Test Mazda 3 sedan 2017 2.0 Skyactiv-G120: Skrytý poklad

Mazda 3 v provedení sedan není na našich silnicích úplně častý jev. Je to škoda, protože tohle auto toho nabízí opravdu hodně a za málo peněz.

Současné Mazdy jsou si vzhledově dost podobné. Unifikovanost je moderní, ale v případě Mazdy se nejedná až o takovou míru, kdy nedokážete rozpoznat jednotlivé modely. Ale v případě Mazdy 3 sedan je to trochu těžší, vzhledově se již hodně přibližuje větší sestře řady 6. Přední část vypadá hezky dynamicky, grafika světel a je opravdu moc hezká. Podobná grafika se opakuje i v zadních světlech, které dostávájí sportovní šmrnc. Ten má vlastně celé auto, ale z předního a zadního pohledu to vynikne nejvíce.

Pro Mazdu je již pomalu typická červená metalíza, testované auto ale mělo modrou metalízu a musím říct, že se mi opravdu moc líbila. Je to důstojná barva, která nechá vyniknout všem křivkám, zároveň se v ní neztrácí zadní světla a je mezi ostatními auty, nejen Mazdami, originální. Zároveň se dobře udržuje, jelikož je relativně světlá a prach na ní není extrémně moc vidět.

Když je řeč o Mazdě, musí být řeč o technologii SKYACTIV. Hlavní princip je ten, že nejde cestou malých motorů, které mají dohnaný výkon přeplňováním, ale rozumně velkých motorů, které mají velký kompresní poměr a auta jsou stavěna tak, aby byla lehká. V testované trojce byl dvoulitrový benzínový motor o výkonu 120 koní. Zdá se to málo? Vůbec není! Pokud se naučíte využívat motor tak, jak se má, tedy překročíte zvyk z turbomotorů, že otáčkoměr končí v 5000 otáčkách a uvědomíte si, že tam naopak něco začíná, tak budete nadšeni. Navíc bez extra výkyvů ve spotřebě. Můžete tedy jezdit v nízkých otáčkách pohodovou jízdu, nebo si dopřát trochu radosti a výlet otáčkoměru až k 7 tisícům otáček. Na dvojku tak pojedete 110 km/h a na trojku přes 140 km/h. A pak máte ještě další tři rychlosti. Můžete zvolit ještě motor o výkonu 160 koní, rozdíl však není tak velký, jak to může na papíře vypadat.

Průjezdům zatáčkami pomáhá systém G-Vectoring, který pomáhá s přenesením výkonu na kola. Ale ne tak, jako ostatní systémy, které přibrzďují kola. Tenhle systém dokáže před vjezdem do zatáčky ubrat lehce plyn, aby se váha auta přenesla na přední kola, která tím získají větší přilnavost a pří výjezdu naopak ještě přidá. Jasně, většina z nás tohle udělá automaticky pedály, ale tento systém to ohlídá i v případě, kdy se zapomenete a hlavně ubrání a přidání plynu zařídí plynule. V praxi to vypadá tak, že do zatáček jezdíte opravdu rychle a cítíte, že to auto skvěle zvládá. To je dáno i celkovou lehkostí, která stabilitě ještě přispívá.

Uvnitř mě potěšil detail v podobě polstrované hrany středového tunelu, což oceníte, když o něj máte opřenou ruku například při řazení. Také jsem zde potkal poprvé head-up displej, který jsem opravdu používal. Je na dobrém místě, rychlost je velká a výrazná, má hezkou grafiku a zobrazuje důležité údaje. Například informaci ze systému čtení dopravních značek jinde, než na head-up displeji, nevidíte. Je dobře, že je tak dobrý, protože nejde zasunout. Můžete ho v menu vypnout, ale destička, na kterou se promítá, zůstane stále venku. A mimochodem – čtení dopravních značek je opravdu kvalitní, nemá problém s přenosnými značkami, se značkami v tunelech a podobnými specialitami.

Co se týká místa, tak ani v tomto směru jsem neměl problém. Za sebe jsem si sedl v pohodě, do kufru se toho vejde dost, ačkoli je otevíratelné jen víko kufru, jedná se přeci o sedan. To trochu ztěžuje dostupnost předmětů vzadu v kufru, ale zas tak velký není, aby to byl zásadní problém.

Podvozek je skvěle stavěný na naše silnice, zvládá je s přehledem a tichostí. Zároveň ale dokáže podržet v zatáčkách. Jedná se o takový ideální mix, kdy můžete jet tiše krajinou na 2000 otáček, nebo si užívat každou zatáčku na 6000 otáček za výborného zvuku motoru.

Abych jen nechválil, tak zadní sedačky se sice dají sklopit, dají se i odjistit z kufru, ale tím se nesklopí a musíte do nich buď z kufru zatlačit (a to je dost daleko), nebo jít k zadním dveřím a sklopit je ručně. V testovaném autě byla audiosouprava od slavné značky Bose. Věřím, že technika reproduktorů byla skvělá, bohužel její kvality kazily výplně dveří, které drnčely i při průměrných basech. A to vám nějakou hlasitější produkci dokonale pokazí. Mohlo se ale jednat jen o chybu testovaného auta.

Mazda 3 je skrytý poklad. Je to auto, které skvěle vypadá, výborně jede, je plné moderní techniky, je originální a nestojí moc peněz. Za 458 tisíc dostanete krásné auto s dostatečnou výbavou, za 602 tisíc s tou maximální výbavou, kde budete mít cokoliv, na co si pomyslíte. A to je podle mě opravdu výhodná nabídka!

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.