Test Audi A3 Sportback g-tron 2016: Pod korunu na kilometr!

Benzín, nafta, elektřina. Ale tak nějak se zapomíná na CNG. Není to škoda? Z AAA Auto jsem si vypůjčil na test Audi A3 Sportback g-tron. A byla to radost!

Původně jsem chtěl test zaměřit jen na provoz na CNG a jeho úspornost. To bude samozřejmě podstatná část článku, ale nemůžu nic nenapsat k samotné A3. Bylo u ní těžké určit, jestli se jedná o ojetinu, nebo nové auto. Jednalo se totiž o auto z Mototechny, což je podznačka AAA Auto, která prodává téměř nová auta za cenu ojetin. A to byl přesně tento případ. Měl jsem půjčenou nejvíce ojetou A3 g-tron z nabídky a i tak měla najeto 20 000 km. Jednalo se tedy o téměř nové auto a tak k němu budu v testu i přistupovat. Téměř nové auto za mnohem lepší cenu, neboť novou A3 g-tron se základní výbavou pořídíte za 700 000 Kč. Tato stála hluboko pod 500 000 Kč a s vyšší výbavou. Pokud tedy chcete omezit počáteční náklady, poohlédněte se po nějakém lehce ojetém kousku za mnohem lepší cenu. Pořizovací cena je totiž ten poslední vyšší výdaj. Jdeme na to.

Byl jsem zvědavý na dojezd na plné nádrže na CNG. Tak nějak jsem všude četl, že v případě Audi se nejedná o žádný zázrak, že taková Octavia g-tec je mnohem úspornější. Tak jsem prostě naplnil nádrže a vyrazil. Jel jsem na dlouhou cestu, na začátku jsem vše vynuloval. Z Prahy do Olomouce a zpět, přes Hradec Králové, s klimatizací, předjížděním a nejvyšší povolenou rychlostí na dálnici. A na běžných pirellkách P7. Dojel jsem do Olomouce a ačkoli jsem tam měl předem nalezené čerpací stanice na CNG, nepotřeboval jsem je. Jel jsem tedy zpět a čekal jsem, kdy se motor přepne na benzín. Stalo se tak po 360 kilometrech od natankování. Což je prostě paráda. Zvlášť, když si vezmete, že to tankování stojí okolo 300 Kč. Takže za 300 Kč nájezd 360 km bez omezování. Wow. Jestli je tohle to nejméně úsporné auto na CNG, tak ty ostatní musí jezdit už skoro zadarmo.

Navíc je jízda hrozně pohodlná. Je tichá, výkonu máte dostatek, v případě Audi můžete mít k dispozici i automat. Ten by se mohl hodit na rozjezdy, kdy při rozjezdu jen na CNG musíte přidat více plynu. A když už jsem u toho – auto jezdí primárně na CNG. Dokud je nějaký gram v nádržích, tak to pojede na něj. Pokud dojde, přepne se na “rezervu”, což je klasická 50 litrová nádrž na benzín. Celkový dojezd na plné nádrže je pak tedy úžasný a nejste nuceni do neustálého hledání plnicích stanic, protože vždy můžete jezdit klasicky na benzín se spotřebou nějakých 7 litrů na sto. Velká výhoda oproti elektroautům, u který stále řešíte dobíjecí stanice, případně odtah.

Síť stanic na CNG je opravdu široká, princip plnění je všude stejný. Měl jsem z toho ze začátku obavy, protože je to zase něco nového. Je ideální se na plnění trochu připravit, tedy pořídit si CNG kartu, která funguje na všech stanicích. Další výhoda oproti elektromobilům. U nich je několik různých společností a vy potřebujete několik různých čipů, karet a registrací. U CNG stačí karta od jakékoliv společnosti a ta následně funguje u všech stanic, vyúčtování vám přijde jednou za měsíc. Samozřejmě můžete i platit klasickou platební kartou. Možnost platby hotovostí je trochu omezená, ale kdo by v dnešní době platil hotově…

A co vlastně samotná Audi A3? Testovaná byla v nízké výbavě, člověk si pak alespoň uvědomí, co k životu potřebuje. A tady jsem vlastně měl téměř vše. Tempomat, pohodlné sedačky s hezkým vzorem kohoutí stopy, skvěle svítící xenony a pro Audi typicky skvělé audio, ačkoli jen to základní. I tak hraje, troufám si říct, kvalitněji, než některá příplatková audia u konkurenčních značek. Jediné, co mi chybělo, byla automatická klimatizace. V autě byla manuální a nějak jsem nemohl najít tu správnou polohu. Navíc s automatickou klimatizací by auto mělo zase o něco nižší spotřebu, kompresor pak běží jen podle potřeby, u manuální běží vždy více. Ale to už by auto jezdilo asi úplně zadarmo.

Shrnutí je jasné. Téměř nové auto za cenu ojetiny, s maximálním pohodlím a fantastickou spotřebou, která předčila moje očekávání. Možná jsem nepřišel na chuť hybridům, přišel jsem ale na chuť CNG. Jen škoda zákazu vjezdu do většiny podzemních garáží…

Close