Snímač otáček klikové hřídele dokáže způsobit pořádné starosti

Nestartuje vám auto? Jednou z možností, proč to tak je, může být vadný snímač otáček klikové hřídele. Já ho na svém autě měnil a bylo to snadné a rychlé.

Celkem nedávno jsem na svém autě (Renault Clio druhé generace z roku 1999) řešil výměnu lambda sondy. Tu jsem našel snadno a výměna vypala jednoduše. Vypadala. Nakonec z toho byla akce na měsíc, ale to jsem popsal již v předchozím článku. Vadná lambda sonda způsobila vyšší emise, spotřebu a neklidný volnoběh spolu se ztrátou výkonu po prvních pár desítkách ujetých metrů. 

Zároveň jsem měl ale delší dobu problém se starty. Trochu jsem doufal, že to souvisí a tak se výměnou lambda sondy vyřeší i tento problém. Předchozí majitel mi o horších startech říkal. A že to prý jeho mechanik zkoumal a na nic nepřišel. Což mě úplně nepotěšilo, nemám rád záhady. No, jak asi tušíte, lambda sondou to nebylo. I tak ale trochu pomohla k řešení, o tom ale až později.

Takové starty se projevovaly tak, že startér točil jako divý, ale nic se nedělo. Podobný průběh jsem zažil i u jiného svého auta, kde to způsobil špatný palivový filtr. Mé myšlenky se tedy stáčely tímto směrem, nebyla to ale ta příčina. Po pokusu o takový start bylo potřeba pár minut počkat a zkusit to znovu. Pokud zase nic, tak zase počkat. A motor naskočil. Někdy naskočil hned, někdy bylo potřeba opakovat tento proces. Jak náročné na baterii to je asi nemusím říkat. Stejně tak i na psychiku, když člověk neví, zda od té benzínky odjede, nebo ho budou muset odtlačit. 

Typickým příkladem toho, jak nepříjemné to může být, byl jeden den, kdy jsem nemohl nastartovat studené auto, na třetí pokus se to podařilo. Jel jsem někam dál, takže jsem musel natankovat. Už jsem i přemýšlel, že nebudu raději vypínat motor, ale u Clia se musí nádrž odemknout klíčem. Takže jsem musel. Natankoval jsem a po dlouhém točení motor naskočil. Cestou jsem se ale musel zastavit v lékárně. A navíc jsem udělal chybu, že jsem zastavil přímo u zahrádky plné lidí… no je vám asi jasné, že start nebyl úplně ukázkový. Zase jsem musel třikrát dlouze točit, až motor konečně naskočil a já mohl za podpory diváků odjet konečně pryč. 

Auto nastartovalo sice nakonec vždy, pokud se tedy nevybila baterie, nebyl to však rozhodně optimální stav. Při výměně lambda sondy mechanik napojil diagnostiku a tam mu vyskočila ještě jedna chyba – právě tento snímač otáček klikové hřídele. Takže jsem šel téměř najisto. Moc jiných možností ale stejně už nebylo. 

Objednání správného dílu v dnešní době není žádný problém. Stačí zadat údaje o autě a hned vám vyskočí ty, které tam pasují. Rozhodl jsem se nekupovat nejlevnější, ale jít do značkového snímače Bosch. I ten nestál žádnou závratnou sumu, nějakých 600 korun. A teď fáze výměny, které jsem se trochu bál, protože jsem jen tušil, kde tento snímač je, ale ne třeba to, jak snadno se k němu dá dostat. Beru to tak, že vše má řešení, tak jsem se do toho pustil. 

Když má člověk nový díl v ruce, tak se mnohem snáž hledá ten, který má nahradit. Víte velikost, tvar a navíc tento snímač je hodně výrazný a jedinečný. Alespoň tedy v mém případě, pro jiná auta vypadají jinak. Věděl jsem, že bude v dolní části ze strany motoru směrem k levému přednímu kolu. A byl tam. Přístup tedy žádná sláva, ale nic, co by nevyřešil nástavec na ráčnu. 

Čidlo držely dva šrouby, které v mém případě naštěstí šly dobře povolit. Jeden sice nebyl moc vidět, ale jakmile jsem ho nahmatal, už to bylo snadné. Zde jedno malé doporučení, které je asi každému jasné, ale já byl prostě moc nedočkavý – je dobré počkat, až motor vychladne. Vy s ním sice nemusíte vůbec přijít do kontaktu, což se mi podařilo, ale samotné šrouby mají teplotu motoru. A ta může být opravdu dost vysoká. 

Starší čidlo jsem tedy odšrouboval, konektor snadno vypojil, obráceným postupem nainstaloval nové a otočil klíčkem. A bylo to. Podařilo se, start byl okamžitý. To jsem ještě raději opakoval a vlastně opakuji stále při každém startu. A vše funguje. 

Je to tedy věc, kterou člověk zvládne i bez nějakých větších znalostí vyměnit sám. Stačí k tomu jednoduché nářadí, správný díl a je to. Jen je někdy problém s přístupem, ale vše má řešení, i kdyby se muselo nejdříve něco pro lepší dostupnost odmontovat. 

Ilustrační foto: Pixabay

Starý snímač. Foto: Tomáš Devera

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.