Mazda spolupracuje na kvalitním zvuku se značkou Bose již 30 let
Již od třetí generace vozu Mazda RX-7 se Mazda s Bose snaží vylepšit zážitek z jízdy díky kvalitnímu zvuku. Za tu dobu obě firmy vyvinuly několik jedinečných audiozařízení.
V roce 1991 začalo partnerství, které trvá již třicet let a jehož plody vidíme na dlouhé řadě vozů. Před třiceti lety se Mazda a Bose daly poprvé dohromady při práci na třetí generaci Mazdy RX-7. Od té doby společně vyvíjejí špičková audiozařízení, která výrazně vylepšují zážitek z jízdy. Kvalitní zvuk a radost z jízdy, to dohromady představuje nesmírně silný zážitek. Řidič i spolujezdci si mohou do posledního detailu užít živý koncert přímo ve voze se všemi emocemi, které k tomu patří.
Mazda RX-7: jak to všechno začalo
Mohutné basy a hutný zvuk – tyto cíle si stanovili zvukoví technici při práci na modelu Mazda RX‑7 FD. Při hledání špičkové aparatury, která by náročným požadavkům vyhovovala, se tým vedený Rjódžim Óem dostal k audiosystému Bose Acoustic Wave Cannon. O špičkové podání basů se u něj starala trubice o délce 3,6 m s výkonnou basovou membránou (wooferem).
Pro účely Mazdy to bylo přímo ideální a obě firmy začaly pracovat na tom, jak tuto technologii nejlépe dostat do auta. Zpočátku to vypadalo jako nesplnitelný úkol, pak ovšem technici obou firem vytvořili důmyslný konstrukční systém plný oblouků a podařilo se jim integrovat dlouhou trubici do zadní části vozu tak, že neutrpěla kvalita zvuku ani prostor. „Díky technologii Acoustic Waveguide a Mazdě RX-7 si mohl hudbu ve skvělé kvalitě vychutnat každý,“ vzpomíná Mike Rosen, hlavní inženýr Bose Automotive Systems, který na projektu pracoval. Po tomto úspěchu se spolupráce rozběhla naplno a špičkový zvuk zazněl i v dalších modelech Mazda.
Mazda MX-5: střecha dolů, hlasitost nahoru
Obzvláště důležitým milníkem na této cestě byl nejikoničtější model Mazdy v celé její historii, tedy Mazda MX-5. Dosáhnout u kabrioletů se staženou střechou špičkové kvality zvuku je opravdu náročným úkolem, na kterém pracovali technici z celého světa. Ovšem Mazda a Bose přišly s mimořádně inovativním řešením. Ekvalizér automaticky upraví zvuk podle toho, jestli je střecha otevřená, nebo zavřená, a reproduktory UltraNearfield zabudované přímo v hlavových opěrkách dokážou i při stažené střeše připravit osádce vozu jedinečný zážitek.
Firma Bose navíc pro tlumení okolního hluku vyvinula technologii AudioPilot, která neustále monitoruje akustickou hladinu okolí a přizpůsobuje hlasitost a další zvukové charakteristiky aktuálním podmínkám. Řidič se tak může soustředit na řízení a vychutnávat si hudbu v maximální kvalitě, aniž by musel cokoli nastavovat.
Mazda MX-30: více basů
Další průlom ve třicetileté spolupráci přišel s nejnovější generací vozů značky Mazda: V téměř všech modelech počínaje Mazdou3 z roku 2019 se basové woofery přesunuly z dveřních panelů do rohové části podlahového segmentu nad podběhem. Toto nové umístění umožňuje zvětšit kapsy ve dveřích, a navíc zlepšuje i zvuk, protože basy rezonují současně v podlaze i v podběhu. Výsledkem je výraznější podání basů, které ovšem není přebuzené ani nemá tendenci k chrastění.
K basovým reproduktorům navíc přibyla další membrána (subwoofer) v zadní části, aby se zvuk na nízkých frekvencích nesl rovnoměrně celým interiérem. Nový systém nazvaný BassMatch svůj potenciál naplno rozvíjí v plně elektrické Mazdě MX-30: Tady motor neburácí, takže si řidič i osádka vozu mohou užít zvuk do posledního detailu, lépe než kdykoli v historii.
Od prvního projektu do poslední horké novinky charakterizuje spolupráci Mazdy a Bose nejen špičková technická úroveň, ale i přátelské vztahy: Vášeň pro posouvání hranic možného a společné přesvědčení, že špičková řešení vyžadují odvahu a nekonvenční přístup. Tím se budeme při společných projektech řídit i v budoucnu – i nadále hodláme s vášní vymýšlet jedinečná řešení na cestě k společnému cíli: k dokonalému spojení auta, řidiče a hudby.
Zdroj a foto: Mazda