Nový Renault Megane je skvělý elektromobil s opravdu slušným dojezdem

Udělat prezentaci elektromobilu tak, že je potřeba ujet na ní nějakých 500 kilometrů, to chce trochu odvahy. Renault ji má a já tak alespoň vyzkoušel praktický dojezd nového Megane.

Na úvod je potřeba říct, že to nebylo 500 kilometrů na jednu cestu, ale jelo se z Prahy do Olomouce a pak další den zpět. Trasa byla ideální vrchem přes Hradec Králové, protože tam člověk více vyzkouší vlastnosti auta i na okreskách. Po D1 je to celkem nuda, na druhou stranu větší výzva pro elektromobil, které obecně dálnice moc rády nemají, protože se na nich jede rychle a málo se rekuperuje. Tak jsem jel po dálnici. Ať to vyzkouším.

Měl jsem připravené, že teď odbočím k tomu, jaký nový elektrický Megane je a výsledek mé cesty nechám až na závěr. Ale neudělám to tak, rovnou napíšu, jak se mi jelo a k samotnému autu se dostanu později.

Jelo se mi skvěle. Nový Megane je totiž nejen tichý, což se tak nějak u elektromobilu očekává, ale i pohodlný. V dálničních rychlostech už se nějaký aerodynamický hluk ozve, možná je to i velkými zrcátky, za mě jsou ale velká zrcátka lepší, než malé kamery a displeje. Na dálnici jsem nasadil klasické tempo, protože jsem neměl ambice zkoušet co nejnižší spotřebu, chtěl jsem auto využít tak, jak bych ho normálně využil. Takže adaptivní tempomat nastavený na 130 km/h, samozřejmě puštěné ráno a klimatizace.

V cíli jsem měl průměrnou rychlost 103,4 km/h a průměrnou spotřebu rovných 18 kWh/100 km. Což je výrazně méně, než jsem čekal. Mé očekávání bylo číslo začínající dvojkou a potřeba dobíjet cestou. Což jsem tedy udělal, ale ne snad z důvodu, že by to bylo potřeba, ale protože jsem na této trase stejně potřeboval navštívit toaletu, tak proč ten čas nevyužít. Jen škoda, že jsem neměřil, jak dlouho to trvalo, každopádně do baterie nateklo nějakých 10 procent a to jsem využil jen 75 kW. Nový Megane s velkou baterií totiž zvládá až 130 kW.

Ačkoli já jsem na spotřebu nejel, zajímalo mě, co ostatní, kteří jeli vrchem a snažili se jet úsporněji. Zde je dobré napsat, že udávaná spotřeba je 16,1 kWh/100 km v kombinovaném cyklu. A někteří dosáhli spotřeby 11,8 kWh/100 km. Navíc na takto dlouhé trase. Jinými slovy – v cíli jim zbývalo ještě téměř 50 procent kapacity baterie, takže by čistě teoreticky dojeli i zpět. To znamená dojezd přes 500 kilometrů, ačkoliv udávaný je „jen“ 450 km. Této skvělé spotřeby dosáhli ti, kteří se o ní snažili. Ale ti, kteří jeli vrchem a nesnažili se, měli stejně kolem 13 až 14 kWh/100 km, takže i to je parádní výsledek. A stále pod udávanou hodnotou.

Z předchozích odstavců už tedy víte, že je auto celkem tiché, hodně pohodlné a překvapivě úsporné. Já jsem trochu hračička, tak jsem byl zvědavý na nový systém, protože se Renault rozhodl přejít na Google. Jsem sice majitel telefonu jablečného výrobce, ale proti Androidu rozhodně nic nemám.

Musím uznat, že vše funguje výborně. V autě naleznete téměř klasický obchod s aplikacemi a stahujete, co se vám hodí. Nabídka je zatím dost omezená, třeba Waze zatím není, ale má dorazit. Pak už nebude potřebovat připojovat telefon vůbec, což je cílem. To jde sice pohodlně bezdrátově, proč to ale dělat, když jsou přímo v autě stále aktuální Google Mapy a můžete si nahrát i aplikaci Spotify. K práci s telefonem mám však jednu výtku, která mě trochu rozčilovala – bezdrátové nabíjení. To v autě samozřejmě je, ale telefon musí být na konkrétním místě, aby fungovalo. Pokud jsem ho měl v krytu, tak držel na místě, ale když jsem kryt sundal, tak při každé akceleraci putoval mimo dobíjecí zónu. Řešením je samozřejmě připojení kabelem, v tomto případě však jen s konektorem USB-C, jiné v autě nejsou.

