Spínač brzdových světel u Fabie a jeho výměna
Neustále svítí brzdová světla? Nebo naopak nesvítí vůbec? Bliká kontrolka žhavení, nebo EPC? Tak je to brzdový spínač.
Znáte takový ten pocit, že se vám rozsvítí nějaká kontrolka na autě a vy si říkáte, že ho už hodíte z mostu? Že kašlete na toho svého veterána, koupíte si nové a nebudete řešit žádné starosti? Tohle už jsem párkrát udělal a pak jsem si dost často vyčítal, že jsem se toho původního zbavil, když stačilo jen pár oprav. Ale v tu chvíli to tak nevidíte. Vidíte jen další závadu, která přichází po tom, co jste opravili předchozí.
U mě to bylo dnes zjištění, že když zaparkuji, vypnu motor a zamknu auto, tak stále svítí brzdová světla. Jelikož se jedná o Fabii RS první generace, tak už jsem měl silné tušení, že to bude vina špatného spínače brzdových světel. To se projevuje tak, že buď nesvítí vůbec, nebo pořád. A také naprosto logickou kontrolkou – bliká kontrolka žhavení, u benzinových motorů kontrolka EPC. To dá přece rozum.
V mém případě světla svítila i u zamčeného auta. Pokud necháte v plné garáží obchodního centra zaparkované auto s neustále svítícími brzdovými světly, tak nastává zajímavá situace, kdy se vám za autem vznikají pomalu fronty, protože si všichni myslí, že odjíždíte. Vy přitom v klidu nakupujete. To jsem tedy vyřešil vytažením pojistky číslo 2, ať nedělám zmatky.
Byla to trochu extrémní náhoda, ale tenhle spínač jsem zrovna měl doma. Kdysi jsem ho z nějakého důvodu koupil, ale už nevyměnil. No a jak se takhle v neděli hodil. Pustil jsem se tedy do výměny.
Klasicky vypnout motor, já jsem i vytáhl pojistku. Vyndat plast pod budíky, odšroubovat levý šroub (torx, jak jinak), odklopit kryt pojistek, vyšroubovat další šroub, vyndat odkládací schránku u řidiče (ta s chlazením na plechovku) a spínač světel (ovladač zamáčknout, otočit mezi vypnuto a parkovačky a spínač vytáhnout). Pak ještě 4 šrouby ve spodní části (na žádný nezapomeňte, jinak to budete rvát jako já) a spodní část přístrojové desky u řidiče jde dolů. Pak už jen vycvaknout diagnostickou zásuvku a pro lepší přístup odšroubovat další šroub u vedení vzduchu, které se pak dá jednoduše vyndat.
To už uvidíte krásně spínač u brzdového pedálu (je směrem k vám, není pod pedálem), ten se vyndá pootočením o asi 45 stupňů. Pak odpojit konektor, zmáčknout pedál brzdy a nasadit opačným postupem nový spínač. Napojit konektor a radši vyzkoušet, nikdy nevíte. Pak smontovat dohromady a buď diagnostikou vymazat závadu, nebo počkat, po nějaké době kontrolka přestane blikat sama.
A malý poznatek na závěr – neoriginální spínač rozsvítí světla až při silnějším brzdění. To je jen takový poznatek.