Test Citroën C5 Aircross Hybrid 2020: Nejsilnější a nejtišší volba

Nejsilnější Citroën C5 Aircross v nabídce je plug-in hybrid. Nabídne 225 koní, skvělý komfort a naprosté ticho. Vyplatí se za něj připlatit?

U modelu C5 Aircross můžete vybírat z naftového pohonu, benzínového a částečně elektrického. Dalo by se říct, že si každý najde tu ideální variantu. Je ale škoda, že z nabídky zmizela motorizace 2.0 BlueHDI, která měla 177 koní a spotřebu 6,4 l/100 km. Tu jsem už měl dříve půjčenou a test najdete zde. Tam si také můžete přečíst to hlavní o Citroënu C5 Aircross. Naftu tedy aktuálně zastupuje pouze 1.5 BlueHDI se 130 koňmi a příznivci benzínu mohou vybírat z 1.2 PureTech se 130 koňmi a 1.6 PureTech se 180 koňmi. To je tedy nejsilnější benzínová motorizace. 

A tato jednašestka je zároveň základ pro plug-in hybridní verzi. Ta k ní ale přidává ještě elektromotor, který sám o sobě nabídne 110 koní a 320 Nm. Hodnoty však nejdou jen jednoduše sečíst, hybridní pohon má dohromady 225 koní. Například v případě Peugeotu 3008 je k dispozici i verze s označením HYBRID4, která přídává další elektromotor k zadní nápravě, kterou i pohání. Nabídne pak 300 koní a pohon všech kol. 

Neříkám, že bych u C5 potřeboval 300 koní. I 225 naprosto s přehledem stačí. Ale pohon všech kol by u auta, které se označuje jako SUV, byl celkem sympatický. 

Co se hybridního pohonu týče, ten funguje výborně. Auto jsem vyzvedával plně nabité a hned po vyzvednutí jsem jel k tátovi, který bydlí v domku kus za Prahou. Naprosto bez přemáhání jsem k němu dojel jen na elektřinu. Spalovací motor ani nenaskočil, spotřeba byla tedy naprosto nulová. To je možné díky dostatečnému výkonu elektromotoru. 

Při této cestě jsem si uvědomil, že to je asi ono. To je to využití tohoto auta. Jel jsem jen na otočku, takže jsem neměl čas nabít, ale pokud by to byl můj dům a měl bych tam wallbox, přijel bych, dal bych auto nabít a za dvě hodiny bych zase mohl čistě na elektřinu jet dál. 

Nabíjení je opravdu rychlé, líbí se mi, že jsou udávané hodnoty z 0 na 100 %. Často se v materiálech setkáte s lepšími hodnotami, ale až v informacích pod hvězdičkou se dozvíte, že se jedná o nabíjení do 80 %, které je samozřejmě rychlejší. 

S nabíjením souvisí ještě jedna věc – udávaný čas je při využití palubní nabíječky 7,4 kW, která je za příplatek 8 tisíc. Bez příplatku dostanete 3,7 kW. Osobně by mi přišlo lepší, aby už v základu, zvláště u auta, které není úplně nejlevnější, byla ta výkonnější. Na druhou stranu – jedná se o plug-in hybrid, který zvládne bez problému jezdit i bez dobíjení. A jeho denní režim bude většinou takový, že se bude nabíjet přes noc. Takže rychlost nehraje tolik roli. 

I naftová C5 Aircross byla úžasně komfortní a odhlučněná. Hybridní verze na tom není jinak. Tedy vlastně je – je ještě tišší. Čistě na elektřinu ujedete nějakých 60 kilometrů. 60 naprosto tichých kilometrů. Můžete jet bez spalovacího motoru i 140 km/h na dálnici, tam ale výhodu tichého pohonu nevyužijete, aerodynamický hluk přehluší i benzínový motor. 

Podvozek je samostatnou kategorií. Tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy odvádí fantastickou práci. V nižších rychlostech je tolik neoceníte, ale čím rychleji pojedete, tím lépe budou pracovat. 

Z nuly na sto se dostanete za 8,9 sekundy, maximální rychlost je 225 km/h. Co je však důležitější v běžném životě, to je spolupráce mezi motory a převodovkou. Protože když potřebujete předjíždět, je každá chvíle důležitá. Pokud pojedete na hybridní režim, musíte počítat s určitou prodlevou. Nějaký čas trvá, než spalovací motor naskočí a převodovka zařadí. Tuto prodlevu však řeší sportovní režim, kdy běží oba motory a reakce na sešlápnutí plynu jsou opravdu bleskové. 

Otázka spotřeby je trochu komplikovaná. Pokud jezdíte na kratší trasy a máte kde dobíjet, naprosto bez problému můžete jezdit jen na elektřinu. Pokud občas budete potřebovat předjet, nebo budete jezdit delší trasy, kombinovaná spotřeba může být úplně klidně udávaných 1,3 l/100 km. No a pokud nebude po ruce možnost nabít a s autem budete jezdit jako s klasickým hybridem, počítejte s 6,5 litry. Což je ale pořád příznivá hodnota!

Asi nikdo si však nepořídí plug-in hybrid bez toho, aby ho měl kde nabíjet. Jistě, máte sice výhodu v podobě osvobození od dálničních poplatků a možnost parkování v pražských modrých a fialových zónách, to ale není to hlavní. To hlavní je možnost využití jízdy jen na elektřinu. S tím, že pokud zrovna nebude cestou nabíječka, tak se nic neděje. Stále máte spalovací motor a benzín doplníte za pár minut. 

V plug-in hybridu získáte univerzální řešení. Odveze vás naprosto tiše a elektricky do práce, ale zároveň můžete vyrazit s rodinou na dovolenou a dobíjení vůbec nemusíte řešit. Něco to ale stojí. Konkrétně 895 000 Kč v základní výbavě FEEL s využitím akční slevy a bonusu za starý vůz, který je 50 000 Kč. V nejvyšší výbavě vás pak vyjde na 995 000 Kč. Pokud porovnáme výbavy SHINE a motorizaci 1.6 PureTech 180 s tou samou výbavou u hybridu, zjistíme, že je o 210 000 dražší. Bez využití bonusu za starý vůz o 260 000 Kč. 

Je tedy na vás, zda pro plug-in hybrid máte využití a vyplatí se vám jeho pořízení. S žádnou C5 Aircross ale neuděláte chybu. Vždy dostanete veliké, pohodlné a originální auto. Ať už bude jezdit na naftu, benzín, nebo elektřinu. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.