Test BMW X1 25d 2017: Trochu jiné, stále skvělé

Že u BMW nejde narazit na špatné auto je asi jasné. Některá jsou ale jiná. Třeba nová generace BMW X1. Od předchozí generace se liší nejen hezčím vzhledem.

Opticky se od předchůdce zas tak moc neliší (ale je mnohem hezčí), technicky je to však jiné. Nová generace je uvnitř prostornější, než předchůdce, to se nejvíce projeví na zadních sedačkách. Jeli jsme s ženou na výlet do Českého Krumlova a ona potřebovala dodělat nějakou práci. Tak si sedla pohodlně dozadu, sklopila loketní opěrku a mohla si dát nohu přes nohu. Místa je v X1 opravdu plno. Zajívější informace ale asi je, jaké je to na předních sedačkách…

Přední sedačky jsou typicky výborné, ve výbavě M Sport jsou nastavitelné jak si jen dokážete představit, klasicky si můžete i nafouknout bočnice, aby vás, bez ohledu na tělesnou konstrukci, skvěle držely v zatáčkách. Pokud chcete spíše pohodlné lavice, sáhněte po jiné výbavě, než M Sport. Volant je krásně tlustý a budíky jsou… no… pořád stejné. A to je ono! Jasně, mohl tam být displej o velikosti dvacet palců s 4K rozlišením, ale klasické budíky jsou prostě klasické budíky. S červeným podsvícením a tempomatem, který vám zelenou/oranžovou tečkou na rychloměru ukazuje, na kolik je nastaven. Jen je škoda, že na nich není možné nastavit digitální zobrazení aktuální rychlosti, nebo jsem to alespoň nenašel. A to jsem nastavení prošel důkladně!

Když jsem u tempomatu, to byla první ze tří věcí, které mě zlobily. Můžete mít adaptivní, který funguje brilantně, ale jen do rychlosti 140 km/h. Ano, do 140 km/h. Třeba u Škody funguje do 160 km/h a dá se nastavit i na vyšší hodnoty, u Toyoty funguje v celém rozsahu rychlosti. K dobru se dá přičíst, že si můžete tempomat přepnout na klasický a ten již funguje bez omezení. Ale i tak… nevím, jestli by se za hranicemi s Německem aktivoval na vyšší rychlost, spíše se ale jedná o technické omezení. Každopádně až na tuto drobnost, která ale není chyba, ale vlastnost, funguje ukázkově. Jedete za pomalejším autem, chcete ho předjet, dáte blinkr a auto si podřadí a krásně zrychluje ještě před tím, než se zařadíte do vedlejšího pruhu. Předjíždění je tak opravdu mnohem příjemnější, rychlejší a bezpečnější, ostatní značky by se mohly učit.

Bezpečného předjetí se týká i druhá věc, tou je samozřejmě motor. Testovaná verze 25d není 2,5 litru, jak si téměř všichni mysleli, ale nejvýkonnější dvakrát přeplňovaný naftový dvoulitr s výkonem 231 koní. A to je velmi příjemná hodnota. Je to taková má oblíbená hodnota. Není to málo a není to zbytečně moc. Stačí vám to na všechny situace, kdy se výkon může hodit, typicky při předjíždění a napojování na dálnici. Jakmile jste na dálnici, stačí nasadit režim na Comfort, zapnout tempomat a užívat si naprosto pohodovou jízdu se spotřebou do 7 litrů. Jak přijde sjezd, stačí přepnout do režimu Sport, odezvy se zrychlí, převodovka změní charakteristiku a poznáte tu zábavnější stránku 231 koní. Mimochodem, nejsilnější benzínová verze, tedy 25i má úplně stejný výkon, ale o 100 Nm točivého momentu méně.

Asi se nejde vyhnout informaci o tom, že tato generace X1 změnila tu primární poháněnou nápravu. Ano, není to ta zadní, ale ta druhá. V případě X-Drive se tedy k přední připojuje zadní. A co si o tom myslí člověk jako já, který je fanda do aut, ale není zapálený nadšenec BMW? Pro tohle auto a jeho účel je to úplně jedno. Funguje to, neobtěžuje to, tak co víc si přát? Jasně, až bude M3 s náhonem na přední nápravu, tak to bude špatné. Ale u X1? Zeptejte se většiny majitelů, myslím, že ani netuší, jakou nápravu mají poháněnou.

Uživatelská přívětivost tu na vás dýchá na každém místě, už jen u stěračů, kde, typicky pro BMW, můžete jednou setřít i při aktivovaných automatických stěračích. Navíc mají skvělý přítlak a tak bylo odstraňování hmyzího pohřebiště radost. Když jsem u toho výhledu, možná mi trochu vadilo, že volant zakrývá spodní část budíků, kde jsou většinou kilometry, které nepotřebujete neustále sledovat, může se tam však promítat i navigace a pak již musíte posouvat volant a dostáváte se ze své ideální pozice za volantem.

BMW by mohlo vyučovat snadnost napojení auta na internet. U některých aut jsem to po nějaké době vzdal, u některých se to po čase podařilo. U BMW připojíte telefon přes bluetooth a je to. Jste on-line. Dokonce vám na mapě ukazuje i počasí. Drobnost, ale potěší. Informace o dopravě jsou přesné, zase jsem po dlouhé době odložil Waze a spoléhal na vestavěnou navigaci.

Přišel čas na tu druhou negativní věc. Neberte to jako obecnou vlastnost BMW X1, možná to byla jen záležitost testovaného kusu, ale při zapnutí dálkových světel vznikla mezi potkávacími a dálkovými mezera, která byla ale přesně před vámi tam, kam chcete vidět. Máte tedy fantasticky svítící potkávací světla a k nim úžasně svítící dálková světla, mezi nimi je na silnici však tmavá mezera. Ale jak říkám, možná se toto dá doupravit v servisu. 

Nebudu však končit negativně. Každé auto má své mouchy. U X1 jsou ale řešitelné. A v celku funguje skvěle. Motor je fantastický, řízení přesné, sedačky skvěle nastavitelné. Prostor je až neuvěřitelný. Dokáže obhájit svou cenu? Určitě. Je to BMW se vším všudy.

Close