Rozdíly mezi různými druhy hybridů jsou značné

Jelikož elektrifikace hýbe současným motoristickým světem, s hybridy se setkal již každý. Není však hybrid jako hybrid, takže jaké jsou jejich druhy?

Hybrid

Pro mnoho lidí existuje jen toto označení. Každé auto, které využívá k jízdě alespoň z části elektřinu, je hybrid. Což je vlastně pravda, ale pod tímto konkrétním označením se ukrývá pohonná jednotka, která kombinuje spalovací motor a elektromotor. Auto dokáže jet i krátkou vzdálenost čistě na elektřinu, většinou kolem 1,5 kilometru. Akumulátor se dobíjí sám během jízdy, například rekuperací. 

Toto řešení je vhodné pro auta do města. Jelikož je možné jet čistě na elektřinu, není žádný problém projet i delší kolonu, nebo celou vesnici, bez spalovacího motoru. Hybridy najdeme jak u menších aut, vhodných do města, tedy například Toyoty Yaris, tak u velkých SUV, příkladem může být Lexus RX. 

Mild-hybrid

Řešení hodně podobné klasickému hybridu, je zde však použita menší baterie a auto nemá speciální režim pro jízdu čistě na elektřinu. Elektromotor je slabší a hlavnímu spalovacímu motoru hlavně pomáhá. Jak ve vykrytí slabších míst ve výkonu, tak samozřejmě se spotřebou. Toto řešení je logicky nejlevnější a také nejlehčí. Jeho dopad na ekologii provozu ale není tak velký, jako u ostatních řešení. 

Plug-in hybrid

Tento hybrid má dosti specifické využití. Princip je ten, že má vozidlo velikou baterii, silný elektromotor a k tomu spalovací motor. Čistě na elektřinu ujede nějakých 50 kilometrů. Což by bylo na elektromobil málo, zde je ale v záloze ještě plnohodnotný klasický motor. Já osobně jsem si dlouho pro plug-in hybrid neuměl představit využití, přitom je ale naprosto jasné. 

Pokud bydlíte v domě za městem a máte tedy kde nabíjet, je to výborné řešení. Do města za prací a za nákupy můžete jezdit čistě na elektřinu a tak téměř zadarmo. Pokud chcete jet někam dál, třeba na dovolenou, nemusíte řešit dobíjení, pojedete jako s klasickým hybridem. 

Nevýhoda je však právě velikost baterií – auto je těžší a dražší. I přes svou váhu moderní plug-in hybridy dokáží jezdit velice úsporně i s vybitým akumulátorem. 

Jako jediný hybrid má tento i možnost využití EL značek a tak bezplatného využití dálnic a parkovacích zón v Praze. 

A to je z hybridů vše. Hodně nových aut jsou alespoň mild-hybridy. Toto řešení má výhodu, že majitele ničím neomezuje a nic po něm nevyžaduje. To ani klasický hybrid, ten však bývá už dražší. Plug-in hybrid je kapitola sama pro sebe – vyžaduje specifický přístup a je výrazně dražší. Zase ale umožňuje jízdu téměř zadarmo a nabídne i další výhody. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.