Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW: Dospělé auto s klidem na palubě

Nová Škoda Fabia je větší, takže nabídne slušný kufr a dostatek místa uvnitř. Zároveň také lépe vypadá a nabídne množství chytrých řešení, které zlepšují život nejen řidiče.

Nové Fabii to sluší. Neprošla revoluční změnou a není extravagantní, což je ale přesně to, co zákazníci chtějí. Na první pohled si ji možná z předního pohledu spletete s předchozí generací, pokud se díváte na nižší výbavu bez diodových proužků, je to celkem snadné. Z boku je to ale už celkem jasné a zadní část je naprosto typická. 

I když přední část může vypadat dost podobně, obsahuje skrytou změnu, která se projeví na spotřebě – aktivní žaluzie ve spodní části nárazníku. Ty se dokáží uzavřít a zlepšit tak obtékání vzduchu kolem auta. Možná si pamatujete časy Fabie druhé generace s první generací motorů TSI. Ta byla úsporná do nějakých 120 km/h, pak se otevřela záhadná černá díra na palivo a spotřeba šla do háje. To tady rozhodně neplatí, jezdit můžete i na dálnici velmi úsporně. 

Při bočním pohledu hraje také velkou roli aerodynamika – kola mají speciální plastové kryty, které ji zlepšují. Mně osobně se celkem líbí, pokud jste však pro klasiku, není problém plastové části sundat, pořídit krytky šroubů a středová loga a máte klasická kola, která mohou mít až 18 palců. 

Zadní část opticky rozšiřují světla, která jsou horizontální a zasahují i do víka kufru, což je pro Fabii novinka. Není ale potřeba světel, auto je širší oproti předchozí generaci. A také nižší a delší. Na délku má 4108 milimetrů, někde jsem slyšel, že jde o první Fabii, která má přes 4 metry… jako majitel Fabie RS první generace si tím nejsem úplně jistý. Přes čtyři metry ale má a není toho docíleno jen umělým natažením nárazníků, jako právě u naftového RS. 

Délkou se dostávám k tomu důležitému – prostoru. Nová Fabia nebude ve verzi kombi. Pro mě to bylo překvapení, různé zvěsti jsem o tom zaslechl, pak zase že kombi bude, protože se bude skvěle prodávat, nemělo by totiž konkurenci. I na samotném představení nové Fabie nám při prezentaci říkali, že kombi bude. Pak u večeře už zazněla informace, že nebude… no a jak to je víte sami. Díky velikosti kufru hatchbacku už ale není prodloužená verze tolik potřeba, nabídne totiž 380 litrů, což je o 50 litrů více, než měla starší generace. A to je slušná porce! S takovým kufrem už může Fabia v pohodě sloužit jako jediné auto v rodině. 

Já to tak třeba měl. A dokonce s první generací, která kufr skoro neměla. Majitelé kombi se často řídí tím, že je lepší ho mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít. Na tom něco je, při cestě na dovolenou si pak člověk může říct, že to má smysl. Já cesty na dovolenou jednou za rok řešil prostě boxem na střeše. Ale to je na každém, hodně lidí však prostornost zavazadelníku kombi nevyužije. Teď u Fabie ani nemá tu možnost, prostě si ho nekoupí. Pozitivní na tom je, že pokud někdo má Fabii Combi předchozí generace, Škoda mu tímto rozhodnutím zvýšila hodnotu jeho auta. 

Ani pasažéři nestrádají nedostatkem prostoru. Dokonce ani ti vzadu. To je další výhoda větší délky. Trochu jsem se bál prostoru nad hlavou, když je auto nižší, tak je to logická obava, ale není se čeho bát, místa je dost vlastně ve všech směrech. Pokud tedy vzadu nesedíte ve třech, to už pak taková sláva není. 

S půjčenou Fabií jsem vyrazil na dovolenou. Jeli jsme ve dvou měli jsme s sebou sice pár věcí, ale pro ně by stačil i menší kufr. Každopádně co se týká samotného cestování, tak to byla opravdu pohoda. S autem jsem za týden najel téměř dva tisíce kilometrů, průměrná spotřeba za celou dobu se ustálila na nějakých 5,6 l/100 km. A to už je tedy celkem vypovídající číslo. A hodně pozitivní. 

Jízda po dálnici, stejně jako kdekoliv jinde, byla ve znamení ticha. To je věc, která mě na nové Fabii zaujala hned při prvních jízdách – je to opravdu velice příjemně tiché auto i ve vyšších rychlostech. Pohodlí mi přišlo dostatečné, menší kola by byla samozřejmě o něco lepší, ale znáte to, kola dělají auto. 

V autě je plno různých chytrých řešení. Neříkám, že jsem na ně přišel během dlouhé cesty, třeba hasicí přístroj elegantně upevněný pod sedačkou spolujezdce jsem nevyužil, ale třeba takové výstupky v držáku nápojů ano. To je geniální věc, kdy jako řidič můžete jednou rukou otevřít šroubovací uzávěr a napít se. A ano, Simply clever zde naprosto sedí. Moc se mi také líbí řešení umístění reflexních vest, které jsou schované ve dveřích – jsou na dosah, ale neruší. Nebo třeba umístění bezdrátového nabíjení telefonu – je v přihrádce uprostřed, ale telefon tam umístíte tak, že přihrádka zůstává stále k dispozici. Vlastně ho položíte na bok, který je pod nějakými 30 stupni. Je vidět, že při vývoji někdo přemýšlel. A ne jen jako inženýr, ale jako člověk, který v autě bude trávit čas. 

