Nová Škoda Fabia: Větší, tišší a bezpečnější

Nová Fabia znatelně vyrostla. Také nabídne prvky výbavy z vyšší třídy. Jaká je ale při jízdě? To jsem měl možnost vyzkoušet na vlastní kůži.

Velikostní nárůst je u nové Fabie opravdu znatelný, vyrostla o 11 centimetrů na 4108 milimetrů. Díky tomu se tedy dostává přes čtyři metry, což nikdy v historii nebylo, tedy kromě Fabie RS první generace, která tak trochu uměle přes čtyři metry narostla. Opticky ale o moc větší nevypadá, i když vyrostla i do stran, širší je o téměř 5 centimetrů. Hlavní ale je to praktické využití velikosti, takže třeba kufr. 

Ten má nově o rovných 50 litrů navíc, takže nabídne opravdu slušných 380 litrů. A po sklopení zadních opěradel 1190 litrů. Díky větším rozměrům samozřejmě nabídne i více místa uvnitř. I dříve Fabia v některých rodinách sloužila jako jediné auto, nyní to bude ještě o něco méně kompromisní, jelikož se do ní čtyři dospělí a náklad v pohodě vejdou.

Údaje byly známé už celkem dlouho, ale samotná jízda je novinka. Takže jaká je? Tichá. To je opravdu znatelné. Je to samozřejmě i vlivem aerodynamiky, která klesla z hodnoty 0,32 na 0,28 a to je úctyhodné číslo. Takové aerodynamiky bylo dosaženo i speciálními plastovými kryty kol, zrcátky, zakrytováním podvozku (nyní dvanáct krytů místo původních tří). A pak třeba i takovou věcí, jako žaluziemi chladiče, které jsou umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladícího vzduchu. Ty se dokáží uzavřít a snížit tak odpor. 

Výsledkem toho je nejen samozřejmě nižší spotřeba a emise, ale i nižší hluk. A to i při vyšších rychlostech. Předchozí generace nebyla nijak hlučná, nová je však ještě tišší, až mě překvapilo, jak moc. Ani při dálničních rychlostech dovnitř neproniká žádný rušivý hluk a člověk si připadá jako v autě vyšší třídy. 

Velkou a na první pohled viditelnou novinkou je volitelný displej před řidičem, který vypadá moderně. Sám bych ho v autě nepotřeboval, ale je příjemné, že zde může být. Ve výbavě nechybí ani věci, které by člověk u „jen” Fabie nečekal. Třeba vyhřívání čelního skla a volantu. Ani jedno jsem nemohl vyzkoušet v praxi, jelikož při testování bylo teplo. 

Co jsem mohl vyzkoušet, to byly motory. V současné době však ne nejsilnější a čtyřválcový 1,5 TSI. To je po dlouhé době čtyřválec pod kapotou Fabie, ale na něj si budeme muset chvíli počkat. Další tři motory jsou tříválcové. S tím, že základní MPI nemá turbo a je vyráběn v České republice. Ten je volbou pro ty, kteří se bojí turba, nebo ho prostě jen nevyužijí. Jeho výkon je 59 kW a zrychlení na sto je 15,1 s. Někdo jako jeho výhodu může brát to, že nevyužívá filtr pevných částic.

Další již mají turba, jedná se o 1,0 TSI ve dvou variantách – 70 a 81 kW. Že jsou vám tyto hodnoty povědomé? Jistě, takové byly i dříve. Ale nově jsou všechny motory nové generace Evo, takže nejsou tak úplně stejné. Díky tomu, že jsou zase o něco úspornější (ruku v ruce s lepší aerodynamikou), tak může být dojezd na jednu nádrž až 900 kilometrů. Toho je docíleno moc praktickou novinkou – možností připlacení si za větší nádrž, která nabídne 50 litrů. Ta je pak větší, než v Octavii. 

Někoho možná zamrzí, že slabší TSI využívá jen pětistupňovou převodovku, zatímco silnější má šest stupňů a může mít i sedmistupňový automat DSG.

Abych to prostřídal, tak jsem vyzkoušel silnější TSI s automatem a slabší TSI s manuálem, tam to jinak nejde. Pocitově mi výkonový rozdíl mezi jednotkami nepřišel moc znatelný. Vlastně se mi občas zdálo, že se mi se slabší verzi jede lépe, ale na vině mohl být manuál, který však může mít i výkonnější verze. Jen se stupněm navíc. Jen jsem narazil na věc, kterou ani nemohu označit za nevýhodu – vzhledem k odhlučnění motoru, který tak není vlastně slyšet, se dost obtížně řadí podle zvuku. K dispozici je ale samozřejmě otáčkoměr a rádce řazení, který se však občas snaží doporučit až zbytečně vysoký stupeň.

Pro měření spotřeby byly ty nejhorší podmínky, protože auta byla sotva zajetá a člověk najel jen pár desítek kilometrů. Na autě se navíc střídal řidič za řidičem… i to víc mě překvapila dlouhodobá spotřeba u 70 kW TSI, která ukazovala hodnotu 4,8 l/100 km. 

Neměl jsem možnost se svézt s motorem 1.0 MPI. Ten je v současné době jen v silnější variantě, v budoucnu bude i slabší. Mluvil jsem však s kolegy, kteří štěstí na tento motor měli a neslyšel jsem nic moc negativního. Ano, nemá moc výkonu. Ale to je jasné předem. Při předjíždění to chce více plánovat dopředu. Ale zase má krásně lineární chod a pro využití primárně ve městě to může být dobrý společník. 

Cenově je to u Fabie hodně jednoduché. Jednotlivé motory od sebe vždy dělí 20 tisíc. Takže základní 1.0 MPI vyjde na 330 tisíc, 1.0 TSI 70 kW na 350 tisíc, 1.0 TSI 81 kW na 370 tisíc. A k němu si můžete ještě připlatit 40 tisíc za DSG. 

Nová Fabia ve mě zanechala velice příjemný dojem. Je znatelně větší, designově povedená, zadní světla ji dodávají příjemně široký postoj (poprvé v historii Fabie jsou zde použita dvoudílná zadní světla), uvnitř je tolik místa, že si troufnu tvrdit, že zastane úlohu jediného auta v rodině. Jízda je krásně pohodlná a hlavně tichá. To bylo snad první, co ostatní testující říkali. Odhlučnění se opravdu moc povedlo a na palubě tak zavládá pohoda. 

Zdroj foto: Tomáš Devera

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.