Velikou radost mi udělaly asistenční systémy. Jak jejich funkčnost, přítomnost a (pro někoho hlavně) možnost jejich vypnutí. Ty systémy, které za vás dokáží auto zastavit, ty běží pořád a co jsem měl možnost vidět videa, tak fungují skvěle. Ale pokud vás štve, že vás auto vrací do pruhu? Tak to prostě vypnete. Na to jsou tu dvě úrovně – v systému si nastavíte, jaké asistenty chcete, takže třeba ne vracení zpět do pruhu, ale udržení uprostřed pruhu na dálnici při zapnutém tempomatu ano. A na to máte ještě klasické mechanické tlačítko, kterým to můžete rychle zapínat a vypínat. Jak to nastavíte, tak to zůstane. Drobnost, ale potěší.

Novinkou je možnost přebírání rychlosti podle aktuálních limitů. Není to tak propracovaný systém, jako například v BMW, i tak ale funguje dobře. Můžete si i nastavit toleranci.

K dispozici jsme měli jen silnější verze s větší baterií. To znamená 160 kW, 300 Nm a zrychlení na stovku za 7,5 s. Nevím, jestli je to kvůli trakci, nebo pro zachování životnosti pneumatik, ale rozjezd není tak bleskový, jak očekáváte. Jakmile ale auto jede a vy sešlápnete pedál akcelerátoru, tak auto vystřelí vpřed. Za příplatek můžete mít i tepelné čerpadlo, které zvláště v zimě výrazně pomůže dojezdu. Praktickou funkcí je předehřátí baterie, aby se nabíjela co nejrychleji – pokud tedy zadáte do navigace, že pojedete nabíjet, auto se na to připraví. To můžete dát i jako mezizastávku, pokud je cíl dál, než kam vám vystačí energie, auto samo nabídne dobíjecí pauzu a i vypočítá, jak dlouho bude potřeba nabíjet. A také ukáže, zda je nabíječka, na kterou jedete, volná. To je úžasně praktické, i když to samozřejmě neřeší to, když ji obsadí někdo těsně před vámi.

Samotné nabíjení trvá hodinu a 15 minut. Ale pozor – z 0 na 100 %. Což je situace, která snad nikdy nenastane. Klasické nabíjení z nějakých 30 % na 100 je podstatně kratší. V infotainmentu si můžete i nastavit limit na dobíjení do 80 %, což je pak ještě výrazně rychlejší, protože posledních dvacet procent trvá nejdéle. I nový Megane si zachovává velkou výhodu, kterou měl model Zoe – pomalejší AC dobíjení 22 kW. Pokud tedy přijedete někam, kde jsou rychlodobíjecí kabely zabrané, stále můžete celkem rychle nabít. Na některých stanicích je zase AC nabíjení zdarma, zatímco DC se platí. I z toho můžete těžit. Takové nabití z 0 na 100 trvá přes 3 hodiny, což je na „pomalé“ skvělé hodnota, kterou může konkurence jen závidět.

Nový Megane se opravdu povedl. Za sebe bych řekl, že je to auto, které bych si pořídil kvůli tomu, jaké je to auto. Že je to elektromobil by byl příjemný bonus. Díky tenké baterii se sedí na elektromobil nezvykle nízko, sedačky jsou pohodlné, jízda také, auto je úsporné, tiché, bezpečné a moderní. Navíc se mi opravdu líbí. Najdou se i mouchy, jako třeba bezdrátové nabíjení, jen USB-C porty a takový detail, jako nemožnost nastavení audia (mimochodem poprvé Harman Kardon, které hraje skvěle), když využíváte Apple CarPlay nebo Android Auto. To by však mohl vyřešit nějaký update, který v případě tohoto auta přiletí vzduchem. Tak se dá aktualizovat nejen infotainment, ale i veškeré jednotky.

Co se týká ceny, tak i zde platí klasická poučka, že elektromobily stojí vlastně stále stejně, jen se jejich kvalita výrazně zlepšuje. U Megane nastalo zdražení, takže nyní stojí v základu 945 tisíc a s větší baterií a vyšší výkonem 1 065 000 Kč. Nejvyšší výbava vyjde na milion a čtvrt. Není to tedy tak lidové auto, jak jsme u tohoto modelu byli zvyklí.

Zdroj foto: Tomáš Devera

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.