Poškození čelního skla nemusí vždy znamenat jeho výměnu

Jedete si a najednou přiletí kamínek. A rovnou do čelního skla, kde po něm zůstane nepříjemná vzpomínka. Co s tím?

Důležité je určit, zda je takové poškození ještě v míře, která nevadí provozu auta, nebo je nutné jet do servisu. Samozřejmě, že pokud vznikne prasklina přes celé sklo, je odpověď jasná. Ale u typického malého důlku záleží na umístění a velikosti. 

Určení toho, kde nesmí prasklina být, je celkem snadné. Jedná se o plochu, kterou stírají stěrače. Tam nesmí být poškození větší, než 2 centimetry. S tím prostě jezdit nesmíte. Ale i když se jedná o menší poškození, nebo na jiném místě, tak je dobré přemýšlet nad řešením, protože například příchod zimy a změny teplot mohou způsobit to, že se z malého pavoučka stane velká prasklina. 

Pokud tedy nastane situace, že od jiného auta odletí kamínek, nebo nějaký jiný předmět, je samozřejmě nejlepší druhého řidiče zastavit a vyřešit to s ním, kdy se oprava zaplatí z jeho povinného ručení. Taková situace je však v praxi téměř nereálná, často předmět odletí od auta v protisměru. Ale i když je to od auta, které jede před vámi, tak není úplně snadné ho zastavit a hlavně řidiči vysvětlit, že to bylo právě od jeho auta. Proto je dobré mít připojištění čelního skla. 

Díky tomu to vlastně nemusíte nijak řešit. Přijedete do servisu a oni se o opravdu postarají a s pojišťovnou si to vyřídí. Ne vždy se musí jednat o výměnu celého skla. Možná je i oprava, tu pojišťovny často preferují. A pokud nemáte toto pojištění, budete ji jistě preferovat i vy, je totiž cenově výrazně příjemnější. 

Taková oprava ale nejde udělat vždy, prasklina nesmí být v zorném poli řidiče, což je část skla přímo před řidičem. Také by neměla být delší, než 10 centimetrů a místo dopadu předmětu, který ji způsobil, by mělo být maximálně 5 milimetrů veliké. Z praskliny se vysaje vzduch a pak se do ní natlačí speciální pryskyřice a sklo je jako nové. Hlavní výhody jsou dvě, nejen tedy samotná cena, kdy taková oprava vyjde přibližně na tisícovku, ale hlavně čas. Zatímco nové sklo se musí objednávat a pak čekat na zaschnutí lepidla, u této opravy za hodinu odjíždíte. A pak je také dobré, že nehrozí, že nové sklo bude například špatně nalepené, nebo se při výměně něco poškodí. 

Já sám jsem takovou opravu chtěl využít, stala se mi typická situace, kdy jsem jel s novým autem a od auta v protisměru odletěl kus betonu přímo na mé čelní sklo. Byla to velká rána a sklo to nezvládlo bez poškození, jak poškození vypadalo můžete vidět na úvodní fotografii. Hned jsem se tedy vydal na takovou opravu, ale ta nebyla možná, jelikož to nebyl jen nějaký kamínek, ale opravdu velký předmět, který udělal až moc velký otvor. Bylo mi řečeno, že by pryskyřice vytékala stále pryč a nešel by ani vysát vzduch. Výměna skla byla tedy nevyhnutelná. Vyplatí se tedy připojištění čelního skla.

Že není s prasklinou ve stírané ploše dobré jezdit naznačuje i postih, který za to hrozí. Jedná se o pokutu až 10 tisíc a 5 trestných bodů. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.