Není palivo jako palivo, které je vhodné do vašeho auta?

Jestli do auta tankovat benzín, nebo naftu, ví asi každý. I tato paliva mají ale různé varianty, ze kterých je možné vybírat.

Je pravda, že záměna paliva se občas stane, takže ne úplně každý ví, co do jeho auta patří. Většinou jde o natankování benzínu místo nafty, jelikož tankovací pistole pro benzín je užší, než ta pro naftu a tomu odpovídají i hrdla. Ale o tom to dnes nebude, dnes to bude o tom, co do daného auta patří. 

Palivo je pro auto to nejdůležitější, bez něj by to nešlo. Je tedy důležité tankovat to, co auto vyžaduje. A to se dozvíte snadno – buď v technickém průkazu, nebo na víčku nádrže. Tam můžete najít informaci, že do auta výrobce doporučuje benzín o minimálně 95 oktanech. To je nejčastější možnost, v tom případě můžete tankovat vlastně jakýkoliv benzín, který je u čerpacích stanic k dispozici. 

Pak se můžete setkat s požadavkem na doporučených 98 oktanů, ale s tím, že lze použít i 95, jen motor může mít vyšší spotřebu a nižší výkon. Pak je na každém majiteli, zda raději natankuje levněji a bude mít vyšší spotřebu, takže se to výsledku nemusí vyplatit, nebo bude tankovat to, co je doporučené a auto pak bude naprosto spokojené. Zde ale občas nastává paradoxní situace, jelikož se paliva s vyšším oktanovým číslem méně prodávají, jsou v nádržích uskladněná dlouho. A tak se může dokonce stát, že vyjde lépe natankovat „čerstvou“ 95, než řádně odleželou 98. 

Je ale možnost, kdy si nemůžete moc vybírat. A to je, když je předepsané palivo minimálně 98 oktanové. Pak sice nouzově můžete natankovat i méně oktanů, ale není dobré to dělat dlouhodobě. Toto bývá občas problém u starších výkonných aut. První majitel, který si takové auto koupil za plnou cenu, počítal s tím, že bude tankovat kvalitní a dražší palivo. Jenže druhý a další majitel, který auto pořídil už za zlomek ceny, může chtít na benzínu ušetřit. A tak si zadělává na problém. 

U benzínu se můžeme také setkat s různým označením s písmenem E na začátku. E5 a E10 znamená podíl biosložky, který v palivu je, případně, který do auta může. Čím vyšší číslo, tím vyšší podíl biosložky. Klasický Natural 95 má označení E5. 

Výběr té pravé nafty je o dost snazší, tam žádné oktany řešit nemusíte. Jen podíl biosložek, v tomto případě za písmenem B. V našich podmínkách se setkáte s B7 pro standardní naftu. 

Obecná pravidla jsou, že je dobré tankovat tam, kde je vyšší výtoč. Protože je pak jisté, že palivo není v nádržích až moc dlouho a je tak stále „čerstvé“. Také se nedoporučuje tankovat, když je u benzínky zrovna cisterna, která paliva doplňuje. Ta pak v nádržích mohou být zvířená a v natankujete to, co původně leželo u dna. 

Rozhodně lze doporučit tankování u čerpacích stanic, které mají Pečeť kvality. Jistě, není to záruka toho, že nikdy nenatankujete špatné palivo, ale pokud se stanice dobrovolně přihlásí k pravidelným kontrolám kvality, tak je to dobré znamení. 

Otázka je, zda tankovat aditivovaná „prémiová“ paliva za vyšší cenu, nebo ne. Nebo si je aditivovat dodatečně. Žádná možnost nebude špatná, i základní palivo musí splňovat přísná kritéria. Aditiva mohou přidat například lepší čistící schopnosti. Víceoktanová paliva jsou aditivovaná vždy a navíc neobsahují biosložku, proto se doporučuje je tankovat například do veteránů, kteří dlouho stojí. 

U nafty je to složitější, ta obsahuje biosložku téměř vždy, až tedy na síť čerpacích stanic EuroOil, kde zatím být nemusí. Není však každá biosložka stejná, ta u prémiové nafty u Benziny je jiná, než ta u ÖMV. Pak je to čistě na vás a na vašem autě, které palivo mu nejvíce vyhovuje. I zde však platí, že pokud je na čerpací stanici menší provoz a prémiová paliva tam téměř nikdo netankuje, jsou v nádržích někdy až moc dlouho.

Zdroj foto: PxHere

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.