Nový Renault Master a Traffic: Modernější, hezčí a ještě praktičtější!

Zúčastnil jsem se prezentace nových modelů Renault Master a Traffic. A jelikož nejsem žádný odborník na užitková auta, popíši vám dojmy ze svého pohledu. Jako ostatně vždy. 

Během akce jsme najeli opravdu hodně kilometrů, mým hlavním přepravním prostředkem byl Traffic SpaceClass a Passenger. Nejprve tedy SpaceClass s novinkovou kombinací naftového dvoulitru o výkonu 145 koní a automatické převodovky. Musím uznat, že se jedná opravdu o neuvěřitelně příjemnou kombici, která k duchu takového auta prostě sedí. SpaceClass je vlastně taková komfortnější a luxusnější verze Trafficu oproti verzi Passenger, zároveň je ale logicky v základu dražší. 

Jel jsem krátkou verzí s rozvorem L1 – ta nabízí délku 4999 mm, pokud zvolíte delší L2, tak ta už měří 5399 mm. Rozdíl poznáte hlavně v prostoru pro zavazadla – pokud auto naložíte posádkou, bude se větší zavazadelník hodit. Ačkoli je tedy provedení L2 o nějakých 40 tisíc dražší, osobně bych ho zvolil. Pokud bych tedy plánoval jezdit s plně naloženým autem, pokud si však Traffic SpaceClass pořídíte spíše jako klasické rodinné auto pro dva dospělé a třeba čtyři děti, které využijete i pro přepravu nákladu, bude vám bohatě kratší verze stačit. 

Jízda mě celkem překvapila. Tak nějak jsem očekával pocity jako v dodávce. Ale vůbec to tak nebylo. Už posez za volantem je spíše jako v osobním autě. Ano, sedíte vysoko, ale nepřipadáte si jako řidič autobusu. Automat fungoval výborně a jízda byla naprosto komfortní. Až překvapivě komfortní – člověk by čekal nějaký výrazný aerodynamický hluk, nebo různé pazvuky… ale nic z toho se nedělo. Auto bylo úplně nové, takže si netroufnu hodnotit výkon, který jsem nemohl plně vyzkoušet. Převodovka však reaguje rychle a pokud počítáte s tím, jaké auto řídíte, a podle toho plánujete předjíždění, nebudete mít problém. 

Spotřebu jsem u takto syrového motoru měl pod 8 litrů na 100 kilometrů, což je podle mě na takto velké auto super hodnota. 

Uspořádání interiéru můžete mít v základu jako 2+3+3, nebo v rámci paketu SIGNATURE jako 2+2+3, kdy mezi druhou a třetí řadu můžete rozložit velký stůl. A pak je ještě jedna možnost, pro mě osobně nejvíce zajímavá. Jmenuje se ESCAPADE. Vypadá na první pohled stejně, jako SIGNATURE, ale sedadla v třetí řadě je možné rozložit na ložnou plochu. Takže pokud potřebujete někde cestou přespat, můžete pohodlně v autě. Sedadla v druhé řadě je možné natáčet proti směru třetí řady, takže se lépe nastupuje a interiér se promění v takovou konferenční místnost. 

Velmi praktickou novinkou je využití FullLED světel již v základní výbavě u každého Trafficu. A také modernizovaný vzhled, který Trafficu podle mě opravdu prospěl. 

Tento první Traffic byl vlastně takový vrchol nabídky. Neměl sice nejsilnější motor, kterým je naftový dvoulitr o výkonu 170 koní s automatem, ale byl v provedení SpaceClass s dostatkem příplatkové výbavy. Na zpáteční cestu jsem zvolil verzi Passenger s motorem o výkonu 120 koní a manuální převodovkou. 

Nižší cenovka je sice trochu znát, ale ne tak, jak by si člověk možná myslel. Auto se stále řídí výborně, v interiéru je ticho a podvozek je pohodlný. Jen prostě vypadá tak nějak více užitkověji. Pokud ale koukáte na cenu, potřebujete auto, které odveze osm lidí a kdykoliv ho můžete přeskládat na dodávku, je tohle ta pravá volba. Základní cenovka je totiž o více, než 200 tisíc nižší. A jaká byla spotřeba? Přibližně 7,5 l/100 km při klidném stylu jízdy. 

