Test Subaru Forester 2017: Nezastavitelný lesník

Většina testovacích aut začne po týdnu tak nějak nudit. Subaru Forester jsem si teprve začínal užívat víc a víc.

Zas to bude další pozitivní test Subaru. Když ono je vážně těžké najít něco negativního. Co mě navíc nikdy neomrzí, to je ta komunita, kdy vás téměř každé další Subaru na silnici pozdraví. A je jedno, jestli je to staré Legacy, nebo nové STI. Mají stejné DNA. A stejné nadšení. I proto se testy na Subaru píší tak snadno a vždy se na každé další těším. Těším se do té komunity.

Když se řekne Subaru, hodně lidí si představí jen Imprezu (ačkoli tím vlastně myslí WRX STI). A Forester. Je to prostě takové ryzí Subaru, jak si ho lidé představují. A něco na tom bude. Forester už dost dlouho vypadá stejně, ačkoli se samozřejmě pravidelně dočkává menších optických změn, jak je u Subaru zvykem. Ono na něm ale není už moc co vylepšovat. Je to auto, které je postupem času dotažené k dokonalosti. Nově dostane i systém EyeSight, takže ano, vždy se dá doplňovat moderní technika, základ ale zůstává stejný.

A jaký to je základ? Vysoký. Vysoký se skvělým výhledem, což je u tohoto typu auta extra důležité. Pokud se pohybujete mezi pařezy, je skvělé na ně dobře vidět. Samozřejmě nesmí chybět pohon všech kol díky excelentnímu systému Symmetrical AWD, jak je u Subaru pravidlem. Světlá výška 22 centimetrů, skvělý pohon všech kol a robustnost, to je ten správný recept na zábavu mimo silnice. Pokud půjde do tuhého, můžete zapnout režim X-Mode, který terénním schopnostem dodá ještě větší dávku jistoty. Upraví rozdělení sil mezi kola, chování stabilizace a aktivuje asistent pro sjíždění svahů. I bez tohoto režimu ale zdoláte vše, na co se podíváte. Od ryze praktických lesních cest, což je pro Foreseter brnkačka, po ryze zábavné bahnité cesty plné louží. Tam je jen nutné dodržet základní pravidlo pro jízdu v terénu – nezpomalovat. Udržujte rychlost a nic vás nezastaví.

Udržování rychlosti je ve Foresteru zábavné i na silnici. Může za to samozřejmě typický motor boxer, který má skvělé rozložení hmotnosti do šířky a těžiště hodně nízko. Hodně nízko je v případě Foresteru trochu nadsazené, jelikož je auto samotné dost vysoké. Motor překvapí úžasnou ochotou jít do otáček už od nejnižších rychlostí, rozjíždění je vážně radost. Na test jsem měl slabší verzi bez turba, která má krásných 150 koní. A je to tak akorát. V terénu vás výkon dokáže dostat z každé situace, na dálnici zase umožní pohodlné předjetí i za hranicí legálních rychlostí.

Pro Subaru není typický jen motor boxer, ale i převodovka CVT, v řeči Subaru Lineartronic. Mnohým se ježí vlasy hrůzou, když slyší zkratku CVT. Já chápu, co jim na ní vadí, ale neřadím se mezi ně. Pokud je auto dobře nastaveno, že tento druh převodovky spíše pomáhá, než škodí, tak proti tomu nemůžu nic mít. V případě Foresteru má převodovka klasický projev, kdy při potřebě přidání zvýší otáčky na stabilní úroveň a do toho zvyšuje rychlost. Ze začátku nezvyk, časem vám to ani nepřijde. Například v Outbacku dokáže převodovka předstírat řazení stupňů, aby to pro řidiče bylo příjemnější. Mně však tenhle projev k autu přesně seděl a díky této převodovce se dá s autem opravdu na milimetr přesně pracovat v terénu. Pokud ale chcete, můžete si přepnout na ruční řazení pádly pod volantem, a můžete si vybírat z šesti převodových stupňů.

Že Subaru myslí i na praktické detaily, dokazuje třeba přepínání jízdních režimů přímo na volantu. Na výběr máte u této slabší varianty režim I a S (silnější má ještě jeden sportovnější). Tedy vlastně základní a sportovní. Mění se charakteristika motoru a řazení. Rozdíl je znát, ale jak jsem v Outbacku většinu času jezdil na režim S, tak u Foresteru mi vyhovovalo I. Není to auto na sportování, tak proč zbytečně točit motor. Ale pokud potřebujete předjet, jen prstem na volantu zmáčknete S a jedete. A pak zase I. Nemusíte nikde lovit tlačítko jízdních režimů a pak se trefovat na dotykovém displeji.

Světla. Moje oblíbená část. Tedy oblíbená… u některých aut právě moc ne. Ale u Foresteru to byla opravdu paráda. Moderní BiLED světla s funkcí natáčení dostanete u všech výbav, kromě té základní. Nejen, že úžasně svítí (na tom má samozřejmě i značný podíl výška, ve které se nachází), ale systém natáčení je skvělý. Je totiž fantasticky rychlý, světla přesně reagují na natočení volantu a vnější světlo se pohotově natočí tam, kam zatáčíte. Vnitřní svítí stále dopředu, což je příjemné, protože vidět před sebe je důležité. Funkce natáčení se dá navíc vypnout a to jsem ještě u žádného auta neviděl. Jako příjemný bonus je diodové denní svícení, které je přímo v hlavních světlech, což je u Subaru malá revoluce, denní svícení žárovkami v mlhovkách už bylo téměř legendární.

V interiéru je vidět moderní technika, hlavně tedy systém Subaru Starlink s velkým barevným displejem. V nižší výbavě bez navigace, ale v každé výbavě s ovládáním hlasitosti klasickým kolečkem. Za to všechny palce nahoru, v dnešní době, kdy mechanická kolečka mizí, je to hrozně příjemné. Uprostřed palubní desky pod čelním sklem je další displej, kde se dají zobrazit data palubního počítače, nebo třeba přehled, jak jsou natočená kola a která prokluzují, to je u tohoto typu auta hodně praktické. Snad jedinou výtku bych měl k sedačkám. V této nižší výbavě byly textilní a látka mi přišla dost nepropustná, dost se mi potila záda. Navíc sedák je dost krátký a s horším sklonem, při delší cestě to začíná být lehce nepohodlné. A když jsem u těch výtek – víko kufru se otevírá opravdu nízko a moje hlava to párkrát dost nepříjemně pocítila.

Nemůžu vynechat audio, tomu se věnuji u každého auta. Většinou to u Subaru bývá tak, že základní je špatné, nejvyšší Harman/Kardon fantastické. Tady jsem sice nejvyšší neměl, ale i tak hrálo velmi obstojně. Rozhodně jsem neměl chuť si utrhat uši a vyhodit je z okna. Koncertní síň se samozřejmě nekoná, ale nic nedrnčí a projev je slušně poslouchatelný.

Subaru Forester je skvělé auto. Je tak schopné, jak vypadá, a ještě o kus víc. V základní výbavě vás vyjde na necelých 700 tisíc a má všechny pozitivní vlastnosti, které mít může. Pokud si ale trochu připlatíte za nejvyšší motorizaci 2.0XT, která má 240 koní, tak získáte navíc dokonalého sleepera, který zvládne potrápit na silnici nejednoho závodníka.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.