je takový medvídek. Většinu času spokojený, tichý a neškodný, umí se ale i trochu naštvat a pak celkem důrazně přidá a doprovází to příjemně důrazný zvukový projev. 

Dokonce i sportovní režim má své využití. Podvozek je totiž nejen komfortní, ale i dostatečně pevný. Ve spojení se skvělým G-Vectoring Control, který dokáže ubrat točivý moment, aby se více váhy dostalo na přední kola, která zatáčejí, je řízení až nečekaně zábavné. Nečekaně na tak velké SUV, očekávaně na to, že se jedná o Mazdu a ta tohle zkrátka umí. 

Spotřebu jsem měl po náročném týdnu stejnou, jakou udávají tabulky, tedy průměrných osm litrů. A upřímně si neumím moc představit, že by šla snížit třeba o litr. Teda ona by šla, ale pak mi nedává smysl si pořizovat tento motor. 

V interiéru na vás čeká dostatek místa pro posádku, kufr se svými 506 litry není zrovna dechberoucí. Ale cestoval jsem v pěti a se zavazadly a vše se vešlo a žádného člena posádky jsme nemuseli nechat na startu. 

Sedí se opravdu vysoko, stále jsem hledal, zda se nedá sedačka nastavit ještě níže. Nedá. Ale pro ty, kteří si kupují SUV, je toto asi naprosto v pořádku. Vzadu mě překvapil dostatek místa pro nohy, tedy i pro nárty. A obecně je vzadu dost místa ve všech směrech. Nepraktické je umístění zadních USB portů. Ty jsou klasická áčka a ne moderní céčka, což je pozitivní, negativní je to, že jsou v loketní opěrce. To není problém, pokud jsou vzadu dva cestující. S třetím přicházíte o možnost nabíjení mobilních zařízení. 

Vpředu je to stále stará dobrá Mazda. Vše ja na svém místě a funguje tak, jak má. Zklamáním pro mě byl auto hold, který se musí aktivovat po každém startu. Toto nechápu a je to nepraktické. Stejně jako je nepraktické (a i trochu nebezpečné), že se nerozsvítí potkávací světla při dešti. To bych už považoval za samozřejmost, zde to tak není. 

Slova chvály si zaslouží head-up displej. Promítá se na čelní sklo, jak to u moderního auta má být. A je krásně jasný a přehledný. Ukazuje jen minimum věcí, ale přesně ty, které potřebujete vidět. Jako je rychlost, aktuální rychlostní limit a na kolik máte nastavený tempomat. Plus, pokud se dostane auto do mrtvého úhlu, dokáže upozornit i na to. A to je podle mě skvělá vlastnost, protože stačí koukat před sebe a i tak máte skvělý přehled, co se okolo děje. 

Budíky jsou řešené kombinací displeje a analogových ukazatelů, což je už taková klasika. Škoda jen, že nelze zobrazit digitální rychlost. Ale tu máte na head-up displeji. Středový displej je celkem malý, není dotykový a je natočený do prostoru a ne na řidiče. Jeho nedotykovost nevadí, pokud se pohybujete v systému auta. Pokud však chcete použít třeba navigaci Waze přes Apple CarPlay, tak zadání nějaké události na cestě vyžaduje dost soustředění a vlastně i odvádí dost pozornosti. 

Mazda CX-5 je prakticky velké SUV. Ne přehnaně, ale tak akorát. Vejde se do ní pět lidí a zavazadla, to jsem vyzkoušel. Jezdí úžasně komfortně a tiše. S testovaným motorem má dostatek síly i při zatížení, zároveň ale nežere i trávu kolem silnice a při ustálené rychlosti o něm nevíte. Když budete chtít, můžete se svižně projet a bude vás to dokonce i bavit. Světla skvěle svítí a výborně se natáčí. Jen při koupi zvažte, do jaké výbavy půjdete. V ceníku je to hezky přehledně rozepsané a i když na první pohled vypadá komplikovaně, člověk v něm najde to důležité. Tak šťastnou ruku při výběru! Jo a nejnižší cena je 702 100 Kč. A ani za tuto cenu se nejedná o žádné ořezávátko. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.