Mazda Skyactiv-X Power Eco Race: Přijel jsem, zúčastnil se, nevyhrál jsem

Jet úsporně zní vlastně hrozně snadně. Vždyť se tak snažíme jezdit většinu času. Když se v tom ale závodí, tak to začíná být celkem složité.

Ano, jistě, princip známe všichni – plynulá jízda. Udržovat rychlost, vyřazovat z kopce, případně naopak nevyřazovat a brzdit motorem podle situace. Jenže když se snažíte o tu úplně nejnižší spotřebu, tak zjistíte, že vám do toho svět stále trochu háže vidle.

Ale hezky postupně. Jak jsem se na takovou akci dostal – Mazda mě pozvala a já za to mockrát děkuji. A o co šlo – o co nejúspornější jízdu s modely Mazda3 a Mazda CX-30 s novými motory Skyactiv-X.

Jezdilo se v klasickém provozu, což je pro vypovídající hodnotu skvělé, pro samotnou jízdu už méně. Neovlivníte, kdy budete muset někoho předjet, kdy vám někdo vjede do cesty a už vůbec ne rychlostní limity.

Princip byl takový, že jsme si každý zajeli kola se třemi modely – Mazda3 v provedení sedan s automatickou převodovkou, v provedení hatchback s pohonem všech kol a manuálem a nakonec s Mazdou CX-30 s pohonem všech kol a automatem. Trasa byla daná, vedla přes okresky i města a vesnice. Na kolo byl dán maximální čas, po jehož překročení přišla penalizace. A v každém autě byla GPS jednotka, která hlídala jakékoliv překročení rychlosti, ale třeba i zastavení na stopkách.

A právě nutnost dodržování rychlostí byla občas opravdu náročná na nervy. Ve spojení s časovým limitem, kdy se blížíte k cíli, vidíte, že to úplně nestíháte a musíte dodržovat snad několik kilometrů 40 km/h. Na druhou stranu – tyto podmínky měli všichni stejné, není si tedy na co stěžovat.

Soutěžili jsme každý sám za sebe a pak navíc ve společné spotřebě proti Slovákům. No, souboj národů jsme vyhráli. Jak jsem dopadl já asi komentovat nebudu. Nebylo to nejhorší, ale na bednu to nestačilo.

Co bylo ale zajímavé, tak to byl můj vývoj spotřeby. Jako prvním autem jsem jel Mazdou3 s manuálem a pohonem všech kol. A snažil jsem se ze všech sil o co nejmenší spotřebu. Vypnuté rádio, ventilace, minimum plynu. A nedopadlo to nic moc, měl jsem přes 6 litrů. Pak jsem přesedl do CX-30, rádio jsem už nevypínal, začal jsem celkem v pohodě, hned na začátku spotřeba kolem 4,5 l/100 km a já začal řešit, že to musím udržet. Vypnul jsem rádio, začal se zase snažit a zase to nebylo nic moc, tentokrát nějakých 5,5 l/100 km.

A tak jsem sedl do posledního auta, tedy Mazdy3 v provedení sedan s automatem. A jel jsem v pohodě, v klidu a říkal si, že už je to vlastně stejně jedno. Vzpomněl jsem si na dávné poučky (proč jsem si na ně nevzpomněl dřív?!), že je dobré z kopce trochu přidat, abych pak do kopce už nemusel přidávat. To jsem aplikoval a měl jsem jak dobrý čas, tak nejlepší spotřebu. Ne tak dobrou, jako ti nejlepší soutěžící, ale dost dobrou, nějakých 5 litrů na sto.

Neplyne z toho, že se nemáte snažit o nízkou spotřebu. Jen se nemáte přehnaně snažit. Je to pak křečovité a alespoň tedy u mě to nefunguje. Jízda v pohodě je prostě nejlepší. A mimochodem – Mazda3 v provedení sedan je vynikající auto. Z té trojice se mi řídila rozhodně nejlépe. Tak třeba někdy vyjde na test. Stejně jako CX-30.

Jako bonus jsme měli driftování. Driftování s Mazdou3. To zní možná divně, ale ona to nebyla obyčejná Mazda3. Tedy byla, ale zadní kola ne – obouvala totiž speciální návleky a tak byl přetáčivý smyk otázkou trochu rychlejšího otočení volantem. Rozhodně moc zajímavý zážitek!

Byl to super den. I když nejsem žádný expert na úspornou jízdu a na driftování už vůbec ne, užil jsem si to. Zjistil jsem, jak úsporně se dá v reálných podmínkách jezdit s novým motorem Skyactiv-X, který má 180 benzínových koní. A to rozhodně není málo. Stejně mě s ním ale více baví svižnější jízda. Nějaký ten litr paliva navíc asi rád obětuji.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.