Pro krátké svezení jsem využil i Renault Master Furgon. Ten měl pod kapotou naftový motor dCi o objemu 2,3 litru a s výkonem 150 koní. Musím uznat, že motor je to výborný. I s naloženým autem si poradil naprosto se ctí a má krásný záběr od nízkých otáček, za což vděčí druhému turbu. Když píšu s naloženým autem – Renault si pro nás připravil něco, na co někteří během jízd ani nepřišli a dozvěděli se to až zpětně – auta byla naložená. Ne sice maximální vahou, ale i tak jsme vezli nějakých 800 kilogramů v nákladovém prostoru. 

Master v základu FullLED nedostal, ale můžete je mít za příplatek. Musím uznat, že jelikož se v užitkových autech neorientuji, překvapila mě cena. Základní cena je totiž 600 000 Kč. Verze, se kterou jsem jel já, tedy se silnějším motorem (základ má 135 koní, maximum je 180) a ve výbavě Cool L1H1P3 s předním pohonem, stála rovných 700 tisíc. Mimochodem – tato verze je ta největší, jakou můžete řídit s klasickým řidičákem B. Maximální povolená hmotnost je rovných 3500 kg. Pokud vás zajímá, kolik se toho do Masteru vejde, tak je to jen na vás, jakou velikost zvolíte. Vybrat si můžete od 8 až do 17 m3.

A ano, Master se již řídí jako dodávka. A to je podle mě naprosto v pořádku. Ale má to své výhody – skvěle zatáčí, což je pro dodávky taková typická vlastnost. Líbí se mi detaily, kdy se myslí na praktické využití – například obří výsuvná schránka před spolujezdcem. Ta má výhodu nejen ve své velikosti, která je 10,5 litru, ale i v tom, že pokud ji zapomenete otevřenou a rozjedete se, nic vám z ní nevypadne. Také je super praktický stolek, který může být schovaný nad ní. Dá se vysunout z palubní desky a když potřebujete třeba posvačit, nebo si něco pohodlně zadat do počítače, je to skvělá věc. 

Jako důkaz toho, že Renault myslel na uživatele a vycházel z jejich potřeb, beru to, že do nákladového prostoru nově přibylo madlo, díky kterému se mnohem lépe nastupuje. To si totiž prý uživatelé často dodělávali sami. Teď je tam přímo od výrobce. A nebojte, pokud by překáželo, dá se jednoduše oddělat. 

U Masteru došlo i k technologickým vylepšením. Třeba co se týká výhledu dozadu. Který je prostě důležitý a u dodávek jsme často odkázání jen na boční zrcátka. Parkovací kamera je již klasika, tu získáte i zde. Ale pak je tu další kamera, umístěná nahoře nad zadními dveřmi. Ta snímá prostor za autem, který se promítá na displeji umístěném místo zpětného zrcátka. Máte tak tedy přehled, co se za vámi děje. Možná si řeknete, že vám stačí jen boční zrcátka, podle mě je ale super vidět ještě takto víc.

Nově nabídne bezdrátové dobíjení, což je velmi praktická věc pro doručovatele, kteří si nyní musí neustále telefon připojovat kabelem. Možná si řeknete, že to není žádný problém, pokud to však děláte několikrát do hodiny, oceníte možnost, že telefon jen vložíte do přihrádky, kde se začne sám nabíjet. 

K dispozici je také systém nouzového brzdění, hlídání mrtvého úhlu a třeba i asistent při bočním větru, který vám pomůže stabilizovat auto. 

Technologická novinka je plně elektrická verze Master Z.E. Ten nabídne dojezd v reálných podmínkách 120 km, což by na klasické městské rozvážkové služby mělo v pohodě stačit. 

No a velká novinka nakonec – k dispozici je pohon předních kol, pohon zadních kol a pohon všech kol! Ale i s poháněnou jedn jednou nápravou můžete využít systém Extended Grip, který ovlivňuje činnost ESP a pomůže vám tak v horších podmínkách. 

Musím uznat, že mě až překvapilo, jak pohodlně se s novými užitkovými vozy jezdí. A to je jedině dobře. Pokud takové auto máte jako pracovní nástroj, chcete aby bylo pohodlné, dobře se řídilo a mělo dobrou spotřebu. No a pokud takové auto máte jako přepravník pro velkou rodinu, nebo třeba pro přepravu klientů, chcete úplně to samé. A to u nových modelů Master a Traffic dostanete. Jen jen na vás, jaký model si vyberete. Nabídka je tak široká, že si vybere každý. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.