Pak je tu již klasicky deštník ve dveřích, který možná za celou dobu vlastnictví auta nevyužijete. Ale jednou ho budete potřebovat a budete nesmírně rádi, že ho máte. 

Pro někoho skvělou novinkou je možnost vyhřívaného čelního skla. Já z něj tak nadšený nebyl, protože je využité vyhřívání pomocí drátků, které jsou prostě vidět a mně osobně ruší. Škoda u větších modelů využívá neviditelnou fólii, ale chápu, že u Fabie můžeme být rádi i za drátky, které stejně nejspíš absolutní většině majitelů vadit nebudou.

Samotnou kapitolou je prosklená panoramatická střecha. Ta vypadá výborně a je to opravdu panoramatická střecha, žádné malé okno. Nedá se otevírat a ani žádnou roletu nezatáhnete, jelikož Škoda využila netradiční řešení v podobě skládací sluneční ochrany. Na první (druhý i třetí) pohled se mi to zdálo dost nepraktické, ale lidé z automobilky říkali, že s panoramatickou střechou se to má tak, že ji majitel buď má roztaženou, nebo zataženou. Málokdy to mění v průběhu. Zde si můžete dát složenou clonu pod plato v kufru, nebo relativně jednoduše, jak můžete vidět ve videu, nasadit a chránit se tak před přímým slunečním svitem.

A jak auto jede? Příjemně! Výkon 81 kW je nejen dostatečný, ale možná i takový, že bych klidně řekl, že i slabší verze se 70 kW stačí. Na druhou stranu je rozdíl jen nějakých 20 tisíc, tak proč rovnou nevzít vyšší výkon. Převodovka řadí pohotově, ale nechává si celkem dost času na rozmyšlenou. Jako by se chtěla opřít o točivý moment a tak po sešlápnutí plynového pedálu hned nepodřadí. Jenže točivého momentu tolik není, takže se nic moc neděje. Člověk sešlápne tedy pedál víc a převodovka najednou podřadí o dva stupně a auto vystřelí vpřed. Pokud tedy na nesportovni režim chcete předjet, je lepší to plánovat trochu v předstihu. Nebo samozřejmě přepnout do sportu, či změnit rychlost voličem. Ve výbavě jsem neměl pádla pod volantem, která normálně v autech nepoužívám, zde bych ale možná udělal výjimku. A to nejen kvůli předjíždění, ale i kvůli sportovnější jízdě. 

Není to sice žádné RS, ale když jsem vyrazil na krásnou klikatou slovenskou okresku, kde jsem byl na dovolené, tak jsem se nestačil divit, jaká je to zábava. Sportovní režim přepne i převodovku do sportu, reakce se příjemně přiostří a ano, je to zábava! Auto totiž dobře sedí na silnici, díky celkem poddajným tlumičům nijak přehnaně neodskakuje na nerovnostech a co mám u auta vždy rád, tak vás naprosto spolehlivě podrží brzdy. Ty jsou skvělé, já měl vzadu příplatkové kotouče a brzdný výkon zaslouží pochvalu. Na druhou stranu, pokud Fabia bude jezdit převážně ve městě, zadní bubnové brzdy budou nejspíš lepší volbou. 

Co se týká světel, tak tak jsou vždy LED, ve výbavě style můžete mít za příplatek v paketu Style Plus ještě Bi-LED, které jsem měl. A svítí dobře. Přijde mi, že ne tak silně, jako LED světla v předchozí generaci, i tak ale nemáte problém, že by bylo špatně vidět. Automatika dálkových světel je citlivá, takže ji můžete bez starostí nechat zapnutou a při náznaku auta v protisměru přepne na potkávací. 

Z asistenčních systémů bych vyzdvihl dva –  automatické parkování, které funguje dobře, neparkuje daleko od obrubníku, ale na druhou stranu vám zase neobrousí ráfky. Dokáže zaparkovat i do příčného stání a trefí se přesně doprostřed. Mnozí si určitě řeknete, že tohle nepotřebujete, že parkovat umíte… je mezi námi ale plno takových, kterým tento systém hodně usnadní život. A i člověk, který parkovat umí, si na něj celkem rychle zvykne. A ten druhý je vedení v jízdním pruhu. Při dlouhých cestách dokáže příjemně šetřit vaši pozornost, protože o zatáčení se stará auto, vy jen dohlížíte. Ale samozřejmě, pokud by vás nějak štval, nemusíte ho používat. 

Na nové Fabii se mi líbí, že je univerzální. Poslouží jako rodinné auto. Ano, „krátká Fabia“ jako rodinné auto. Zní to zvláštně, já vím. Ale kufr je dostatečný, uvnitř je také dost místa a auto jako takové je zkrátka dospělé. Jak projevem na silnici, tak výbavou asistenty. A chytrými řešeními překonává i násobně dražší a větší auta. Motorizace TSI o výkonu 81 kW je ideální kompromis. Slabší litr není o tolik levnější a silnější čtyřválec (ano, Fabia už může mít i čtyřválec!) 1,5 TSI s výkonem 110 kW je o 40 tisíc dražší, jen s automatem a pokud je možné to vůbec říct, tak až zbytečně silná. Na Fabii. Ale je super, že ji s tímto motorem můžeme mít, sám bych na ni byl moc zvědavý, tak snad se někdy poštěstí. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.